3 svar
103 visningar
rednil är nöjd med hjälpen
rednil 28 – Fd. Medlem
Postad: 21 apr 2021 18:15

Diskret Matematik Relationer och Ekvivalensklasser

Hej! Har skickat in några uppgifter och fick tillbaka att jag behövde kontrollera den här uppgift specifiktHär är mina svar, ber om ursäkt att det är lite svårt att läsa kanske

Jag vet faktiskt inte om det är a eller b uppgiften som inte stämmer. Men b känns rätt. Kan tänka mig att grafen  på uppgift A är fel då det kanske var tänk att alla fyra punkter skulle vara med? Men jag tycker mitt resonemang håller. Hade svårt att veta hur jag skulle utforma grafen som symmetrisk och transitiv men inte reflexiv utan att utelämna någon punkt, skulle någon kanske kunna ge ett exempel på en sådan graf.

Laguna 28443
Postad: 21 apr 2021 18:19

Det ska inte vara några jämna tal i b.

a ser bra ut, tycker jag. 

rednil 28 – Fd. Medlem
Postad: 21 apr 2021 19:29
Laguna skrev:

Det ska inte vara några jämna tal i b.

a ser bra ut, tycker jag. 

Ser det nu, måste dragit för snabba slutsatser om talföljden tänkte att det var 1-49 lol

henrikus 649 – Livehjälpare
Postad: 22 apr 2021 09:45

Jag förstår inte hur du menar på a.

Vad tror du om det här? Tänk att det finns en operation * med följande kompositionstabell

Och så säger vi att relationen x~y betyder x*y=c

Då ser vi att om x~y så är y~x.

Eftersom x är skilt från y är y*x alltid lika med c => symmetrisk

x~y och y~z => x~z? Ja eftersom x, y och z är skilda är x*z=c => x~z => transitiv

x~x ? Nej eftersom x*x = a vilket inte är lika med c.

Svara Avbryt
Close