cykel diagram

på a. uppgiften ska jag börja med att ta fram lutningen ?
Det låter som en bra idé.
Är inte lutningen 0 efter 5,0s ?
Kurvan efter fem sekunder är okänd, och irrelevant det är medel lutningen från 0 till 5 sekunder som vi bryr oss om.
Är det en bra ide att rita en tangent vid 4,0 s ?
ja om du kan f] lutningen fr[n den.
vimärbäst skrev:ja om du kan f] lutningen fr[n den.
hur skulle du ha gjort ?
Jag skulle ha tagit medel lutningen med Δy/Δx.
Jag tror nog att det är bättre att dra en tangent vid 2s eftersom den ligger på diagrammet.
Kan jag beräkna k-värdet utifrån det här ?

Arup skrev:
Vilken uppgift är det du löser just nu? Är det a eller b?
Hur har du resonerat när du dragit den där räta linjen?
I #10 skriver du att du vill dra en tangent vid 2s. Jag vet inte inte varför, men den där blå linjen är definitivt inte en.
Du behöver nog förklara hur du tänker för att vi skall kunna hjälpa till.
jag tänkte rita en tangent för sedan beräkna lutningen för att få fram accelerationen och med det kan jag använda Newtons 2:a lag
Hoppar in eftersom tidigare svarare är offline.
Det är helt rätt att du ska använda för att lösa de båda uppgifterna.
För att bestämma kraften behöver du först bestämma accelerationen .
Tips:
- På a-uppgiften efterfrågas den genomsnittliga kraften under de första 5 sekunderna. Då ska du beräkna den genomsnittliga accelerationen (dvs medelaccelerationen) under den tidsperioden. Här gäller att medelaccelerationen
- På b-uppgiften efterfrågas den nettokraft som påverkar cykeln vid s Då ska du beräkna momentanaccelerationen vid s, vilket är lika med derivatan av vt-grafen vid s. Här är det rätt tänkt att rita en tangent vid s och bestämma dess lutning.
Jag vet inte hur jag räknar ut medelaccelationen på a uppgiften. Det är ingen rak linhe så jag vet inte hur jag beräknar k-värdet dvs lutningen på den.
Arup skrev:Jag vet inte hur jag räknar ut medelaccelationen på a uppgiften. Det är ingen rak linhe så jag vet inte hur jag beräknar k-värdet dvs lutningen på den.
Nej, kurvan för hastigheten är inte en rak linje.
Men som Yngve precis skrev så är det den genomsnittliga kraften som söks, så då måste man beräkna den genomsnittliga accelerationen.
Den är , en rak linje med samma lutning hela vägen.


