16 svar
368 visningar
Franco är nöjd med hjälpen
Franco 31 – Fd. Medlem
Postad: 18 nov 2018 16:52

En (A++) kluring - Energi

En bil som väger 1,2 ton rullar med avslagen motor utför en backe med lutningen 3 grader och håller då den konstanta farten 80 km/h. På plan mark förbrukas 0,75 liter bensin per mil vid denna fart. Bensinens densitet är 0,80 g/cm^3 och dess energiinnehåll ("värmevärde") är 44 MJ/kg.

a) Hur stor effekt utvecklar motorn när bilen håller 80 km/h på plan mark. (Facit: 14 kW)

b) Hur många liter bensin åtgår per timme? (Facit: 6 liter)

c) Hur stor är motorns verkningsgrad? (Facit: 23%)


Det här är en jätte svår fråga för mig. Jag har testat väldigt mycket men kommer inte fram till något rätt. Det finns till och med en video av en mattelärare som löser uppgiften men jag förstår verkligen inte vad han gör och hur han löser den (https://www.youtube.com/watch?v=4ku_du5y7zU).


Man kan ju alltid börja med att skriva ner all info man har fått i rätt enheter osv.
m = 1200 kg
v = 80/3.6 m/s
densitet = 800 kg/m^3
energiinnehåll = 44*10^6 J
Formel för effekt: P = E/t


All hjälp uppskattas.

jonis10 1919
Postad: 18 nov 2018 17:40

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

Affe Jkpg 6630
Postad: 18 nov 2018 18:22 Redigerad: 18 nov 2018 18:32
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

Det är ännu enklare! Backen behöver knappast vara 10km. I backen får man reda på vilket effekt luftmotståndet m.m. kräver:
P=Fv=vmgsin(α)

Franco 31 – Fd. Medlem
Postad: 18 nov 2018 20:41
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Okej, tack så mycket.

Jag halvförstår a) 

Men på b) tänker jag såhär: de frågar efter hur mycket man har förbrukat i en timme, och i en timme har man kört 80km, för att man kör med farten 80 km/h, det vill säga att man har kört en mil. Och sen vet vi att 1 mil förbrukar 0.75l, så 8 mil förbrukar 0.75*8 = 6l
Svar: 6 l

Franco 31 – Fd. Medlem
Postad: 18 nov 2018 20:47
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

jonis10 1919
Postad: 18 nov 2018 22:11
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

Affe Jkpg 6630
Postad: 18 nov 2018 22:21
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Okej, tack så mycket.

Jag halvförstår a) 

Men på b) tänker jag såhär: de frågar efter hur mycket man har förbrukat i en timme, och i en timme har man kört 80km, för att man kör med farten 80 km/h, det vill säga att man har kört en mil. Och sen vet vi att 1 mil förbrukar 0.75l, så 8 mil förbrukar 0.75*8 = 6l
Svar: 6 l

Vad är det du halvförstår på a)? I backen får man reda på vilken effekt luftmotståndet m.m. kräver. Bilen rullar nedför backen med avslagen motor och med konstant hastighet (F = ma = 0).

Affe Jkpg 6630
Postad: 18 nov 2018 22:45
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

Franco 31 – Fd. Medlem
Postad: 18 nov 2018 22:59
Affe Jkpg skrev:
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

 Förlåt men jag förstår inte ditt resonemang när du säger att 6liter/h motsvarar E=0.8*6*44MJ

Affe Jkpg 6630
Postad: 19 nov 2018 08:37
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

 Förlåt men jag förstår inte ditt resonemang när du säger att 6liter/h motsvarar E=0.8*6*44MJ

 Hur mycket väger 6liter bensin räknat i kilogram?

Franco 31 – Fd. Medlem
Postad: 19 nov 2018 08:47 Redigerad: 19 nov 2018 08:50
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

 Förlåt men jag förstår inte ditt resonemang när du säger att 6liter/h motsvarar E=0.8*6*44MJ

 Hur mycket väger 6liter bensin räknat i kilogram?

 massa = densitet*volym = 800*0.006

0.8 g/cm^3 blir väl 800 kg/m^3

Och volym 6 l = 0.006 m^3

Affe Jkpg 6630
Postad: 19 nov 2018 08:58
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

 Förlåt men jag förstår inte ditt resonemang när du säger att 6liter/h motsvarar E=0.8*6*44MJ

 Hur mycket väger 6liter bensin räknat i kilogram?

 massa = densitet*volym = 800*0.006

0.8 g/cm^3 blir väl 800 kg/m^3

Och volym 6 l = 0.006 m^3

 Jämför bensin och vatten. Någorlunda lika bör det ju vara!

1m3=1m*1m*1m=10dm*10dm*10dm=1000dm3800kg/m3=0.8kg/dm3=0.8kg/liter

Franco 31 – Fd. Medlem
Postad: 19 nov 2018 09:20 Redigerad: 19 nov 2018 09:22
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

 Förlåt men jag förstår inte ditt resonemang när du säger att 6liter/h motsvarar E=0.8*6*44MJ

 Hur mycket väger 6liter bensin räknat i kilogram?

 massa = densitet*volym = 800*0.006

0.8 g/cm^3 blir väl 800 kg/m^3

Och volym 6 l = 0.006 m^3

 Jämför bensin och vatten. Någorlunda lika bör det ju vara!

1m3=1m*1m*1m=10dm*10dm*10dm=1000dm3800kg/m3=0.8kg/dm3=0.8kg/liter

 Okej, E(tillförd) = m*"Värmeeinnehåll-energi"

Skulle du kunna förklara varför man tar massan gånger 44*10^6 för att få den tillförda energi. Jag förstår inte varför man ska multiplicera ihop dessa.

Affe Jkpg 6630
Postad: 19 nov 2018 09:51
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

 Förlåt men jag förstår inte ditt resonemang när du säger att 6liter/h motsvarar E=0.8*6*44MJ

 Hur mycket väger 6liter bensin räknat i kilogram?

 massa = densitet*volym = 800*0.006

0.8 g/cm^3 blir väl 800 kg/m^3

Och volym 6 l = 0.006 m^3

 Jämför bensin och vatten. Någorlunda lika bör det ju vara!

1m3=1m*1m*1m=10dm*10dm*10dm=1000dm3800kg/m3=0.8kg/dm3=0.8kg/liter

 Okej, E(tillförd) = m*"Värmeeinnehåll-energi"

Skulle du kunna förklara varför man tar massan gånger 44*10^6 för att få den tillförda energi. Jag förstår inte varför man ska multiplicera ihop dessa.

 Ett kilogram innehåller 44MJ energi, man beskriver det då som att energiinnehållet i bensin är 44MJ/kg

Franco 31 – Fd. Medlem
Postad: 19 nov 2018 09:53
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

 Förlåt men jag förstår inte ditt resonemang när du säger att 6liter/h motsvarar E=0.8*6*44MJ

 Hur mycket väger 6liter bensin räknat i kilogram?

 massa = densitet*volym = 800*0.006

0.8 g/cm^3 blir väl 800 kg/m^3

Och volym 6 l = 0.006 m^3

 Jämför bensin och vatten. Någorlunda lika bör det ju vara!

1m3=1m*1m*1m=10dm*10dm*10dm=1000dm3800kg/m3=0.8kg/dm3=0.8kg/liter

 Okej, E(tillförd) = m*"Värmeeinnehåll-energi"

Skulle du kunna förklara varför man tar massan gånger 44*10^6 för att få den tillförda energi. Jag förstår inte varför man ska multiplicera ihop dessa.

 Ett kilogram innehåller 44MJ energi, man beskriver det då som att energiinnehållet i bensin är 44MJ/kg

 Så vi multiplicerar massan med energi och får ett "dela med-tecken"?

Affe Jkpg 6630
Postad: 19 nov 2018 10:02
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

 Förlåt men jag förstår inte ditt resonemang när du säger att 6liter/h motsvarar E=0.8*6*44MJ

 Hur mycket väger 6liter bensin räknat i kilogram?

 massa = densitet*volym = 800*0.006

0.8 g/cm^3 blir väl 800 kg/m^3

Och volym 6 l = 0.006 m^3

 Jämför bensin och vatten. Någorlunda lika bör det ju vara!

1m3=1m*1m*1m=10dm*10dm*10dm=1000dm3800kg/m3=0.8kg/dm3=0.8kg/liter

 Okej, E(tillförd) = m*"Värmeeinnehåll-energi"

Skulle du kunna förklara varför man tar massan gånger 44*10^6 för att få den tillförda energi. Jag förstår inte varför man ska multiplicera ihop dessa.

 Ett kilogram innehåller 44MJ energi, man beskriver det då som att energiinnehållet i bensin är 44MJ/kg

 Så vi multiplicerar massan med energi och får ett "dela med-tecken"?

 4.8[kg]*44[MJkg]=4.8*44[kg*MJkg]4.8*44[MJ]

Franco 31 – Fd. Medlem
Postad: 19 nov 2018 11:35
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
Franco skrev:
Affe Jkpg skrev:
jonis10 skrev:
Franco skrev:
jonis10 skrev:

Hej

a) Du vet att motorarbetet kommer motsvara den potentiella energin när bilen precis börja rulla vilket är Ep=mgh. Där höjden är det samma som h=104·sin(3°)

Eftersom effekten är det samma som P=Ept där du nu behöver veta tiden. Eftersom bilen kör med en konstant hastighet gäller sambandet: s=vtt=sv=10480/3,6=450 s. Vilket ger effekten: P=1,2·103·9.82·104·sin(3°)45014 kW.

Kommer du vidare nu på b) och c)? 

 Och på c) förstår jag att E(nyttig) är Ep = mgh = 1200*9.82*10^4*sin(3)

Men jag förstår inte varför E(tillförd) blir 0.75*0.8*44*10^6

Jag vet vart siffrorna kommer ifrån men jag förstår inte varför man ska multiplicera de med varandra för att få den tillförda energin.

 Eftersom i uppgiften står det att bensinens energiinnehåll är det samma som 44 MJ/kg. 

Där ρ=mVm=ρV=0,75·0,8 vilket ger Et=m·44·106=0,75·0,8·44·106 J.

Blir det tydligare nu?

 Fråga b) är redan korrekt besvarad med 6liter/h
vilket motsvarar E=0.8*6*44MJ

och en verkninggrad på
14*3600*1034.8*44*106=7*0.92.4*11=7*38*11

 Förlåt men jag förstår inte ditt resonemang när du säger att 6liter/h motsvarar E=0.8*6*44MJ

 Hur mycket väger 6liter bensin räknat i kilogram?

 massa = densitet*volym = 800*0.006

0.8 g/cm^3 blir väl 800 kg/m^3

Och volym 6 l = 0.006 m^3

 Jämför bensin och vatten. Någorlunda lika bör det ju vara!

1m3=1m*1m*1m=10dm*10dm*10dm=1000dm3800kg/m3=0.8kg/dm3=0.8kg/liter

 Okej, E(tillförd) = m*"Värmeeinnehåll-energi"

Skulle du kunna förklara varför man tar massan gånger 44*10^6 för att få den tillförda energi. Jag förstår inte varför man ska multiplicera ihop dessa.

 Ett kilogram innehåller 44MJ energi, man beskriver det då som att energiinnehållet i bensin är 44MJ/kg

 Så vi multiplicerar massan med energi och får ett "dela med-tecken"?

 4.8[kg]*44[MJkg]=4.8*44[kg*MJkg]4.8*44[MJ]

 Okej, tack så mycket. Nu har jag förstått och löst hela uppgiften.

Svara Avbryt
Close