division pĂ„ begripligt svenska đ”
Jag trodde att jag förstÄdd division grejen men uppenbarligen inte!
Varför mÄste vi dela pÄ ?

Om man inte tar hÀnsyn till ordningen i vilken objekten vÀljs sÄ blir det fÀrre möjligheter.
Exempel: VÀlj 3 siffror 0-9 med hÀnsyn till ordningen.
DÄ Àr kombinationen 245 och 452 olika och ska rÀknas som unika val.
Exempel: VÀlj 3 siffror 0-9 utan hÀnsyn till ordningen. Dvs pÄ hur mÄnga sÀtt kan man vÀlja ut en grupp av 3 siffror frÄn 10 möjliga?
DÄ Àr urvalen 245 och 452 lika och ska inte rÀknas som unika val.
Om du skall vÀlja ut 3 saker av 5 möjliga, kan du göra detta pÄ 5*4*3 = 60 olika sÀtt, men dÄ rÀknar du (röd, blÄ, grön) som nÄgot annat Àn (röd, grön,blÄ). Du kan ordna dessa 3 fÀrger pÄ 3*2*1 = 6 olika sÀtt. Kombinar man ihop detta, fÄr man fram att man kan vÀlja 3 saker av 5 pÄ 10 olika sÀtt, om man inte tar hÀnsyn till ordningen.
SÄ lÄngt Àr det vÀl inte sÄ vÀldigt konstigt, eller?! Sedan kommer problemet hur man skall kunna skriva detta matematiskt. Funktionen fakultet Àr anvÀndbar, men nackdelen Àr att man alltid "gÄr hela vÀgen ner till 1", sÄ 5! = 5*4*3*2*1, fastÀn vi egentligen vara vill ha 5*4*3. Man kan skriva 5*4*3 som 5!/2!, sÄ fÄr man bort *2*1. Vad Àr det dÄ vi vill ha i nÀmnaren? Jo fakulteten av 1-mindre-Àn-3. Det var det hÀr du frÄgade om i en tidigare trÄd. För att bara rÀkna varje kombinationen gÄng, behöver man dela med 3! i vÄrt exempel. Nu Àr du framme vid uttrycket i ditt facit, om man vill vara mer generell och prata om n och k istÀlletför 5 och 3.
@Smaragdalena: nej, det var inte sÄ konstigt!
@Yngve:... varifrÄn kommer 452 och 245 ifrÄn?
245 och 452 Àr bara exempel (lÀser Yngves tankar).
Jag trodde det hade att göra med 3 godtyckliga tal mellan noll och 9?
Meningen var att visa att man kan göra mÄnga olika tal med samma tre siffror (för dÄ spelar ordningen roll).
... Jag ska lÀsa matte 5 bocken....
Smaragdalena skrev :245 och 452 Àr bara exempel (lÀser Yngves tankar).
Ja du lÀste mina tankar rÀtt Smaragdalena :-)