En jeep åker uppför en brant backe (Impuls Fy1, upp. 582)
Hej,
Skulle behöva lite hjälp med denna fråga:
Detta är min lösning för b (har redan löst a):
På facit har de dock skrivit att och att friktionstalet blir 0.69, vilket jag inte förstår. Jeepen accelererar ju, vilket innebär att kraften uppåt är större än friktionskraften... eller?
Tack på förhand!
Friktionskraft när det handlar om rullning är lite klurigt, eftersom friktionskraften inte utför något arbete på samma sätt som när det gäller glidning. Vid rullning så flyttar sig kontaktytan mellan hjulet och underlaget hela tiden, så kraft gånger väg blir alltid noll. Kanske enklast att tänka sig med en kloss. Att dra en kloss uppför ett plan kräver mer kraft desto större friktionen mellan kloss och underlag är. Om klossen istället hade haft hjul så blir det ju inte jobbigare att dra upp klossen bara för att klossen har bra däck som hela tiden har fäste mot underlaget. Hänger du med?
Det betyder att friktionskraften som däcken behöver för att _förmedla_ motorns kraft ner i marken, är _samma_ kraft som motorns kraft.
Jaha, så motorkraften = friktionskraften och den är större än kraften som krävs för dra upp jeepen. Är det därför de tar F(friktion) - F(1)?
Den resulterande kraften på jeepen längs planet är den kraft som accelererar jeepen. Den består av summan av mototrkraften och tyngdkaftens komposant längs planet.

Hänger du med?
Men hur ska motorkraften beräknas?
Jag skulle ge mig på a-uppgiften så här, men sitter med mobilen och har inte löst.
Vinkeln gör att vi kan beräkna vy som v*sin 30.
Då vet vi hur mycket bilens lägesenergi ökar per tidsenhet, i J/s. Det är effekt i W som måste komma från motorn.
Verkningsgraden har vi så då kan vi beräkna effekten från tillfört bränsle.
JohanF skrev:Den resulterande kraften på jeepen längs planet är den kraft som accelererar jeepen. Den består av summan av mototrkraften och tyngdkaftens komposant längs planet.
Hänger du med?
Du beräknar alltså motorkraften för att åstadkomma accelerationen som
där
Så när jag beräknar motorkraften (och normalkraften) kan jag lösa ut friktionstalet eftersom friktionskraften är lika stor som motorkraften?
sictransit skrev:Jag skulle ge mig på a-uppgiften så här, men sitter med mobilen och har inte löst.
Vinkeln gör att vi kan beräkna vy som v*sin 30.
Då vet vi hur mycket bilens lägesenergi ökar per tidsenhet, i J/s. Det är effekt i W som måste komma från motorn.
Verkningsgraden har vi så då kan vi beräkna effekten från tillfört bränsle.
Tack för vägledningen, har löst uppgiften :)
väte_organesson118 skrev:Så när jag beräknar motorkraften (och normalkraften) kan jag lösa ut friktionstalet eftersom friktionskraften är lika stor som motorkraften?
Ja precis.
Tack för hjälpen, lyckades lösa uppgiften :)

Bra!
Du skulle kunna motivera lite tydligare varför friktionen är lika stor som motorkraften.
Jag skulle ha skrivit "för att inte hjulen ska slira mot underlaget, så måste friktionskraften från underlaget vara lika stor som motorkraften"
Jag ska se till att vara mer noggrann nästa gång, tack för din hjälp!
Jättebra jobbat 👌
