11 svar
48 visningar
albertwz 6
Postad: 15 maj 15:01

Brytningsindex i vatten med penna

Håller på med en inlämning i fysik 2 och lyckas inte lista ut hur jag ska utföra uppgiften:

Ta fram ett glas, helst rakt och fyll det med vatten. Lägg i en penna som stödjer mot kanten,
dvs. som står snett. Gör nödvändiga mätningar och bestäm vattnets brytningsindex.

Jag antar att man ska använda snells lag men jag förstår inte hur det ska utföras för att få den utgående vinkeln och svaren i de andra trådarna om uppgiften känner jag inte igen alls.

Har fått fram infallsvinkeln med trigonometri men jag har ingen aning hur jag ska få brytningsvinkeln.

 

Pennan kommer se ut att bli sne. Det är så ljuset bryter. Mät alltså vinkeln mellan pennan och en osynlig normal både i luften och vattnet.

albertwz 6
Postad: 15 maj 15:14
Mrpotatohead skrev:

Pennan kommer se ut att bli sne. Det är så ljuset bryter. Mät alltså vinkeln mellan pennan och en osynlig normal både i luften och vattnet.

Jag förstår inte hur jag ska kunna mäta eller beräkna vinkeln i detta fall, det är hela problemet.

En gradskiva är nog det lättaste att använda. 

albertwz 6
Postad: 15 maj 15:29
Mrpotatohead skrev:

En gradskiva är nog det lättaste att använda. 

Så här har jag gjort, förstår inte hur jag kan använda en gradskiva för att mäta vinkeln här

Laguna 28912
Postad: 15 maj 15:53

Mät i bilden. Att mäta direkt med glaset och pennan är inte så lätt.

albertwz 6
Postad: 15 maj 16:20 Redigerad: 15 maj 16:24
Laguna skrev:

Mät i bilden. Att mäta direkt med glaset och pennan är inte så lätt.

Provade att göra det, fick det till cirka 28,5 grader i vattnet och 23,5 i luften. Borde då bli 1×sin(23,5) = n × sin(28,5)

och sedan sin(23,5)sin(28,5) = n men det blir typ 0,8 vilket inte ens är nära brytningsindex för vatten

Pieter Kuiper Online 7364
Postad: 15 maj 16:40
albertwz skrev:

Jag förstår inte hur jag ska kunna mäta eller beräkna vinkeln i detta fall, det är hela problemet.

Inte jag heller!

Det är en populär uppgift i svensk skola, men det är väldigt dåligt.

albertwz 6
Postad: 15 maj 18:50 Redigerad: 15 maj 18:51
Pieter Kuiper skrev:
albertwz skrev:

Jag förstår inte hur jag ska kunna mäta eller beräkna vinkeln i detta fall, det är hela problemet.

Inte jag heller!

Det är en populär uppgift i svensk skola, men det är väldigt dåligt.

Ja det kändes som en skum uppgift då boken inte gått igenom något sånt här. Då jag pluggar kursen på heltid är det iofs inte omöjligt att jag missat något då jag har typ 5 dagar per kapitel, men känner verkligen inte igen det här

albertwz 6
Postad: 16 maj 13:17

Fick tillbaka uppgiften, läraren sa att det var rätt lösning men att han tror jag fuskat på något sätt eller bara hittat på mina mätvärden. Blir otroligt frustrerad på den här kursen

Laguna 28912
Postad: 16 maj 13:18

Visa läraren bilden.

D4NIEL 2614
Postad: 16 maj 13:51 Redigerad: 16 maj 14:02

Eftersom man får parallellförflyttning och brytning i sfärisk yta från sidan är det förmodligen enklare att titta på situationen ovanifrån snett bakifrån (med ett helt fyllt glas). Helst ska inga strålar gå genom glaset, det är ju vattnets egenskaper vi är intresserade av. Pennan komplicerar och förvirrar bara uppställningen imo. Vi är intresserade av fysiska avstånd och den fysiska strålgången. I gymnasiekursen har man bara tillgång till Snells lag.

Se till exempel den här tråden:

https://gamla.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=3163

Ett annat knep är att använda ett helt plant glas.

Svara Avbryt
Close