Feedback på syfte, frågeställning och hypotes till gymnasiearbete
Hej!
Jag gör ett gymnasiearbete på naturvetenskapsprogrammet och vill gärna få feedback på mitt syfte, min frågeställning och min hypotes.
Mitt gymnasiearbete handlar om frågan: Kan synen påverka smaken?Jag undersöker om färgen på en dryck kan påverka vilken smak människor uppfattar, även om drycken egentligen har samma smak.
Mitt syfte är:Syftet med detta gymnasiearbete är att undersöka om färgen på en dryck påverkar vilken smak människor uppfattar, även när drycken egentligen har samma smak.
Min frågeställning är:Påverkar färgen på en dryck vilken smak människor uppfattar, även om drycken egentligen har samma smak?
Min hypotes är att deltagarna kommer att uppfatta olika smaker beroende på dryckens färg, trots att alla färgade prover egentligen har samma smak. Jag har även gjort en tabell:
-
Röd → bär, till exempel jordgubb, hallon eller körsbär
-
Gul → citrus, till exempel citron eller apelsin
-
Grön → äpple eller päron
-
Blå → osäker, blåbär eller annan smak
Hypotesen bygger på att färg kan skapa smakförväntningar i hjärnan.
Tycker ni att syftet, frågeställningen och hypotesen är tydliga och tillräckligt vetenskapliga? Borde jag formulera frågeställningen på ett bättre sätt? Är hypotes-tabellen relevant, eller borde jag ändra något i den?
Tack på förhand!
