3 svar
88 visningar
Lolorahel 61
Postad: 11 aug 22:00

Energiuppgift

Försår ej lösningen till denna fråga. Varför tar mna bara hänsyn till lägesenergin och inte till rörelseenergin.

Yngve Online 42360
Postad: 11 aug 23:32 Redigerad: 11 aug 23:33

Det antas att hastigheten vid start- och slutpunkten är lika med 0.

Därför blir energiförlusten under färden helt enkelt lika med skillnaden I lägesenergi.

Lolorahel 61
Postad: 11 aug 23:44
Yngve skrev:

Det antas att hastigheten vid start- och slutpunkten är lika med 0.

Därför blir energiförlusten under färden helt enkelt lika med skillnaden I lägesenergi.

Förstår ej

Yngve Online 42360
Postad: 12 aug 07:25 Redigerad: 12 aug 07:33

Man kan titta på den totala mekaniska energin (dvs summan av läges- och rörelseenergi).

På grund av friktionen under åkturen så omvandlas en del av den totala mekaniska energin till värme. Den totala mekaniska energin minskar alltså.

Skillnaden I total mekanisk energi vid början (5 meters höjd) och slutet (3 meters höjd) motsvarar denna minskning av total mekanisk energi.

Om vi sätter nollnivån i höjd vid markytan så är

  • Lägesenergin mgh vid start mg*5.
  • Rörelseenergin mv2/2 vid start m*02/2 = 0.
  • Lägesenergin mgh vid slutet mg*3.
  • Rörelseenergin mv2/2 vid slutet m*02/2 = 0.

Den totala mekaniska enegin vid starten är alltså 5mg och vid slutet 3mg.

Skillnaden, dvs 2mg, är precis vad som "går förlorat" pga friktionen.

Svara
Close