12 svar
650 visningar
MisterAxl är nöjd med hjälpen
MisterAxl 10
Postad: 17 jun 20:15 Redigerad: 17 jun 20:22

Företagsekonomi 1 - Bokföring Café Lärkan

Hejsan alla glada! Hoppas att ni har en trevlig kväll. Nu är jag tillbaka på denna fina hemsida igen som har gett mig mycket matnyttigt under mina studier med kursen Företagsekonomi 1.

Jag sitter och tampas lite med en bokföring till café Lärkan som ni har fått väldigt många frågor om och hur man går till väga för att komma fram till lösningarna på dilemmat.

Jag tror vid det här laget att jag har, med hjälp utav andra trådar i ämnet här på forumet samt läroböcker och Youtube-videos, lyckats komma fram till ett bokslut som är korrekt. Men jag är osäker. Har jag gjort fel någonstans? Ta en titt är ni snälla och säg vad ni tycker!

Hoppas att bilderna syns på ett tydligt sätt! Inte alltid lätt det här med teknologi.

Arktos 2251
Postad: 18 jun 10:32

Har du kollat att summorna i debet och kredit är lika stora i varje kontering?

Och något bokslut är det ännu inte. 
Det är förslag till hur posterna i uppgiften ska bokföras / konteras.
Ännu är inget bokfört.

MisterAxl 10
Postad: 18 jun 18:46 Redigerad: 18 jun 18:47

Hej Arktos!

Jag tog mig en extra funderare och gick igenom uträkningarna och det som har givit mig mest huvudbry är väl egentligen verifikation 4 samt verifikation 5 (tätt följt av 6 och 7 med tanke på att det är samma)

Verifikationen för månadslönen anser jag vara korrekt då man enbart ska ha med nettolönen här vilket blir 5600 om man drar bort skatt ifrån 8000. Alla arbetsgivaravgifter samt skatter registrerar man ju då i nästkommande verifikation. Så här är jag ganska säker att jag har gjort på ett korrekt sätt.

 

Däremot var jag tvungen att läsa upp lite mer om vad som gäller för kontot 2012: Avräkning för skatter och avgifter. Jag var ganska säker på att denna post var korrekt men en Google-sökning senare gav mig detta resultat:


"Då en enskild firma inte är ett eget skattesubjekt, har det därför inget eget skattekonto. Transaktioner med skattekontot bokförs därför inte i en enskild firma.

Om du däremot skulle använda företagets pengar för att betala till exempel F-skatt eller kvarskatt så bokförs detta som ett uttag på bokföringskonto 2012 (Avräkning för skatter och avgifter, skattekonto). I Bokio kan du bokföra detta enkelt med bokföringsmallen Preliminärskatt Enskild firma (gäller även Handelsbolag). Som betalkonto väljer du det 19-konto som belastas (till exempel företagskonto 1930). Se till att justera titeln på verifikatet så att det stämmer med vad som har betalats.

Inbetalning 1000 kr till skattekontot ifrån företagskonto kommer se ut så här:

Konto 2012 (Avräkning för skatter och avgifter, skattekonto) Debet 1000
Konto 1930 (Företagskonto) Kredit 1000"


Med andra ord, baserat på denna information så hade jag gjort fel. Jag har istället ändrat verifikation 5 samt 7 till detta:

Resterande summor i andra verifikationer har jag också gått igenom en gång till men kan inte hitta något som sticker ut. Inte för att det behöver betyda att det är rätt, men med denna ändring så tror jag i alla fall att alla poster ska vara korrekta.

 

Och nä, precis som du säger så är ju detta inget bokslut...jag vet inte vart jag fick det ifrån. Tycker att man borde ha lärt sig att inte fumla med tangenterna när man sitter och skriver inlägg och se till att det inte är rent nonsens som kommer fram. Aja, en dag kanske man lär sig.

MisterAxl 10
Postad: 18 jun 22:16 Redigerad: 18 jun 22:21

Nu tror jag att jag hittade ett annat fel, i detta fallet verifikation 13 för momsredovisningen.

Först och främst så ändrade jag kontonumret till 2610 för utgående moms. Sedan skiftade jag den summan till debet då det handlar om utgående moms.

Den ingående momsen ändrades således till kredit. Då blev resultatet så här:

Arktos 2251
Postad: 19 jun 13:08

Moms ser rätt ut. Egentligen borde du också ange (bredvid) hur du kommit fram till momsbeloppen. Det är ingen man behöver göra efter BOKFÖRING eftersom beloppen då finns som saldo på resp konto.

Arktos 2251
Postad: 19 jun 13:11
MisterAxl skrev:

Hej Arktos!

Jag tog mig en extra funderare och gick igenom uträkningarna och det som har givit mig mest huvudbry är väl egentligen verifikation 4 samt verifikation 5 (tätt följt av 6 och 7 med tanke på att det är samma)

Verifikationen för månadslönen anser jag vara korrekt då man enbart ska ha med nettolönen här vilket blir 5600 om man drar bort skatt ifrån 8000. Alla arbetsgivaravgifter samt skatter registrerar man ju då i nästkommande verifikation. Så här är jag ganska säker att jag har gjort på ett korrekt sätt.

 

Däremot var jag tvungen att läsa upp lite mer om vad som gäller för kontot 2012: Avräkning för skatter och avgifter. Jag var ganska säker på att denna post var korrekt men en Google-sökning senare gav mig detta resultat:


"Då en enskild firma inte är ett eget skattesubjekt, har det därför inget eget skattekonto. Transaktioner med skattekontot bokförs därför inte i en enskild firma.

Om du däremot skulle använda företagets pengar för att betala till exempel F-skatt eller kvarskatt så bokförs detta som ett uttag på bokföringskonto 2012 (Avräkning för skatter och avgifter, skattekonto). I Bokio kan du bokföra detta enkelt med bokföringsmallen Preliminärskatt Enskild firma (gäller även Handelsbolag). Som betalkonto väljer du det 19-konto som belastas (till exempel företagskonto 1930). Se till att justera titeln på verifikatet så att det stämmer med vad som har betalats.

Inbetalning 1000 kr till skattekontot ifrån företagskonto kommer se ut så här:

Konto 2012 (Avräkning för skatter och avgifter, skattekonto) Debet 1000
Konto 1930 (Företagskonto) Kredit 1000"


Med andra ord, baserat på denna information så hade jag gjort fel. Jag har istället ändrat verifikation 5 samt 7 till detta:

Resterande summor i andra verifikationer har jag också gått igenom en gång till men kan inte hitta något som sticker ut. Inte för att det behöver betyda att det är rätt, men med denna ändring så tror jag i alla fall att alla poster ska vara korrekta.

 

Och nä, precis som du säger så är ju detta inget bokslut...jag vet inte vart jag fick det ifrån. Tycker att man borde ha lärt sig att inte fumla med tangenterna när man sitter och skriver inlägg och se till att det inte är rent nonsens som kommer fram. Aja, en dag kanske man lär sig.

Nu ser 5 o 7 riktiga ut.
Men 4, 6, 8  är ofullständiga. Se texten

MisterAxl 10
Postad: 19 jun 19:36

Ver. 4, 6 och 8 är ofullständiga...det vill säga, något saknas i dessa poster alltså. Men jag har lyckats pricka rätt på ver. 5 och 7 nu i alla fall.

Hmm...se texten säger du. Då antar jag att det handlar om att man betalar ut en bruttolön på 8000 och med arbetsgivaravgifter så blir denna summa 10 500. Man ska alltså baka in det i verifikationen för löner på ett annat sätt. Får ta och läsa upp på detta lite grann nu på kvällen.


Aha! Snilleblixt! Då kanske det ska se ut på det här sättet?

MisterAxl 10
Postad: 30 jun 23:12 Redigerad: 30 jun 23:13

Slutresultat ifrån min lärare blev att jag "kan utveckla verifikation 3, 5, 7 och 10." det vill säga, något är antingen fel eller saknas. Vad skulle det ha kunnat vara, tror ni? För jag trodde faktiskt att jag äntligen hade lyckats få in alla detaljer som var nödvändiga i dessa verifikationsrutor. Men uppenbarligen missade jag något...

Arktos 2251
Postad: 1 jul 12:45

#3 och #10 är likartade.
Enda skillnaden är att det ena är ett kontantköp, det andra ett köp på kredit.
Gå igenom dem igen "från början" och se om du hittar något.

#5 och #7 är likadana och de hör ihop med #4 resp. #6.
Varför inga kommentarer till #4 och #6?
Gå igenom #4 och #5 "från början" och se om du hittar något.

Det kan vara bra att ställa upp raderna i ordning efter kontonummer.
Det är inget krav, men det ger bättre överblick.
Men ser t ex direkt om man råkat både debitera och kreditera samma konto.
Det räcker ju med en notering på varje konto.

Det kan också vara bra att dra ett additionsstreck under sista konteringsraden
och beräkna summan i D och summan i K.  Behövs förstås inte om det bara är två konton inblandade.

Kom igen!
Men inte med allt på en gång.
Börja med #3 och #10

MisterAxl 10
Postad: 1 jul 22:45 Redigerad: 1 jul 22:48

Godkväll igen, Arktos! Alltid lika trevligt att prata med dig, jag uppskattar verkligen den hjälp som du ger mig med dessa uppgifter. En novis som jag behöver all hjälp man kan få.

Då ska vi se om jag ska gå igenom dina svar i tur och ordning här då.

  • I verifikation 3 så bakade jag helt enkelt in summan 28 750 i den redan befintliga summan 115 000. Det stämmer ju så klart att det räcker med en notering på varje konto.
  • I verifikation 10 så ändrade jag upplägget till något liknande för verifikation 3. Vi vet att varuinköpet låg på 16 200 före moms. Det blir en debet. Den ingående momsen hamnar även den på debet. Eftersom momssatsen är på 25% så räknar vi ut att 25% av 16 200 blir 4 050. Till sist när man kombinerar dessa siffror så uppgår det till en leverantörsskuld på totalt 20 250 som då hamnar på kredit. Men för att balansera dessa siffror och för att visa att vi faktiskt betalar fakturan när månaden är slut så sätter vi en kredit på företagskontot på 20 250 samtidigt som vi lägger in en post för leverantörsskulden på debet med tanke på att vi betalar det som vi är skyldiga.

 

Vi går vidare till månadslönen. Här fick jag börja om från början och satte näsan i kursboken och lusläste innehållet. Kunde tyvärr inte hitta ett konkret exempel vad gäller just löner så jag sökte helt enkelt på Google efter förslag och fick då upp lite mer resultat. Det ledde mig till den här lösningen:

  • I verifikation 4 (och 6 och 8) så börjar vi med en utbetalning på 8 000 debet. Detta är lönen till den anställda innan skatt.
  • Personalskatt baserat på 8 000 blir totalt 2 400 eftersom personalskatten ligger på 30% och 30% av 8 000 är 2 400. Den summan bokförs på kredit.
  • Sedan tar vi nettolönen 5 600, denna beräknar vi ihop efter att ha subtraherat 8 000 (bruttolönen) med skatten baserat på bruttolönen (2 400) ifrån vårt företagskonto då lönen måste betalas ut ifrån detta. Det blir då en kredit.
  • Vi vet även att lönen ligger på 10 500 inklusive arbetsgivaravgiften. Därmed kan vi räkna ut, åter igen genom att subtrahera (10 500 - 8 000), att den avgiften är totalt 2 500.
  • Det skapar en post på kredit på 2 500 under en skuld för sociala avgifter.
  • Samma summa bokar vi även upp på debet som lagstadgade sociala avgifter.

 

Slutligen så går vi därefter till verifikation 5 (och 7) och försöker lösa dessa till det bättre. Får se om jag har lyckats.

  • Som ett direkt resultat av verifikationsrutorna 4, 6 och 8 för månadslönen så hamnar nu kontona för personalskatt och skulder för sociala avgifter på debet. Alltså 2 500 och 2 400.
  • Vi gör även en avräkning för skatter och avgifter på totalt 4 900. Den summan får vi om man adderar 2 500 och 2 400. För att balansera dessa så lägga kontot på kredit, en omföring alltså.

 

Och...det tror jag ska stämma nu. Det har jag ju i och för sig sagt en hel del gånger hittills i denna tråd men med din hjälp, Arktos, så kanske man äntligen har fått lite koll på detta. Slutresultatet med dessa ändringar gör så att verifikationsrutorna ser ut så här:

Arktos 2251
Postad: 2 jul 12:05 Redigerad: 2 jul 12:18

Du går från klarhet till klarhet.

#03 klar

#10  Bra att du resonerar dig fram!  
Men var försiktig med debet och kredit – vilken sida man ska välja beror på vilket konto man talar om. T ex  "Vi vet att varuinköpet låg på 16 200 före moms. Det blir en debet."  Ja, det blir det, eftersom beloppet ska bokföras på  4010 Varuinköp, som är ett utgiftskonto (klass 4) och behållningen på sådana konton ökar i debet.

När du nu ställt upp raderna i ordning efter kontonummer, kan du också se att du både har krediterat och debiterat 2440 med samma belopp. Det verkar väl konstigt? Då tar de ju ut varandra.

Krediteringen är riktig, eftersom den ökar skulden till leverantörerna (klass 2). Resten hör inte hit. I uppgiften talas det ju inte om någon betalning. Fakturan har kommit, det är allt. Här kan därför inget betalningskonto vara inblandat.

Av någon anledning har du samtidigt bokfört betalningen av fakturan, men det är är en helt annan affärshändelse. Troligen betalar man den nästa månad, men vad som händer då vet vi ännu ingenting om.

Hänger du med?
Nu fixar du säkert resten själv.

[Jag återkommer senare om #04 och #05]

MisterAxl 10
Postad: 2 jul 17:44

Aha! Nu börjar det tändas ett ljus. Hade mina aningar om verifikation 10 där och att det inte kändes rätt. Men det är lätt att se spöken där det inte finns några när man börjar tvivla på sig själv och då brukar man istället gräva sig ett djupare hål.

Arktos 2251
Postad: 3 jul 13:19

#04 blir väldigt tydlig nu (tycker jag)
Kostnaderna för sig (klass 7) och finansieringen för sig  (klass 1 och 2).

I #05 ska skulderna i #4 betalas.
Skuldkontona debiteras som de ska.
Men var finns betalningskontot (klass 1)?

Det fixar du lätt.

Svara Avbryt
Close