4 svar
1310 visningar
Klarafardiga 235 – Fd. Medlem
Postad: 30 aug 2017 21:11

Formler

Hejsan,

 

Har precis börjat fysik men har lite svårt att veta vilken form jag ska använda till vad.

Jag vet inte om det ger någon mening att skriva upp samtliga här men tänkte kanske en som kommer ofta som jag har lite svårt att förstå varför man tar just den.

s=v0t-12at2

 

Och vad krävs för att man ska välja en formel? måste jag har 2 kända värde för att för att det ska funka? 

fazhra 21 – Fd. Medlem
Postad: 30 aug 2017 21:47 Redigerad: 30 aug 2017 21:51

Det beror på vilka värden du har, antigen fått i uppgiften eller som du kan räkna ut. Om du till exempel har accelerationen, V0 och tiden är det bara att sätta in de direkt. Har du fått tiden och v kan du använda den klassiska v*t formeln. Alltså det räcker inte med bara två kända värden om du har fler än 2 okända variabler. Det är fritt fram att använda vilken formel som helst så länge du har eller kan få fram de värden som krävs. Använd formler som du är mest bekväm med. 

nur yusuf 26 – Fd. Medlem
Postad: 30 aug 2017 21:57

Hej! 

För att använda en specifik formel så måste det finnas EN ENDA VARIABEL/ okänd värde.  

Vilken formel du ska använda beror på informationen du får från uppgiften. Till exempel om du vet 3 av dessa värden  s  ,  v0 , t och a ,  så använder du formeln du skrev uppe (s= v0*t - 1/2 *a*t^2)

Däremot om du känner inte till tiden så kan du räkna sträckan s genom formeln   ( V^2) - (V0^2) = (2*a*s)

Lycka till! 

Smaragdalena 78753 – Lärare
Postad: 30 aug 2017 22:03

Vilken formel du skall använda? Det är i princip det som hela fysikundervisningen går ut på. Inse att formelsamlingen är din bästa vän!

midepau 53
Postad: 5 sep 2017 12:10
smaragdalena skrev :

Vilken formel du skall använda? Det är i princip det som hela fysikundervisningen går ut på. Inse att formelsamlingen är din bästa vän!

Jag klarade mig förvånansvärt långt i gymnasiefysiken genom att bara lära mig vilken bokstav som betydde vad, och sen bara betrakta alla fysikproblem som matteproblem med alla variabler kända utom en. Istället för att lösa en uppgift om en bromsande bil så såg jag det som
"A = 10, B = 35, C = 5, lös ekvationen A + BX - C^2/2 = 100".
Jag löste jättemånga uppgifter utan att bry mig om huruvida det stod kraft, energi, acceleration eller spänning, jag bara "översatte" det till bokstäver och stoppade in i formlerna.

Som lärare förvånades jag ibland över att eleverna kunde räkna ut ovanstående ekvation på mattelektionerna utan problem, men när det handlade om en "grön Volvo som åker med 35 m/s när föraren plötsligt ser en barnvagn på ett övergångsställe 100 m framför sig, och hinner åka 10 m innan föraren trycker in bromspedalen, vilket inte hjälper så jättemycket för det har regnat nyligen så bilen minskar bara sin hastighet med 5 m/s^2, så hur lång tid tar det innan barnvagnen blir påkörd?" var det på något magiskt sätt mycket svårare. Det gäller att sålla bort all annan information än de storheter du känner till och den du söker, och inte fastna på att bilen är en grön Volvo eller att det har regnat.

Frågan vilken formel som ska användas när besvaras enklast med "skriv upp alla bokstäver du har och den bokstav du söker. Bläddra i formelsamlingen tills du hittar en formel som har exakt de bokstäverna". Sen är resten matematik.

Sen kan en lärare som vill motverka den här typen av genväg förstås lägga in andra siffervärden, som bilens massa eller hur mycket varmare bromsarna blir.

Svara Avbryt
Close