3 svar
44 visningar
Kleopatra 6
Postad: 20 sep 17:47

Budgetering

Snälla hjälp mig behöver hjälp med att lösa likviditetsbudget 

Sammanställ en likviditetsbudget utifrån informationen nedan. Viktigt att du använder dig av relevanta begrepp och metod för en likviditetsbudget.

 


Ett nystartat företag har bett dig om hjälp att upprätta en likviditetsbudget för dem. Du ska göra det för en månad. De har gett dig följande information.

 


Kunder betalar kontant 100 000 kronor.

Löneutbetalning på 35 000 kronor

Betalning av inköpta varor 30 000 kronor

Betalning av ränta 300 kronor

Betalning av amortering 1 000 kronor

 


I början av månaden har företaget 100 000 kronor.

Maria V 28
Postad: 20 sep 21:21

Hej Kleopatra,

Med likvida medel menar man pengar som finns lätt tillgängliga i företaget. Det vill säga tillgångar så som kassa och bank. 

En likviditetsbudget är en uppställning där man kan se om pengarna som företaget har räcker till att betala de utgifter som de har. 

Tänk så här.

Vilka likvida medel har de i början av månaden? Hur mycket likvida medel får de inbetalt under månaden?  Hur mycket likvida medel skall de betala ut under månaden?

Hoppas detta hjälper

Maria V

Kleopatra 6
Postad: 21 sep 18:45

Hej Maria 

Jag förstår inte hur jag ska lösa uppgiften 

Maria V 28
Postad: 22 sep 13:11

Hej Kleopatra,

Tänk dig en uppställning så här:

Pengar som företaget har i början av månaden: XXXX kr

+ Pengar företaget får inbetalt denna månad: XXXX kr

- Pengar företaget skall betala denna månad: XXXX kr

= Pengar som företaget har i slutet av månaden

Hälsn

Maria V

Svara Avbryt
Close