0 svar
9 visningar
Katnisshope 1206
Postad: Igår 19:54

Feedback på avgränsningar och teoridel till gymnasiearbete om syn och smak

Hej!

Jag gör ett gymnasiearbete på naturvetenskapsprogrammet och vill gärna få feedback på mina avgränsningar och min teoridel.

Mitt gymnasiearbete handlar om frågan: Kan synen påverka smaken?Jag ska undersöka om färgen på en dryck kan påverka vilken smak människor uppfattar, även om drycken egentligen har samma smak.

I avgränsningen skriver jag att arbetet endast undersöker sambandet mellan färg och upplevd smak hos en mindre grupp deltagare. Jag analyserar alltså inte djupare skillnader mellan kön, ålder, kultur, genetik eller luktsinne. Jag nämner också att placeboeffekten bara används som en teoretisk koppling till förväntningar, och att arbetet inte är ett medicinskt experiment.

I teoridelen skriver jag om:

  • smak och sinnen

  • grundsmakerna sött, surt, salt, beskt och umami

  • att smak inte bara handlar om tungan, utan också om lukt, syn och minne

  • multisensorisk perception, alltså att flera sinnen samarbetar

  • hur synen och färg kan påverka smakupplevelsen

  • tidigare forskning, till exempel Spence 2019, om färg och smak

Jag undrar:

  • Är avgränsningen tydlig och rimlig för ett gymnasiearbete?

  • Är teoridelen tillräckligt naturvetenskaplig?

  • Borde jag skriva mer om nervsystemet/hjärnan?

  • Borde jag förklara multisensorisk perception enklare?

  • Finns det något jag borde ta bort eller utveckla mer?

Tack på förhand!

Svara
Close