1 svar
53 visningar
mysterygirl 17
Postad: 14 apr 20:34

Etikettredovisning

Detta är ingen läxa eller så men jag har just börjat jobba på ett läkemedelsföretag och jag har ibland fått i uppgift att göra pappersarbeten om etikettsredovisning. Det är egentligen inte svårt men jag är inte bra med siffror… 

 

Vi får en order på ett x antal läkemedel och dessa läkemedel får etiketter. Hur stora orderna är varierar varje dag och varierar mellan olika länder. På etikettsredovisningen finns det ett antal rader som ska fyllas i. Det börjar bli pinsamt nu för att min senior operatör har förklarat för mig flera gånger om hur man ska beräkna men jag tappar det varje gång. Jag har lyckats fylla i alla raderna förutom antal kasserade etiketter. Hur ska jag beräkna det??


Såhär kan pappret se ut :

 

 

Ordern : 14500

Antal mottagna etiketter : 27560

Antal använda : 14502

Antal rapporterade : 2

Antal kasserade : ?

Totalt använt : 14560

Antal återlämnade : 13000

Differens: 0

 

sictransit 385 – Livehjälpare
Postad: 14 apr 21:19 Redigerad: 14 apr 21:30

Först och främst!

Arbetar du med läkemedel, så är er verksamhet helt säkert styrd av ett kvalitetssystem och olika lagkrav samt författningar. Det betyder att alla som arbetar med en viss arbetsuppgift skall ha nödvändig kunskap om vad de gör. Där talar vi om utbildning, både från skolan och även internt från exempelvis din chef. Var inte rädd för att fråga om du inte förstår. Faktiskt så är det företagets skyldighet att se till att alla förstår vad de håller på med. Bättre fråga en gång för mycket, än att inte fråga och göra fel.

Konkret: Om du inte riktigt förstår vad ditt jobb inom läkemedelsbranschen handlar om är Pluggakuten absolut inte rätt ställe att fråga på.

Till din fråga:

Jag vet inte vad det här handlar om, men kan ju göra några antaganden:

  • Du har fått 27560 etiketter.
  • Du har använt 14560.
  • Du har återlämnat 13000.

Det ser ju ut att stämma bra, eftesom 14560+13000=27560.

Sedan har du 2 rapporterade etiketter. Jag vet inte vad det är, men av siffrorna att döma ser det ut som att du rapporterat att det är något skumt med två av dem, men att du ändå använt dem. Kan det stämma?

Kasserade etiketter (ditt frågetecken) skulle kunna vara etiketter du vare sig använt eller återlämnat. Säg att 5000 etiketter är smutsiga/trasiga. 

I det här fallet skulle du då ha:

  • Mottagna: 27560
  • Använda: 14560
  • Kasserade: 5000
  • Återlämnade: 8000

Du fick alltså 27560. Av dem var 5000 för dåliga, så de slängde du i papperskorgen. Sedan använde du 14560 och klistrade på läkemedelsburkar. Då var det 8000 över som du återlämnade.

Verkar det här rimligt?

Oavsett tycker jag du inte skall sitta och känna dig osäker om du har en sådan här arbetsuppgift. Det är din arbetsgivares ansvar att du har full koll på vad du håller på med. Fråga tills du får ett svar du förstår. Får du inte det, så fråga igen. De har anställt dig och de är ansvariga för att verksamheten utförs på ett korrekt sätt. Du är det inte.

Svara Avbryt
Close