För vilka värden på konstanterna a och b gäller att ekvationssystemet a)..;b)… (nivå 3/3)
Hej.
blir tokig på denna. Förstår ju att om koefficienten till x-termen är olika så får ekvationssystemet en lösning; om de har samma koefficient så möts de aldrig; om de dessutom har samma y-värde så beskriver de samma funktion.
men hur ställer jag upp det? Känns precis som det gjorde med Python för många år sedan när jag vet vad jag vill göra, men inte kan uttrycka det. Jättejobbigt. Som tur var löste det sig med tiden inom programmeringen så hoppfull även med matten. Men denna uppgift har ju tagit drygt 40 min av min effektiva tid och har inte råd att hålla på såhär så kastar upp uppgifter här om jag inte lyckas knäcka det på 10 min. Känns som om jag bara stångas med kluriga uppgifter och står stilla i teorin. Har nu börjat hoppa framåt med videogenomgångar för att varva med teori och inom teorin är jag typ klar men i boken är jag i början på kapitel två(och så ser det alltid ut tyvärr). Tips? Hur gjorde ni? Hann ni lösa alla uppgifter och hänga med i kursplaneringen?

mvh
Hej.
Jag tror att det skulle underlätta att skriva de båda ekvationerna på formen y = kx + m för att enklare kunna jämföra k- respektive m-värden.
Ekvationerna blir då
Kommer du vidare då?
Kommentar: Det du har skrivit här stämmer inte:

Yngve skrev:Hej.
Jag tror att det skulle underlätta att skriva de båda ekvationerna på formen y = kx + m för att enklare kunna jämföra k- respektive m-värden.
Ekvationerna blir då
Kommer du vidare då?
Är det inte det jag gjort först?
Yngve skrev:Kommentar: Det du har skrivit här stämmer inte:
ok.. här tänkte jag att x är 1 i båda fallen och om jag söker något där det saknas lösning så bör rimligtvis a vara = b
maratmatorkin skrev:
ok.. här tänkte jag att x är 1 i båda fallen och om jag söker något där det saknas lösning så bör rimligtvis a vara = b
Nej, det behöver inte stämma.
Om x = 1 så är ena y-värdet (7-a)/2 och det andra y-värdet (14-b)/3. Men det betyder inte att a = b, inte heller att det saknas lösning.
Berätta gärna hur du resonerade där.
maratmatorkin skrev:
Är det inte det jag gjort först?
Jo, fast på en annan form. Hur hade du tänkt att gå vidare med a-uppgiften därifrån?
Prova med detta
Vad blir x?
Vad tycker vi om division med 0
Vad säger det om nämnaren?
Checkade in på ett resursrum för oss med koncentrationssvårigheter/diagnoser och flög fram i uppgifterna. Ska nog ägna mindre tid åt att fraternisera och mer i ensamhet.. får inget gjort annars.. blev klar med det delkapitlet och kom tillbaka till detta problem och är lite trött nu. Tacksam för svar Yngve et al.. Måste nog ta en kvart och nog dags att ta tunnelbanan hem så jag somnar i tid. Brukar inte kunna koncentrera mig på specifika uppgifter i kollektivtrafiken så får bli en videogenomgång á ’potensfunktioner och begreppet asymptot’. Återkommer till detta lite senare.
OK bra. Ta den tid du behöver och hojta sedan till när du vill ha mer hjälp. Vi finns här.
Hej.
haft lite personliga saker som kom i vägen men löste det nu när jag försökte. Eller tja, jag fick inte exakt rätt men förstår ’the gist’. 
De här omskrivningarna är rätt:

===========
Men den här uträkningen innebär att du tar fram villkoret för att linjerna ska skära varndra vid x = 1. Det är inget som har med uppgiften att göra:

=============
Här är du, som du skriver, något på spåret. Men villkoren är att k-värdena ska vara olika i a) och lika i b), vilket innebär att -a/2 -b/3 i a) och att -a/2 = -b/3 i b). Du ska alltså inte ha med något x i dessa uträkningar:

Yngve skrev:De här omskrivningarna är rätt:
===========
Men den här uträkningen innebär att du tar fram villkoret för att linjerna ska skära varndra vid x = 1. Det är inget som har med uppgiften att göra:
=============
Här är du, som du skriver, något på spåret. Men villkoren är att k-värdena ska vara olika i a) och lika i b), vilket innebär att -a/2 -b/3 i a) och att -a/2 = -b/3 i b). Du ska alltså inte ha med något x i dessa uträkningar:
Håller med! Tack Yngve.