1 svar
23 visningar
Sereen 55
Postad: 15 nov 2020 Redigerad: 15 nov 2020

Få reda på mängden c-vitamin

Vi har en metod för att få reda på mängden c - vitamin i aplesinjuice samt färska apelsiner. Men vi vet inte om metoden är rätt, vi har sökt överallt och så men hittar inget. Någon som verkligen kan de här vi skulle bli väldigt tacksamma om vi fick hjälp. Samt hur vi ska kunna räkna ut substansmängden och det som står i punkterna samt varför man gör de??

 

1.  50 ml apelsinjuice mättes upp och hälldes ner i E-kolven.
2.     20 ml av 0,003 M KIO3 (aq) tillsattes i lösningen.
3.     0,5 g KI löstes i 10 ml avjonat vatten.
4.     E-kolven sattes på omrörning och KI-lösningen tillsattes.
5.     5 ml 1 M HCl tillsattes samt 4 ml stärkelselösning.
6.     Byretten gjordes i ordning för titrering med 0,0100 M Na2S203-lösning och titrerades till färgomslag.
7.     Volymen av Na2S2O3-lösningen noterades som tillsattes vid färgomslaget.
8.     Försöket upprepades.
9.     Substansmängden av KIO3 räknades ut med hjälp av kaliumjodatlösningens volym multiplicerat med koncentrationen.
10.  Mängden substansmängden av I2 (aq) som bildades räknades ut vid tillsättning av KI till juice-lösningen.
11.  Mängden substansmängd S2O2  (aq) beräknades hur mycket som hade tillsatts vid färgomslag.
12.  Mängden substansmängd I2 (aq) som hade reducerats till I– vid titrering räknades ut.
13.  Mängden substansmängd I2 (aq) som hade reducerats till I– av C-vitaminen i juicen räknades ut.
14.  Mängden substansmängd i C-vitamin i juicen räknades ut.
15.  Koncentrationen i C-vitamin i apelsinjuicen beräknades och Molmassan för C-vitamin kollades upp.  
16.  C-vitaminen på juiceförpackningen jämfördes med resultatet.
 

tekoppen12 9
Postad: 3 dagar sedan

Metoden ser bra ut (dock om ni ska ha denna metod i en rapport behöver ni bara ha med 1-8 och kanske använda lite mer formellt språk med mer sambandsord (såsom därefter, sedan, slutligen osv och typ "förbereddes" istället för "gjordes i ordning"). 

Själv gjorde jag ett gymnasiearbete om detta så om det är det ni ska göra skulle jag rekommendera att testa metoden några gånger innan ni gör era riktiga försök. För mig tog det några gånger innan jag fick till det. En viktig sak att notera isåfall är färgomslaget och vilken färg det är ni ska leta efter som visar att all jod reducerats vid tillsatsen av tiosulfaten. I mitt gymnasieabete gick färgen från brunorange till turkos/grön.

 

Den metod ni använder är en s.k. jodometrisk titrering. Ni använder er av c-vitaminens egenskap som reduktionsmedel för att reducera jod till jodidjoner.  Den mängd jod som då inte reduceras till jodidjoner titreras bort med tiosulfaten. 

För att få substansmängden av I2 i början använder ni er av den beräknade substansmängden för KIO3 och molförhållandet mellan dem. 

Därefter ska ni beräkna den substansmängd jod (I2) som titrerats bort. Då använder ni  formlen c*v=n för att får substansmängden för Na2S203. Med det kan ni få substansmängden I2 som titrerats bort m.h.a molförhållandet mellan dem. 

Nu har ni substansmängden jod i början och substansmängden jod som titrerades bort med tiosulfaten. För att få substansmängden jod som reducerats av C-vitaminen subtraherar ni dessa med varandra och använder därefter formeln M*n=m för att få massan av C-vitaminen som juicen innehöll. Eftersom ni använder 50 ml apelsinjuicen kommer det vara g/50 ml (ni kan få det till g/100 ml om ni vill genom att multiplicera svaret med 2).

 

Sen rekommenderar jag även att ni skriver formler för reaktionerna då det kan hjälpa med förståelsen för vad som sker.

Svara Avbryt
Close