Feedback på variabler, etik och analysmetod till gymnasiearbete
Hej!
Jag gör ett gymnasiearbete på naturvetenskapsprogrammet och vill gärna få feedback på delen om variabler, etiska hänsyn och analysmetod.
Mitt gymnasiearbete handlar om frågan: Kan synen påverka smaken?Jag undersöker om färgen på en dryck kan påverka vilken smak människor uppfattar, även om drycken egentligen har samma smak.
I delen om variabler skriver jag att:
-
Oberoende variabel: färg på drycken
-
Beroende variabel: upplevd smak, alltså det deltagaren skriver efter varje prov
-
Kontrollerade variabler: mängd, temperatur, dryck, glas, instruktioner och vatten mellan proverna
I delen om etik skriver jag att deltagandet är frivilligt och anonymt. Deltagarna får veta att drycken innehåller vatten, socker, citronsyra och livsmedelsfärg. De får däremot inte veta hela syftet i förväg, eftersom det kan påverka svaren. Efter testet får de veta att undersökningen handlade om färgens påverkan på smakupplevelsen.
I analysmetoden skriver jag att svaren ska delas in i smakgrupper, till exempel bär, citrus, äpple/päron, blåbär, samma smak, osäker och annat. Sedan ska jag räkna antal svar, omvandla till procent och visa resultatet i tabeller och stapeldiagram. Om det finns tillräckligt många deltagare kan jag eventuellt använda chi-två-test.
Jag undrar:
-
Är variablerna rätt formulerade?
-
Är den etiska delen tillräckligt tydlig?
-
Är det okej att deltagarna inte får veta hela syftet förrän efter testet?
-
Är analysmetoden rimlig för denna typ av undersökning?
-
Borde jag använda chi-två-test, eller räcker det med procent och diagram på gymnasienivå?
Tack på förhand!
