Ett löst exempel ur boken (magnetisk fält)
Hej. Jag förstår inte vad det är jag ska göra det enda jag gissar på är att komposanten som är horisontell är där strömmen kommer vara 1,2A . Vad ska man tänka på för att kunna lösa uppgiften ?
Stänger vi av strömmen pekar kompassnålen uppåt eftersom då finns endast fältet från magneten.
Spolens magnetfält är given (vi får ström, antal varv och diameter). Strömmen som är inritad med blyerts är förvirrande och bör suddas. Fältet från spolen går åt höger i figuren (inte strömmen, den går ju i spolen). Fältet hade kunnat varit åt vänster om strömriktningen varit tvärtom men eftersom nålen pekar något åt höger vet vi riktningen.
Nålen visar det resulterande magnetfältets riktning. Eftersom vi vet vinkeln och spolens magnetfält kan vi räkna ut permanentmagnetens bidrag.
okej. Men hur ska jag tänka nu? Så långt kommer jag
Sökt är den komposant du inte ritat ut. Du vet ju Bspole och vinkeln så tan get Bmagnet.
Det viktiga är att du ser varför det blir så. Skissa bilden från sidan (2D) och börja med att rita ut fältlinjerna från magneten.
Varför är det B magnet man ska räkna ut? Varför är det inte den resulterande kraften man ska räkna ut?
Det står i textan att syftet med uppställningen är att ta reda på hur stark permanentmagneten är.
Är alinicomagneten permanentmagneten?
Okej men varför ska B magnet vara riktad uppåt? Dvs varför ska man rita att den är riktad rakt uppåt?
Magneten är placerad mitt för spolen och där är dess B riktat uppåt.
Menar du att den här platta spolen kommer att påverka nålen med en magnetkraft som är riktad uppåt och nedåt? Hur ska jag använda bilden till hjälp för att förstå hur jag ska komposant uppdela
Innan du börjar räkna måste du veta åt vilka håll magnetfälten är riktade. Både för permanentmagneten och spolen.
Permanentmagneten är enligt bilden i #10, dvs uppåt där nålen befinner sig.
I #2 skrev jag om spolens riktning. Den kan man se på två olika sätt:
a) genom att "greppa" en ledare i spolens lindning: fingrarna pekar då in i spolen eller ut ur spolen beroende på strömriktningen, dvs vinkelrätt mot fältet från permanentmagneten
b) lära sig "högerhandsregeln för spole" som är att greppa spolen så att fingrarna kröker sig runt spolen med fingertopparna pekande i strömriktningen. Tummen visar då magnetfältets riktning. OBS: Detta är ingen ny regel, det blir så pga det som står i a). Jag brukar inte använda den eftersom jag inte gillar massa utantill-kunskap, jag använder "vanliga" högerhandregelen enligt a.
Här illustreras metod a, handen greppar runt ett varv av ledaren i spolen.
Menar du att magnetfältet är rakt in i den raka spolen medan strömmen går rakt upp därför pekar tummen rakt upp
Ja. Strömmen går ju runt i spolen och oavsett var du greppar ledaren kommer fingrarna peka in i spolen (eller ut ur spolen om strömmen går åt andra hållet).
Katarina149 skrev:Okej men varför ska B magnet vara riktad uppåt? Dvs varför ska man rita att den är riktad rakt uppåt?
Varför ska man komposant uppdela den som på den här bilden
Bilden i #10 visar fältet runt magneten. Mitten på magneten är placerad intill spolens "nav" där kompassnålen sitter (på "x-axeln").
Det innebär att fältet från magneten går rakt uppåt i den punkten.
Spolens fält kommer att peka rakt åt höger.
De två fälten samverkar så att ett resulterande fält bildas. Riktningen på det resulterande fältet är 35 grader uppåt från x-axeln.