destiny99 behöver inte mer hjälp
destiny99 12202
Postad: Idag 15:49 Redigerad: Idag 15:51

Centrala gränsvärdessatsen

Hej!

 

Jag var inne på CGS och försökte använda normalapproximation men det blev inte korrekt här. Facit använder sig av X+2Y som deras summa av antalet personer som kommer, men jag förstår inte hur ett par kan räknas som 2Y? Vi vet att X står för antala ensamma personer som kommer och Y är antalet par som kommer. 

Hondel 1579
Postad: Idag 15:54

Har kanske inte läst uppgiften så noga, men hur många människor består ett par av? Om du då vill räkna antalet människor och det är Y antal par, hur många människor blir det? 

destiny99 12202
Postad: Idag 15:58
Hondel skrev:

Har kanske inte läst uppgiften så noga, men hur många människor består ett par av? Om du då vill räkna antalet människor och det är Y antal par, hur många människor blir det? 

Alltså ett par kan ju vara två personer tex en man och en kvinna så Y blir ju antalet par. Jag tycker det borde bli Z=X+Y och inte Z=X+2Y 

destiny99 12202
Postad: Idag 16:27

En annan sak som jag stör mig på är att de inte använder sig av CGS här, för jag får typ såhär när jag använder mig av den. Våra my och sigma för normalfördelning skiljer sig åt. 

Hondel 1579
Postad: Idag 17:05
destiny99 skrev:
Hondel skrev:

Har kanske inte läst uppgiften så noga, men hur många människor består ett par av? Om du då vill räkna antalet människor och det är Y antal par, hur många människor blir det? 

Alltså ett par kan ju vara två personer tex en man och en kvinna så Y blir ju antalet par. Jag tycker det borde bli Z=X+Y och inte Z=X+2Y 

Ja, så om det är Y par, och varje par består av två personer, blir ju antalet personer i paren 2Y? Om jag skulle säga att det kom 0 ensamma och ett par, då är det ju 0+2*1=2 personer? Men din formel skulle säga 0+1=1 person, och det stämmer ju inte?

destiny99 12202
Postad: Idag 17:17 Redigerad: Idag 17:18
Hondel skrev:
destiny99 skrev:
Hondel skrev:

Har kanske inte läst uppgiften så noga, men hur många människor består ett par av? Om du då vill räkna antalet människor och det är Y antal par, hur många människor blir det? 

Alltså ett par kan ju vara två personer tex en man och en kvinna så Y blir ju antalet par. Jag tycker det borde bli Z=X+Y och inte Z=X+2Y 

Ja, så om det är Y par, och varje par består av två personer, blir ju antalet personer i paren 2Y? Om jag skulle säga att det kom 0 ensamma och ett par, då är det ju 0+2*1=2 personer? Men din formel skulle säga 0+1=1 person, och det stämmer ju inte?

Aa ok. Så varje par dyker upp som 2 personer och då får vi 2Y ? Nej den formel stämmer inte. Men jag tänker antalet par kan vara 1,2,3 osv men då ska man tänka att varje par är 2 personer 

destiny99 12202
Postad: Idag 17:19 Redigerad: Idag 17:26
destiny99 skrev:

En annan sak som jag stör mig på är att de inte använder sig av CGS här, för jag får typ såhär när jag använder mig av den. Våra my och sigma för normalfördelning skiljer sig åt. 

Jag tror inte CGS funkar här för X och Y är inte likafördelade med samma väntevärde och standardavvikelse, däremot kan man använda approximation istället som facit var inne på.

Laguna Online 32401
Postad: Idag 18:01

Dessutom ska man ha ett stort antal stokastiska variabler i CGS, inte två.

destiny99 12202
Postad: Idag 18:10
Laguna skrev:

Dessutom ska man ha ett stort antal stokastiska variabler i CGS, inte två.

Du menar X1+X2+....+X100?

Laguna Online 32401
Postad: Idag 19:02

Typ.

Svara
Close