6 svar
73 visningar
kaninälskare 51
Postad: 21 okt 2018

coopers test 2km

Hej!

 

Skrev för ett par månader sedan om hur jag skall kunna fixa ett bra konditionsprogram. ville inte skriva i den gamla tråden då jag känner att jag inte formulerat min fråga tillräckligt bra. Men iallafall, Det är så att jag har i uppgift att fixa ett träningsprogram som sträcker sig på fem veckor, som skall anpassas efter mina förmågor etc. Frågorna som man skall besvara innan planeringen är hur min kondition ser ut i nuläget, varför och vad jag vill uppnå med detta program? jag skall även skriva upp vad för sorts träning jag skall fokusera på och hur ofta  jag skall träna etc. Det står även att jag skall använda mig av coopers test 2km som jag skall springa innan och efter för att se hur stor förändring som skett. 

Min fråga är här, måste jag bygga upp hela mitt program på att kunna springa snabbare på coopers test? alltså övningar som på ett eller annat vis förbättrar min kondition, att tillexempel kolla upp träningsprogram inför löpning för att få inspiration, eller vad tycks? för det är ju inte smart att exempelvis träna armar om det är coopers test man skall springa, för det kommer inte förbättra konditionen i helhet? 

kaninälskare 51
Postad: 24 okt 2018

.

Ieva321 25
Postad: 24 okt 2018

Har också gjort detta. Och det jag tycker är smart att tänka på är att man varierar träningen och planerar den innan för att man för det första blir mer motiverad och så att man inte slutar upp så att man inte har tränat någonting på hela veckan.

kaninälskare 51
Postad: 24 okt 2018
Ieva321 skrev:

Har också gjort detta. Och det jag tycker är smart att tänka på är att man varierar träningen och planerar den innan för att man för det första blir mer motiverad och så att man inte slutar upp så att man inte har tränat någonting på hela veckan.

 När du säger variera, menar du att jag skall göra olika övningar som göra att jag skall kunna springa snabbare eller något som tränar hela min kropp? hoppas du kan hjälpa mig med grejer att tänka på i och med att du redan skrivit den. 

kaninälskare 51
Postad: 25 okt 2018

.

Ieva321 25
Postad: 26 okt 2018

Alltså jag menar att inte typ jogga i 20 minuter varje tränings pass. Utan att testa något nytt som att springa i intervaller, springa på löpband. Olika tidsförhållanden och att man springer typ olika snabbt.

graslok 4
Postad: 29 okt 2018

Man måste träna på det man vill blir bättre på.

Överdrivet långa distanser kommer alltså inte hjälpa mycket. Att träna på att höja tempot genom intervaller, nått lugnare pass för teknik kan hjälpa dig att springa fint även då det blir jobbigt. Styrka för ben/bål kan också vara aktuellt. 

Svara Avbryt
Close