Centrala gränsvärdessatsen



Hej!
Jag var inne på CGS och försökte använda normalapproximation men det blev inte korrekt här. Facit använder sig av X+2Y som deras summa av antalet personer som kommer, men jag förstår inte hur ett par kan räknas som 2Y? Vi vet att X står för antala ensamma personer som kommer och Y är antalet par som kommer.
Har kanske inte läst uppgiften så noga, men hur många människor består ett par av? Om du då vill räkna antalet människor och det är Y antal par, hur många människor blir det?
Hondel skrev:Har kanske inte läst uppgiften så noga, men hur många människor består ett par av? Om du då vill räkna antalet människor och det är Y antal par, hur många människor blir det?
Alltså ett par kan ju vara två personer tex en man och en kvinna så Y blir ju antalet par. Jag tycker det borde bli Z=X+Y och inte Z=X+2Y
En annan sak som jag stör mig på är att de inte använder sig av CGS här, för jag får typ såhär när jag använder mig av den. Våra my och sigma för normalfördelning skiljer sig åt.

destiny99 skrev:Hondel skrev:Har kanske inte läst uppgiften så noga, men hur många människor består ett par av? Om du då vill räkna antalet människor och det är Y antal par, hur många människor blir det?
Alltså ett par kan ju vara två personer tex en man och en kvinna så Y blir ju antalet par. Jag tycker det borde bli Z=X+Y och inte Z=X+2Y
Ja, så om det är Y par, och varje par består av två personer, blir ju antalet personer i paren 2Y? Om jag skulle säga att det kom 0 ensamma och ett par, då är det ju 0+2*1=2 personer? Men din formel skulle säga 0+1=1 person, och det stämmer ju inte?
Hondel skrev:destiny99 skrev:Hondel skrev:Har kanske inte läst uppgiften så noga, men hur många människor består ett par av? Om du då vill räkna antalet människor och det är Y antal par, hur många människor blir det?
Alltså ett par kan ju vara två personer tex en man och en kvinna så Y blir ju antalet par. Jag tycker det borde bli Z=X+Y och inte Z=X+2Y
Ja, så om det är Y par, och varje par består av två personer, blir ju antalet personer i paren 2Y? Om jag skulle säga att det kom 0 ensamma och ett par, då är det ju 0+2*1=2 personer? Men din formel skulle säga 0+1=1 person, och det stämmer ju inte?
Aa ok. Så varje par dyker upp som 2 personer och då får vi 2Y ? Nej den formel stämmer inte. Men jag tänker antalet par kan vara 1,2,3 osv men då ska man tänka att varje par är 2 personer
destiny99 skrev:En annan sak som jag stör mig på är att de inte använder sig av CGS här, för jag får typ såhär när jag använder mig av den. Våra my och sigma för normalfördelning skiljer sig åt.
Jag tror inte CGS funkar här för X och Y är inte likafördelade med samma väntevärde och standardavvikelse, däremot kan man använda approximation istället som facit var inne på.
Dessutom ska man ha ett stort antal stokastiska variabler i CGS, inte två.
Laguna skrev:Dessutom ska man ha ett stort antal stokastiska variabler i CGS, inte två.
Du menar X1+X2+....+X100?
Typ.