5 svar
51 visningar
N00R är nöjd med hjälpen
N00R 955
Postad: 18 apr 14:39 Redigerad: 18 apr 14:55

Filmanalys

Jag ska skriva en filmanalys. 

Jag förstår instruktionerna o jag valde filmen "ondskan". Dock det jag behöver hjälp med är hur en filmanalys ska vara uppbyggd. O hur jag ska lägga in de olika punkterna i min text?

Hur går jag tillväga.

klonk 74
Postad: 18 apr 21:42

Fick du ett svar på din fråga? Det står att du är nöjd med hjälpen men verkar inte ha fått några svar. Jag hjälper gärna till!

N00R 955
Postad: 18 apr 21:48

Alltså ja jag gjorde texten av mina egna erfarenheter. Kan dela min text i alla fall. Kan du läsa?

N00R 955
Postad: 18 apr 21:50

Filmanalys - Ondskan

Inledning:

Primärgestalten Erik hade ett svårt liv; han utsattes därefter för övergrepp i händerna på sin styvfar efter att ha förlorat sin far. Han blir korrupt och går in på fel väg från en ung ålder, han bråkar mycket.

Handling:

Man får följa Erik om skolan i början av filmen, och vad jag ser så anses han vara skolans "tuffing" och bråkmakare. Rektorn för skolan anser Erik som "ren ondska" och degraderar honom efter ett hett bråk. Erik befinner sig på Stjärnsbergs internatskola eftersom hans mamma anser att utbildning är nödvändig.

     Det visar sig att internatet har ett dåligt klimat och att kamratutbildning är normen, därmed står lärarna maktlösa att ingripa om de äldre eleverna håller ordningen. Eftersom Erik är förstaårselev placeras han i ett av de sämre rummen så fort han kommer till skolan, medan de andra ungarna trivs bra. Vissa pedagoger på skolan använder elevjämförelser utifrån utseende och etniskt ursprung som ett läromedel. Det här är några exempel på hur det inte är samma sak för alla elever.

Miljö: 

Jag vet inte riktigt vad man ska säga om miljön. Men en sak jag kan säga är att filmen är full av blod. Alltså i de flesta delarna av filmen ser man många som bråkar och slår varan. Tillbaka till miljön, det är mycket som utspelar sig i skolan Stjärnsberg, andra inspelningar i Eriks hem osv. 

Karaktärer:

Jag ska nämna några av karaktärerna,

  • Erik Ponti: Han är huvudpersonen. Han är en ung som blev brutaliserad av sin våldsamma styvfar; han kämpar med oöverträffad fysisk och mental skicklighet och gör uppror mot alla som missbrukar sin makt för att skada andra. Han förekommer i efterföljande romaner av Jan Guillou och är hennes självbiografiska alter ego.
  • Pierre Tanguy: Är fyllig, vältränad, har glasögon och är utan tvekan den smartaste studenten som någonsin har gått på Stjärnsberg. Tills hans kontakt med Erik gör honom till ett mål, lämnas han till stor del ensam av mobbare som ser honom som "ingen utmaning". Historielärarens användning av sin kropp för att lyfta fram "oönskade" egenskaper gör honom till ett undantag från regeln som förbjuder lärare att missbruka sina anklagelser. Han är dock Eriks bästa och närmaste vän. 
  • Marja: Marja är tjejen som Erik blir jättekär i. Marja var äldre än Erik och hon jobbar på Stjärnsberg.
  • Otto Silverhielm: Under Eriks andra år på Stjärnsberg blir han den mäktigaste studentledaren och tar vara på varje chans att fysiskt slå sina följare. Han verkar tycka om att utsätta människor för fysisk skada, vilket ger honom namnet "Skitenhielm" (Shitehelm) genom sina erbjudanden. Detta har väckt debatt om huruvida han är en sadist, elak eller ett exempel på missriktat våld.
  • Farsan/ Pappan: Eriks pappa och servering på en fin restaurang i Stockholm. en sadist som för sin egen glädje i hemlighet släpper lös sin tvilling Doberman för att döda en liten hund som gör intrång på hans mark och regelbundet kommer med ursäkter för att slå Erik – men aldrig hans yngre bror.

Budskap ( min egen upplevelse ): 

Det är rätt mycket våld i just filmen. När jag pratar om våld menar jag då att hans far alltid slår honom med olika grejer. Minns inte riktigt vad det var men det jag vet är att han slog honom med många grejer. Enligt mina upplevelser, jag har inte blivit utsatt för sådana grejer, jag har inte heller satt ut någon för det. Alltså, jag har sett mycket våld och hot mot många målgrupper, men som tur är har det inte hänt mig i alla fall. Vi kommer tillbaka “mot många målgrupper”, det händer mycket våld t.ex i Amerika, mellan östern mycket i Afrika. För att jag är arab har jag sett mycket våld till exempel i Jordanien där jag kommer ifrån. Återigen, det har inte hänt mig och jag har inte utsatt det för någon heller. 

Filmmusik / ljud / filmtid / struktur: 

Filmen är ganska gammal och ljudet likt det. Om man jämför ljudet i filmen ondskan med dagens filmer, ser man stora skillnader. Nuförtiden är det mycket musik som står på plats mellan varje indrag om man ska säga så. Utan i ondskan är det knappt ljud, det är mer dialoger, alltså flera personer som pratar. När det gäller struktur som är kronologisk men har cirkulärt innehåll. Inledningen beskriver övergreppen som huvudpersonen upplevde som barn. Huvuddelen visar då att han misshandlar och blir misshandlad. I epilogen tar han upp källan till sin smärta - sin fars ondska.

Jämförelse:

Om man ska jämför filmen “Ondskan” med boken "Ondskan" skriven av Jan Guillou så är det många likheter som står på plats. En likheter kan vara att Erik tar hämnden av sin far efter att han har fått den tillräckliga styrkan och personligheten att stå emot hans far. En annan likhet kan vara att han flyttade till Stjärnsberg och blev misshandlad först och sedan började han misshandla andra. Minns typ inga skillnader alls. 

Rekommendation:

Jag rekommenderar filmen hårt. Om du vill se något annorlunda, kolla på filmen “Ondskan”. Du kommer att ha det roligt och du kommer att få lära dig nya saker, till exempel hur man förstärker sin personlighet mer. 

klonk 74
Postad: 18 apr 22:19

Jag delar upp vad jag tycker om din text utifrån punkterna:

Inledning: Skriv gärna denna del i presens, alltså nutid, eftersom resten av din text är i presens. E"rik har ett svårt liv", "han utsätts för övergrepp av sin styvfar", osv. Vem bråkar Erik med?

Handling: Ersätt "man" med "tittaren".

Vad är kamratutbildning? Vad menar du med "om de äldre eleverna håller ordningen"? Jag tror du menade att skriva och istället för om där.

När du skriver att Erik placeras i ett dåligt rum, vad menar du då? Ett klassrum?

Försök dra ett perspektiv här till din egna skolgång och liv. Hur skiljer sig pedagogerna från dagens pedagoger? Känns det främmande för dig som tittare att man särbehandlar elever på grund av deras etniska ursprung och utseende? Tycker du att det är dåligt?

Miljö: Inled inte med "jag vet inte", det tyder på osäkerhet! Skriv istället om hur miljön i skolan är. Är det en trevlig eller otrevlig miljö? Skulle du vilja gå på denna skola? Hur är det hemma hos Erik? Litet stavfel: "och slår varandra" ska det stå.

Karaktärer: Du vet att Jan Guillou är en man? Du skriver "hennes självbiografiska alter ego", haha.

"Eriks pappa och servering" --> "Eriks pappa jobbar som servitör..."

"En sadist..." (stor bokstav på E) "som, för sin egen glädje, släpper lös..." (med kommatecken för att bryta upp meningen)

Budskap: Du drar paralleller här till dig själv, bra! Men finns det verkligen inget annat budskap än våld? Kan budskapet kanske vara hur våld påverkar en person?

 

Filmmusik/ljud : Bra!

Jämförelse: Jag förstår inte denna mening: "En likheter kan vara att Erik tar hämnden av sin far efter att han har fått den tillräckliga styrkan och personligheten att stå emot hans far."

Ta gärna bort "minns typ inga skillnader alls" också, det är bara onödigt. 

 

Rekommendation:

"Hårt" ---> "Starkt"

Annars bra!

N00R 955
Postad: 19 apr 19:35

Tack så jätteeee myckeeet för hjälpen!!!!

Svara Avbryt
Close