12 svar
604 visningar
Lazy Lynx 15 – Fd. Medlem
Postad: 6 sep 2018 17:16

En linje går genom punkterna (-2,2) och (4,0). Beräkna exakt linjens ekvation.

Hej! 

Jag har redan löst ut k-värdet som -1/3 och ska nu sätta in det i y=kx+m. 

Jag använde mig av punkten (-2,2) och får enligt räta linjens ekvation:

2=-1/3 x -2 + m

Jag vill skriva det som:

2=2/6+m

2x6=2/6 x 6 + m

6=m

y=2x + 6

Jag misstänker att jag tar mig otillåtna friheter när jag multiplicerar bråkvärdet. I facit står det att y=1/3x +4/3 och för att komma fram till denna lösning ska jag sätta in k=-1/5 i formeln. Men jag förstår inte varifrån -1/5 kommer ifrån när facit uttryckligen godkände k=-1/3 i frågan innan? Och varifrån kommer 4/3?

Smaragdalena Online 78704 – Lärare
Postad: 6 sep 2018 17:27 Redigerad: 6 sep 2018 17:29

Välkommen till Pluggakuten!

Om det står att du skall sätta in k =-1/5 så är det tryckfel, alternativt att du tittar på fel uppgift.

Du måste använda parenteser när du skriver ditt uttryck - det kanske är därför du multiplicerar fel. (-13)(-2)=23(-\frac{1}{3})(-2)=\frac{2}{3}, inte 6.

Yngve 38002 – Livehjälpare
Postad: 6 sep 2018 17:28 Redigerad: 6 sep 2018 17:30
Lazy Lynx skrev:

Hej! 

Jag har redan löst ut k-värdet som -1/3 och ska nu sätta in det i y=kx+m. 

Jag använde mig av punkten (-2,2) och får enligt räta linjens ekvation:

2=-1/3 x -2 + m

Jag vill skriva det som:

2=2/6+m

2x6=2/6 x 6 + m

6=m

y=2x + 6

Jag misstänker att jag tar mig otillåtna friheter när jag multiplicerar bråkvärdet. I facit står det att y=1/3x +4/3 och för att komma fram till denna lösning ska jag sätta in k=-1/5 i formeln. Men jag förstår inte varifrån -1/5 kommer ifrån när facit uttryckligen godkände k=-1/3 i frågan innan? Och varifrån kommer 4/3?

Hej och välkommen till Pluggakuten!

Det är rätt fram till

2=-13·-2+m2 = -\frac{1}{3}\cdot -2 + m

Men sen blir det fel

Det gäller att 

-13·-2=23-\frac{1}{3}\cdot -2= \frac{2}{3}

Kommer du vidare då?

Lazy Lynx 15 – Fd. Medlem
Postad: 6 sep 2018 20:38

Hej! 

Nej! Jag får fram 2/3, men i facit står uttryckligen att svaret är y=-1/3x + 3/4

"Lösning: Vi sätter in K=-1/5, x=-2 och y=2 i y=kx + m"

Varifrån kommer k=-1/5? och 4/3?

(Jag garanterat att jag har dubbelkollat och att jag inte läser svaret på fel uppgift)

Yngve 38002 – Livehjälpare
Postad: 6 sep 2018 20:48 Redigerad: 6 sep 2018 21:10
Lazy Lynx skrev:

Hej! 

Nej! Jag får fram 2/3, men i facit står uttryckligen att svaret är y=-1/3x + 3/4

"Lösning: Vi sätter in K=-1/5, x=-2 och y=2 i y=kx + m"

Varifrån kommer k=-1/5? och 4/3?

(Jag garanterat att jag har dubbelkollat och att jag inte läser svaret på fel uppgift)

Om det står k = -1/5 så står det fel. Dubbelkolla igen.

----------------------------------------

Om punkterna är (-2, 2) och (4, 0) så blir k-värdet -1/3.

Så ekvationen lyder y = -(1/3)*x + m

Nu ska du bestämma m-värdet.

Då kan du sätta in x- och y-värdet från en av punkterna i ekvationen och lösa ut x.

Om du väljer punkten x = -2, y = 2 så blir det alltså

2 = -(1/3)*(-2) + m

2 = 2/3 + m

2 - 2/3 = m

m = 4/3

Vi har alltså att k = -1/3 och m = 4/3

Ekvationen blir då y = -(1/3)*x + 4/3

Hängde du med?

jonis10 1919
Postad: 6 sep 2018 20:50
Lazy Lynx skrev:

Hej! 

Nej! Jag får fram 2/3, men i facit står uttryckligen att svaret är y=-1/3x + 3/4

"Lösning: Vi sätter in K=-1/5, x=-2 och y=2 i y=kx + m"

Varifrån kommer k=-1/5? och 4/3?

(Jag garanterat att jag har dubbelkollat och att jag inte läser svaret på fel uppgift)

 Hej

Du vet att:

 k=yx=y1-y0x1-x0=0-24-(-2)=-26=-13y-y0=k(x-x0)y=k(x-x0)+y0=-13(x-(-2))+2=-13x+43

Vilket ger: y=-13x+43

Lazy Lynx 15 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2018 09:30

Perfekt, tack! 

Lazy Lynx 15 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2018 10:04

Men vänta! En sak till. 

Hur får du fram att 2-2/3=4/3?

Jag skulle säga att det blir 1/3?

Hur många tredjedelar är 2 hela?

Yngve 38002 – Livehjälpare
Postad: 7 sep 2018 10:33
Lazy Lynx skrev:

Men vänta! En sak till. 

Hur får du fram att 2-2/3=4/3?

Jag skulle säga att det blir 1/3?

Om du har 2 hela pizzor och ger bort 2/3 pizza, hur mycket pizza har du då kvar?

En hel plus en tredjedel, eller hur?

(nu blev jag sugen på pizza)

Lazy Lynx 15 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2018 10:44

Yes, det förstår jag. Men om jag ställer upp det som en uträkning vill jag skriva:

2-2/3 = 2/2 - 2/3

Förlänga bråken så att dem får samma nämnare:

6/6 - 4/6 = 2/6 = 1/3

Kan du förklara vad det är jag gör som är så galet? Jag har nämligen fått liknande problem på följande uppgift och känner att jag hamnat i träsket. 

Lazy Lynx 15 – Fd. Medlem
Postad: 7 sep 2018 10:47

Förlåt - kom just på det när jag skrev det. 

2 är inte lika med 2/2 

2 = 2/1

Nu stämmer det. Tusen tack. Jag ska friska upp minnet lite om bråk. 

Yngve 38002 – Livehjälpare
Postad: 7 sep 2018 11:16
Lazy Lynx skrev:

Förlåt - kom just på det när jag skrev det. 

2 är inte lika med 2/2 

2 = 2/1

Nu stämmer det. Tusen tack. Jag ska friska upp minnet lite om bråk. 

 Bra att du kom på det själv.

Repetera förlängning och förkortning av bråk.

Svara Avbryt
Close