23 svar
490 visningar
fivefortyseven är nöjd med hjälpen
fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 17 feb 2019 19:09

Division med andragradsekvationer

Hej, 

 

Hur ska man tänka kring:

(x+y)^2 / (x-y)^2 

 

Börja med att utveckla täljare och nämnare med hjälp av kvadreringsreglerna. Ta sedan ett påstående i taget, är det lösbart med den informationen?

Iridiumjon 302 – Fd. Medlem
Postad: 17 feb 2019 19:13

kvadreringsreglerna?

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 17 feb 2019 19:19

Då tänker jag:

x^2 + 2xy + y^2 / x^2 - 2xy + y^2 =

man kan stryka 

x^2 & y^2 med varandra

Kvar får man

2xy / - 2xy

Vad händer sedan? Samt vilket alternativ är det rätta?

Smutstvätt Online 23757 – Moderator
Postad: 17 feb 2019 19:21 Redigerad: 17 feb 2019 19:21

Du kan inte stryka termer när du har addition eller subtraktion. Det går endast när det är multiplikation eller division. Använd istället informationen du fått från påstående ett respektive två. Kan du få ut något värde?

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 17 feb 2019 19:32

påstående 1: x * x + y * y ≠ 3 * x * y

Påstående 2: x * y = 3 ?

Påstående tre är möjligt om x = 1,5 & y = 2

(1,5 + 2)^2 / (1,5 - 2)^2 = 2,25 / - 2,25 = -1? --> 

alltså har jag valt rätt svar? dvs. andra påståendet stämmer

Nej, nu blir det fel. De har definierat att x+ y2 = 3xy. Du ska inte testa om det är sant eller inte, utan använda den informationen för att se om du kan få ut ett specifikt tal. Sätt in x2 + y2 = 3xy på lämpliga platser i uttrycket, och se om du kan förenkla på något sätt.

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 17 feb 2019 19:44

Hmm. 

"lämpliga platser i yttrycket" - det förstår jag inte vad du menar med, kan du utveckla?

Om du utvecklar täljaren får du att den är x2+2xy+y2. Vi har också ett påstående som säger att x2+y2=3xy. Kan vi substituera något i täljaren, så att vi kan förenkla den till ett uttryck? 

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 17 feb 2019 19:52

tänker du på om man:

x^2 + y^2 = 3xy - 2xy

x^2 + y^2 = xy

Vad ska jag göra med det?

och 

xy / x^2 - 2xy + y^2 ?

 

hmm..

Laguna Online 28464
Postad: 17 feb 2019 19:59

Den här typen av frågor har man i högskoleprovet, och jag har aldrig sett dem någon annanstans. Varför är frågan på engelska? 

fivefortyseven skrev:

tänker du på om man:

x^2 + y^2 = 3xy - 2xy

x^2 + y^2 = xy

Vad ska jag göra med det?

och 

xy / x^2 - 2xy + y^2 ?

 

hmm..

Ungefär: 

x2+2xy+y2 vi byter ut kvadrattermerna mot 3xy och får 3xy+2xy=5xy. Gör samma sak i nämnaren. Vad händer?

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 17 feb 2019 20:52

@laguna 

detta är en fråga från GMAT testet. 

 

@smutstvätt

aha!

och då får vi 5xy / 1xy = 5xy. 

 

Med andra ord är rätt svar alternativ 1 av 5?

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 17 feb 2019 21:33

detta är en fråga från GMAT testet.

Vad är det?

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 20 feb 2019 18:41

Internationellt test för universitet. 

@smutstvätt 

rätt svar är alternativ 1 av 5?

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 23 feb 2019 17:26

bump

AndersW 1622
Postad: 23 feb 2019 17:33

Ja, och kanske nej. Du har visat nu att (1) ger tillräcklig information. Du har dock fortfarande möjligheten att även (2) är tillräcklig. det har du inte undersökt. Så det skulle kunna vara alternativ 4.

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 23 feb 2019 17:52

var börjar jag ens? försöker sätta x som 1 & y som 3?

eller ska jag behålla bokstäverna för att göra något?

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 23 feb 2019 18:21

Använd första kvadreringsregeln på täljaren. Använd andra kvadreringsreglen på nämnaren. Stoppa in värdet på xy, som du vet. Kan du förkorta bort x och y så att det alltid blir samma tal kvar?

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 23 feb 2019 18:35

a^2 + 3 + b^2  /  a^2 - 3 + b^2. 

Hmm. Kvar blir -1 av 3:orna. 

Men förstår inte vart man vill komma?

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 23 feb 2019 19:19

Du verkar mena att a2+3+b2a2-3+b2=3-3\frac{a^2+3+b^2}{a^2-3+b^2}=\frac{3}{-3}, men det stämmer inte. Du kan fortfarande inte förkorta bort termer (sådant som "sitter ihop" med plus och minus), bara faktorer (sådant som "sitter ihop" med multiplikation), precis som Smutstvätt skrev för nästan en vecka sedan.

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 23 feb 2019 19:54

Nej det är inte det jag menar iheller. 

dock vet jag inte hur jag ska komma vidare. och var man vill komma med detta. 

Istället för att endast skriva vad jag inte ska göra kan du även ge ett tips på vägen för att komma framåt?

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 23 feb 2019 20:47 Redigerad: 24 feb 2019 20:33

Uttryckets värde går inte att beräkna om man bara vet att xy=3. Det innebär att det är påstående 1 som är rätt svar - men det viktiga är inte svaret, utan vägen dit.

fivefortyseven 17 – Fd. Medlem
Postad: 24 feb 2019 20:11

Absolut. 

Stort tack samtliga för all hjälp. 

Svara Avbryt
Close