Energiuppgift
Försår ej lösningen till denna fråga. Varför tar mna bara hänsyn till lägesenergin och inte till rörelseenergin.

Det antas att hastigheten vid start- och slutpunkten är lika med 0.
Därför blir energiförlusten under färden helt enkelt lika med skillnaden I lägesenergi.
Yngve skrev:Det antas att hastigheten vid start- och slutpunkten är lika med 0.
Därför blir energiförlusten under färden helt enkelt lika med skillnaden I lägesenergi.
Förstår ej
Man kan titta på den totala mekaniska energin (dvs summan av läges- och rörelseenergi).
På grund av friktionen under åkturen så omvandlas en del av den totala mekaniska energin till värme. Den totala mekaniska energin minskar alltså.
Skillnaden I total mekanisk energi vid början (5 meters höjd) och slutet (3 meters höjd) motsvarar denna minskning av total mekanisk energi.
Om vi sätter nollnivån i höjd vid markytan så är
- Lägesenergin mgh vid start mg*5.
- Rörelseenergin mv2/2 vid start m*02/2 = 0.
- Lägesenergin mgh vid slutet mg*3.
- Rörelseenergin mv2/2 vid slutet m*02/2 = 0.
Den totala mekaniska enegin vid starten är alltså 5mg och vid slutet 3mg.
Skillnaden, dvs 2mg, är precis vad som "går förlorat" pga friktionen.