9 svar
749 visningar
OmarTaleb är nöjd med hjälpen
OmarTaleb 250
Postad: 19 mar 2021 20:33

Felanalys

Hej!

Jag gjorde för några dagar sedan en laboration om acceleration (om en bil har en likformig accelererad rörelse), där jag använde en bil och ett lutat bord (vi alla vet hur det går till). Tiden mätte jag med min mobil.

I alla fall, nu skriver jag en laborationsrapport. I teoridelen förklarade jag vad konstant och icke- konstant acceleration är, vad linjär regression är (använde Excel för regressionsanalys) samt formeln för likformig accelererad rörelse:  v=v0 + at. Jag ska också förklara om vad felanalys är, för läraren vill att vi ska göra en felanalys. Jag har två frågor:

Finns det något mer som måste vara med i teoridelen?

Hur gör man en felanalys? (kollade YT men hittade inget nyttigt, det kan också vara att min dator inte visar alla resultat- hände med mig några gånger).

Jag uppskattar all hjälp!

JohanF Online 4442 – Moderator
Postad: 20 mar 2021 10:33

Kan du berätta lite mer om vad laborationsmätningarna gick ut på?

Vilken typ av mätningar gjorde du? (Jag antar att du mätte fler storheter än tiden). 
Vilka storheter räknade du ut utifrån dina mätningar?

Vilka fysikaliska modeller jämförde du dina resultat med?

 

Den här länken skulle kanske passa för dig:

https://ckfysik.se/lab/lab_omattmata.pdf

OmarTaleb 250
Postad: 20 mar 2021 11:09
JohanF skrev:

Kan du berätta lite mer om vad laborationsmätningarna gick ut på?

Vilken typ av mätningar gjorde du? (Jag antar att du mätte fler storheter än tiden). 
Vilka storheter räknade du ut utifrån dina mätningar?

Vilka fysikaliska modeller jämförde du dina resultat med?

 

Den här länken skulle kanske passa för dig:

https://ckfysik.se/lab/lab_omattmata.pdf

Okej. Min laboration gick ut på acceleration och likformig accelererad rörelse. I laborationen ska man låta en bil accelerera nerför ett lutande plan. Jag gjorde två mätningar, jag mätte avståndet som jag ville släppa bilen ifrån (valde 5 positioner: 0,2 m, 0,4 m, 0,6 m, 0,8 m och 1,0 m). Sedan släppte jag bilen tio gånger från varje position, medan bilen accelererade tog jag tiden med hjälp av min mobil. 

Jag jämförde inte mitt resultat med något, läraren krävde inte det. Däremot krävde han felanalys, eftersom jag tog tiden för hand. 

Kan du ge mig ditt e-post så att jag skickar till dig vilket dokument min lärare har gett oss elever?

JohanF Online 4442 – Moderator
Postad: 20 mar 2021 11:35

Det kanske räcker om du tar ett foto på den sida av laborationsinstruktionen (så att alla andra på forumet också kan se vad uppgiften handlade om) som beskriver laborationssetuppen, vad ni skulle mäta, och vad ni ska plotta i excel.

Utifrån vad du nu beskriver så låter det som om ni skulle mäta två storheter längd och tid. Samt beräkna den tredje storheten acceleration. Och sedan plotta "någonting" mot "någonting annat" för att se ifall man kan upptäcka ettlinjärt samband.

Jag tror inte att det är tänkt att du ska använda det teoretiska sambandet v=at, eftersom det är ganska klurigt att mäta momentanhastighet med manuella metoder. Istället tror jag att det är tänkt att du ska använda ett teoretiskt samband mellan s, a och t som gäller vid likformig acceleration.(hur lyder sambandet?). Men, som sagt, försök att ta ett foto på laborationsuppställning, vad ni ska mäta och vad ni ska plotta i excel, så slipper vi gissa.

Smaragdalena Online 78313 – Lärare
Postad: 20 mar 2021 12:11
OmarTaleb skrev:
...

Kan du ge mig ditt e-post så att jag skickar till dig vilket dokument min lärare har gett oss elever?

Detta är inte tillåtet enligt Pluggakutens regler. All hjälp skall ske genom det offentliga forumet./moderator

OmarTaleb 250
Postad: 20 mar 2021 12:46
JohanF skrev:

Det kanske räcker om du tar ett foto på den sida av laborationsinstruktionen (så att alla andra på forumet också kan se vad uppgiften handlade om) som beskriver laborationssetuppen, vad ni skulle mäta, och vad ni ska plotta i excel.

Utifrån vad du nu beskriver så låter det som om ni skulle mäta två storheter längd och tid. Samt beräkna den tredje storheten acceleration. Och sedan plotta "någonting" mot "någonting annat" för att se ifall man kan upptäcka ettlinjärt samband.

Jag tror inte att det är tänkt att du ska använda det teoretiska sambandet v=at, eftersom det är ganska klurigt att mäta momentanhastighet med manuella metoder. Istället tror jag att det är tänkt att du ska använda ett teoretiskt samband mellan s, a och t som gäller vid likformig acceleration.(hur lyder sambandet?). Men, som sagt, försök att ta ett foto på laborationsuppställning, vad ni ska mäta och vad ni ska plotta i excel, så slipper vi gissa.

Excelfilen:

JohanF Online 4442 – Moderator
Postad: 20 mar 2021 13:51

Det där tycker jag var en jättebra början!

I din teoridel så tycker jag att du ska 

- Beskriv din testsetup, vilken lutning du bestämde dig för att använda etc. Varför du valde just de positionerna du gjorde etc.

- Beskriva hur du utfört dina mätningar, vilken typ av mätningar du gjorde och vilken typ av instrument du använde för mätningarna. 

- Teorin bakom varför du vill undersöka sambandet mellan uppmätt sträcka och "kvadraten av tiden delat med två"

- Vilket resultat du fick på bilens acceleration

 

I felanalysen tycker jag att du ska uppskatta hur stort mätfel (ungefär) som det skulle kunna bli med de mätmetoder du använde, och testa ifall dessa mätfel kan förklara varför du inte fick en perfekt linje. Dvs vilka tider skulle man ha behövt mäta på de punkter som hamnar vid sidan av linjen (förutsatt att du mätt sträckorna perfekt). Eller vad skulle positionerna ha varit för att få en perfekt linje (förutsatt att du mätt tiden perfekt).

Kan det finnas andra felkällor? Varför ville läraren inte att bilen skulle rulla för snabbt? Vad händer ifall du inte lyckades rikta in bilen ordentligt? 

Kanske blir det bättre om man tar mediantid istället för medeltid av de tio mätningarna, för att utesluta de mest misslyckade mätningarna? Testa!

OmarTaleb 250
Postad: 20 mar 2021 14:11
JohanF skrev:

Det där tycker jag var en jättebra början!

I din teoridel så tycker jag att du ska 

- Beskriv din testsetup, vilken lutning du bestämde dig för att använda etc. Varför du valde just de positionerna du gjorde etc.

- Beskriva hur du utfört dina mätningar, vilken typ av mätningar du gjorde och vilken typ av instrument du använde för mätningarna. 

- Teorin bakom varför du vill undersöka sambandet mellan uppmätt sträcka och "kvadraten av tiden delat med två"

- Vilket resultat du fick på bilens acceleration

 

I felanalysen tycker jag att du ska uppskatta hur stort mätfel (ungefär) som det skulle kunna bli med de mätmetoder du använde, och testa ifall dessa mätfel kan förklara varför du inte fick en perfekt linje. Dvs vilka tider skulle man ha behövt mäta på de punkter som hamnar vid sidan av linjen (förutsatt att du mätt sträckorna perfekt). Eller vad skulle positionerna ha varit för att få en perfekt linje (förutsatt att du mätt tiden perfekt).

Kan det finnas andra felkällor? Varför ville läraren inte att bilen skulle rulla för snabbt? Vad händer ifall du inte lyckades rikta in bilen ordentligt? 

Kanske blir det bättre om man tar mediantid istället för medeltid av de tio mätningarna, för att utesluta de mest misslyckade mätningarna? Testa!

Tack för hjälpen, tyvärr vet jag inte lutningen på bordet för jag använde böcker för att höja bordet. Läraren har inte sagt något om lutning, däremot sa han att lutningen ska vara lagom- bilen ska inte accelerera för fort eller för långsamt. Och Excel-filen fick jag av läraren, han skapade den för att hjälpa elever att få fram ett diagram.

JohanF Online 4442 – Moderator
Postad: 20 mar 2021 14:39 Redigerad: 20 mar 2021 14:40

Spelar inte så stor roll vilken exakt lutning som du använde. Men lärarens varning att inte använda för stor lutning  är viktig i felanalysen. Kan du gissa vilken? (Hint.Det har med hur noggrant det är möjligt att klocka tiden manuellt...). Att accelerationen inte får vara för långsam kan du också försöka förklara (hint. Om accelerationen är noll så får du inget att mäta på...)

Eftersom läraren har gjort grafen och räknat fram accelerationen till 0.8m/s^2, är det ännu viktigare att du beskriver i din teori-del varför man gör just en sådan graf, och varför linjens lutning blir accelerationen.

OmarTaleb 250
Postad: 20 mar 2021 14:42
JohanF skrev:

Spelar inte så stor roll vilken exakt lutning som du använde. Men lärarens varning att inte använda för stor lutning  är viktig i felanalysen. Kan du gissa vilken? (Hint.Det har med hur noggrant det är möjligt att klocka tiden manuellt...). Att accelerationen inte får vara för långsam kan du också försöka förklara (hint. Om accelerationen är noll så får du inget att mäta på...)

Eftersom läraren har gjort grafen och räknat fram accelerationen till 0.8m/s^2, är det ännu viktigare att du beskriver i din teori-del varför man gör just en sådan graf, och varför linjens lutning blir accelerationen.

Jag uppskattar din hjälp! Tack!

Svara Avbryt
Close