6 svar
1599 visningar
ljusmoln är nöjd med hjälpen
ljusmoln 47 – Fd. Medlem
Postad: 4 sep 2017 20:20

Bråk på tallinjen

Fråga: På tallinjen är bråken 1/5 och 1/3 utplacerade. rita av tallinjen och placera ut bråket 1/4.

Jag har ritat tallinjen. För att kunna placera ut 1/4 måste jag hitta MGN för 1/5, 1/3 och 1/4 men jag har försökt jättelänge och kan inte komma på det. Tänker jag fel? För även om jag vet att 1/5= 0,2 och 1/3=0,33 och 1/4=0,25 så hjälper det inte i att placera ut bråket.

Bubo 7032
Postad: 4 sep 2017 20:24

Hej och välkommen hit.

Man kan alltid hitta en gemensam nämnare genom att multiplicera nämnarna i alla bråken. Det blir kanske inte den minsta, men det blir en gemensam nämnare, i alla fall.

Så 5 gånger 4 gånger 3...

(Den här gången har du tur och det råkar faktiskt bli minsta gemensamma nämnare)

ljusmoln 47 – Fd. Medlem
Postad: 4 sep 2017 20:34
Bubo skrev :

Hej och välkommen hit.

Man kan alltid hitta en gemensam nämnare genom att multiplicera nämnarna i alla bråken. Det blir kanske inte den minsta, men det blir en gemensam nämnare, i alla fall.

Så 5 gånger 4 gånger 3...

(Den här gången har du tur och det råkar faktiskt bli minsta gemensamma nämnare)

Vad ska jag göra med täljarna då?

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 4 sep 2017 20:52

Välkommen till Pluggakuten!

Du har tre tal

    12 Sextiondelar

    20 Sextiondelar

    15 Sextiondelar.

Rita en tallinje där varje streck markerar 1 Sextiondel.

Talet 1/5 är markerat vid streck nummer 12, och talet 1/3 är markerat vid streck nummer 20.

Vid vilket streck kommer talet 1/4 vara markerat?

Albiki

ljusmoln 47 – Fd. Medlem
Postad: 4 sep 2017 21:00

Vid streck 15, men vart kommer sextondelarna ifrån? Vad har man multiplicerat täljarna med?

Smaragdalena 78683 – Lärare
Postad: 4 sep 2017 21:08

Nej, inte 16-delar, 60-delar! 60 är minsta gemensamma nämnare till 3, 4 och 5.

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 4 sep 2017 21:17

Hej Ljusmoln!

Jag skrev medvetet Sextiondelar istället för 160 \frac{1}{60} för att fokusera på det väsentliga. Det gäller ju till exempel att

    15=1260 \frac{1}{5} = \frac{12}{60} .

Det är lätt att läsa Sextondel istället för Sextiondel, så var uppmärksam!

Albiki

Svara Avbryt
Close