9 svar
84 visningar
maratmatorkin behöver inte mer hjälp
maratmatorkin 311
Postad: 19 aug 14:27

Förläng uttrycken så att de får en gemensam nämnare

Hej.

 

det fungerade bra med a) men inte b)..

mvh

Laguna 31739
Postad: 19 aug 14:30

Man förväntas se att 2-x och 2x-4 har en gemensam faktor, nämligen 2-x.

maratmatorkin 311
Postad: 19 aug 14:33
Laguna skrev:

Man förväntas se att 2-x och 2x-4 har en gemensam faktor, nämligen 2-x.

😅 så är det ju givetvis! Tack för snabbt svar. 

maratmatorkin 311
Postad: 19 aug 14:49 Redigerad: 19 aug 14:53
Laguna skrev:

Man förväntas se att 2-x och 2x-4 har en gemensam faktor, nämligen 2-x.

Eller hur har 2x-4  (2-x) som faktor?

 

EDIT:tror jag ser det nu.

 

EDIT: eller nej. Har du möjlighet att förklara?

maratmatorkin 311
Postad: 19 aug 15:19

Det enda jag ser är om jag förlänger den vänstra med -2 vilket verkar ge rätt svar. 

maratmatorkin 311
Postad: 20 aug 05:59

Verkar bli stonewallad av Laguna. Ska höra med en lärare idag. Återkommer.

Yngve 42360
Postad: 20 aug 07:09 Redigerad: 20 aug 07:09

Du är nog inte ignorerad, men alla är inte online hela tiden.

2x-4=2·x-2·2=2x-4=2\cdot x-2\cdot2=

=2(x-2)=-2(2-x)=2(x-2)=-2(2-x)

maratmatorkin 311
Postad: 20 aug 10:08
Yngve skrev:

Du är nog inte ignorerad, men alla är inte online hela tiden.

2x-4=2·x-2·2=2x-4=2\cdot x-2\cdot2=

=2(x-2)=-2(2-x)=2(x-2)=-2(2-x)

Laguna var online rätt länge efteråt. Hursomhelst. Irrelevant i det stora hela. Ville bara bemöta ditt påstående.

och det där har jag redan gjort. Såg att jag inte visat det dock. Men min lärare sa något som fick det att fastna. -2 = -1 * 2. Alltså att man bryter ut -1. Då förstår jag!

Yngve 42360
Postad: 20 aug 11:05

OK bra att din lärare kunde hjälpa till.

Som du säger, det viktiga är att du får hjälp, oavsett hur och av vem.

maratmatorkin 311
Postad: 20 aug 11:06
Yngve skrev:

OK bra att din lärare kunde hjälpa till.

Som du säger, det viktiga är att du får hjälp, oavsett hur och av vem.

🤝

Svara
Close