2 svar
30 visningar
Lyali 41
Postad: 4 jan 17:41

Bråk (lagar och regler) för att få det att fastna

Jag stöter alltid på samma frågor när jag löser problemlösningar med bråk i finns det lagar eller sätt som man kan tänka genom när man gör bråk räkningar? 

Exempelsvis:

Efter en viss tid förändras temperaturen för te från 8 grader till 14,8 grader mellan klockan 09-13.

I det här fallet  vet vi att det är 4 timmars skillnad.  Hur vet man/ kopplar man direkt att timmen ska vara i nämnaren och att graders skillnaden ska vara i täljaren? 

Eller exempelsvis om man inte vet något vilket är ofta anledningen till problemlösningar att hitta just X.  Hur ska man då koppla att det ska befinna sig i nämnaren eller täljaren?

Lyali skrev:

Jag stöter alltid på samma frågor när jag löser problemlösningar med bråk i finns det lagar eller sätt som man kan tänka genom när man gör bråk räkningar? 

Exempelsvis:

Efter en viss tid förändras temperaturen för te från 8 grader till 14,8 grader mellan klockan 09-13.

I det här fallet  vet vi att det är 4 timmars skillnad.  Hur vet man/ kopplar man direkt att timmen ska vara i nämnaren och att graders skillnaden ska vara i täljaren? 

Eller exempelsvis om man inte vet något vilket är ofta anledningen till problemlösningar att hitta just X.  Hur ska man då koppla att det ska befinna sig i nämnaren eller täljaren?

Läsförståelse - och i många fall hjälper det att titta på vilka enheter det är. Om man skall ha fram en temperaturökning i enheten oC/timme så skall man dela nånting som mäts i oC med något som mäts i enheten timmar.

Laguna 27833
Postad: 4 jan 19:23

Man skulle kunna fråga efter hur lång tid det behövdes i genomsnitt för att teet skulle värmas en grad. Då är enheten för svaret timme/grad och inte tvärtom.

Svara Avbryt
Close