Debattartikel som behöver feedback!
Hej, kan någon snälla hjälpa mig med att ge feedback och bedöma den här debattartikel...?
Nedsatt kvaliteten av skolmat
I Sverige har alla skolor gratis skolluncher. Men kvaliteten på maten som eleverna får i skolan har minskat och det nedsätter deras mående. Det här kan påverkar deras koncentration och studier. Nedsatt kvaliteten av skolmat även gör att matsvinnet ökar väldigt mycket. Detta har en stor negativ inverkan på vår miljö. Därför är det dags att vi ifrågasätter staten om skolmat och kräver förändring.
För det första kommer vi diskutera om matsvinnet i skolor. Att slänga mat är både extremt dyrt samtidigt som det är dåligt för miljön. Vi slänger cirka 56 gram per person varje dag vilket innebär cirka 11 700 miljoner ton enligt Livsmedelsverket. När biologisk nedbrytning tar plats maten släpper ut metan, vilket är ett mer farligare växthusgas än koldioxid. Vi alla vet att växthusgaserna har en stor inverkan på miljön vilket bidrar till den globala uppvärmningen. Förminskning av matsvinnet betyder att eleverna måste äta skolans mat men det är omöjligt.
För det andra, låt oss reflektera över syftet med skolmåltider. Skolmat gjordes för att barn skulle ha energi för att kunna studera. Om eleverna inte äter ordentligt får de inte energi, vilket gör dem trötta och sämre på att delta i skolarbetet. Detta kan påverka deras betyg, därmed deras framtid. Enligt skolverkets artikel som heter ‘skolmåltiden - en viktig del av en bra skola’, “Oavsett hur mycket resurser skolan lägger på skickliga pedagoger och bra läromedel är det svårt för en hungrig elev att ta till sig kunskap” (20/01/2014). Jag håller med dem eftersom det är svårt för oss elever att fokusera när vi inte har energi, däremot glömmer vi viktig information när det gäller skolarbete. Även vår mental hälsa blir försämrad på grund av det här. Vi elever har rätt till en bra framtid men det kommer att bli förstört på grund av dålig mat.
Jag förstår att skolan gör sin bästa för att ge mat åt alla elever, och det är svårt att beställa mat som alla gillar. Det är dessutom inte ett problem i alla skolor eftersom privata skolor har mer pengar än kommunala skolor för att göra något åt det här problemet. Det är därför staten borde göra något åt det också. Staten borde ge mer bidrag till kommunala skolor så att de kan förbättra maten i sina skolor. Med det sagt borde de åtminstone göra det ätbart.
När jag säger ätbar mat, menar jag att skolmaten bör åtminstone vara näringsrik om den inte är smakrik. Jag har personligen märkt att under de senaste åren av min skoltid har kvaliteten på skolmaten börjat försämras. Maten som vi får är för oljig, saltig, innehåller underkokt eller överkokt. Ibland kan vi till och med hitta hårstrån, insekter eller plastbitar. Hur ska man kunna känna sig säker när man äter sådan mat? Om det finns så hög oljehalt i maten kan det ta längre tid att smälta. Det kan resultera i små problem som uppblåsthet, förstoppning och halsbränna, medför allvarliga problem som risk för hjärtsjukdomar, typ 2-diabetes och vissa cancerformer. För det andra kan mängden salt i maten leda till högt blodtryck, vilket ökar risken för hjärtattacker och stroke. För det tredje, som jag har nämnt tidigare, är maten vanligtvis inte tillräckligt tillagad, vilket kan leda till matförgiftning eller att man drabbas av salmonella- och E. Coli-bakterier. Det är förmodligen därför många inte ens äter maten. Jag har personligen fått matförgiftning flera gånger efter att ha ätit skolmaten. Vad kommer att hända med alla andra elever som mig, om ingen tar något initiativ?
Sammanfattningsvis vill jag att staten tar hänsyn till konsekvenserna av dålig skolmat som påverkar vårt samhälle på ett mycket dåligt sätt. Det är inte alls rätt. Om vi alla tar initiativ tillsammans kanske vi kan göra en förändring och hjälpa till att forma barnens framtid.
Du har en stark och övertygande debattartikel, och belyser flera viktiga aspekter av skolmatens kvalite och hur den påverkar både elever och miljön.
Ditt innehåll är väldigt bra, och du har relevanta argument med bra exempel. En starkare uppmaning i slutet skulle vara en förbättring; vad kan i konkret göra för att lösa det här?
Du har en tydlig struktur, väl anpassad till texttypen (debattartikel), och varje stycke har ett tydligt fokus; ibland blir styckena dock lite långa, vilket kan göra texten tung att läsa. De här styckena kan du dela upp lite.
Språket är varierat och passande, och din engagemang syns vilket gör texten intressant för läsaren. Dubbelkolla bara så att allt är skrivet med rätt grammatisk böjning och i rätt tempus; dessutom finns det vissa meningar som skulle kunna omformuleras och bli naturligare att läsa.
Som helhet skulle jag säga att du har en väldigt stark text, som med lite nämnda småförbättringar kan nå högsta nivå!
Tack för din kommentar! Om skulle kunna ge mig en betyg från F-A skulle jag bli ännu mer tacksam!
Hahahaha, jag är ju ingen lärare, men om jag skulle gissa på ett betyg ur högstadiekriterier skulle jag säga att du har ett starkt B som med förbättringar kan uppnå ett A.
Tack så mycket!