19 svar
253 visningar
Charlieb behöver inte mer hjälp
Charlieb 488
Postad: 19 maj 2024 21:16

Förstår inte förklaringen?

Jag vet och förstår att A ökar men för att få full pott på denna uppgift så måste man ha en motivering som inte utgår från matematiska exempel. Hur motiverar man till detta?

Bubo Online 7889
Postad: 19 maj 2024 21:28

Vad händer med täljaren om B dubbleras? (Jätteenkel fråga)

Vad händer med nämnare om B dubbleras?

Charlieb 488
Postad: 19 maj 2024 22:28

Man får 2B/2B + 1 men jag förstår bara inte hur jag ska motivera mitt svar om varför A blir större om B dubblas. Är det att jag ska säga att täljaren och nämnaren behåller samma skillnad men blir starkare vilket gör att A blir närmare 1?

När B=1 så är A=1/2. Den där termen +1 har stor betydelse. Om B=999999 så är A=999999/1000000, alltså nästan =1. Termen +1 får mindre betydelse ju större B blir och A kommer att närma sig 1. 

Charlieb 488
Postad: 19 maj 2024 22:37

Absolut, men det svarar väll inte på frågan om A blir större eler mindre om B dubbleras?

Trinity2 Online 3710
Postad: 19 maj 2024 22:41 Redigerad: 19 maj 2024 22:41
Charlieb skrev:

Absolut, men det svarar väll inte på frågan om A blir större eler mindre om B dubbleras?

https://mathb.in/78628

 

Charlieb 488
Postad: 19 maj 2024 22:52

Självklart, men ett generellt resonemang krävs för att få full-pott. Hur motiverar man med ett generellt resonemang? Jag förstod även inte denna matte i exemplet, det är högre än matte 1 nivå.

Trinity2 Online 3710
Postad: 19 maj 2024 23:10
Charlieb skrev:

Självklart, men ett generellt resonemang krävs för att få full-pott. Hur motiverar man med ett generellt resonemang? Jag förstod även inte denna matte i exemplet, det är högre än matte 1 nivå.

"Lösningen" består av tricket att addera 0 i formen av +1-1 i täljaren och skriva om bråket.

Olikheter hanterar man väl i Ma1. Det är högstadiematematik.

Du kan redan stanna på hälften, då 1/(2B+1) är mindre än 1/(B+1) varför du subtraherar mindre, varför det blir "mer över" i fallet med "2B".

Charlieb 488
Postad: 19 maj 2024 23:24

Vad menas med B>0? Ska betyda något?

Arktos 4583
Postad: 20 maj 2024 00:37

Det betyder att  B. är ett positivt tal

Laguna Online 31739
Postad: 20 maj 2024 08:59

https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/funktioner/olikheter-och-linjara-olikheter#!/

Ni kanske inte har kommit dit än.

Charlieb 488
Postad: 20 maj 2024 11:53 Redigerad: 20 maj 2024 12:04

Jo, nu minns jag att vi gjorde likheter/olikheter. Men vad har faktumet att B är ett positivt tal för betydelse i denna kontext, alltså för att motivera om A blir större eller mindre om B dubbleras, det står i frågan att B är positivt. 

Jag förstår också inte hur det går att göra om bråket till 1- 1/B+1

Laguna Online 31739
Postad: 20 maj 2024 12:10

Vad skulle du svara om du fick uppgiften "förenkla 1-BB+11-\frac{B}{B+1}"?

Charlieb 488
Postad: 20 maj 2024 12:46

Ahh, nu ser jag. Men mina frågor är:

För att få full pott på denna fråga behöver man motivera med ett generellt resonemang. Skulle det vara ett generellt resonemang? Att då visa att A2>A1 

Jag undrar även, vad har faktumet att B är ett positivt tal för betydelse i denna kontext? Alltså för att motivera om A blir större eller mindre om B dubbleras, det står i frågan att B är positivt.

Charlieb skrev:

Absolut, men det svarar väll inte på frågan om A blir större eler mindre om B dubbleras?

Jo, det tycker jag nog:

  • B=0 -> A=0
  • B=1 -> A=1/2 = 0,5
  • B=2 -> A=2/3 = 0,666...
  • B=3 -> A=3/4= 0,75
  • B=4 -> A=4/5 = 0,8
  • ... så när B går mot oändligheten, blir större, så kommer A att närma sig 1.

Detta eftersom +1 i nämnaren blir en försvinnande liten del av B, så A kommer att närma sig B/B (alltså =1).

Men, det finns många sätt att resonera på.

Charlieb 488
Postad: 20 maj 2024 13:54

Yes, men jag söker efter hur jag resonerar på denna fråga. Jag vet att A ökar om B ökar. 

För att få full pott på denna fråga behöver man motivera med ett generellt resonemang. Skulle det vara ett generellt resonemang? Att då visa att A2>A1 . Om inte, vad är ett generellt resonemang?

Jag undrar även, vad har faktumet att B är ett positivt tal för betydelse i denna kontext? Alltså för att motivera om A blir större eller mindre om B dubbleras, det står i frågan att B är positivt.

Charlieb skrev:

Jag undrar även, vad har faktumet att B är ett positivt tal för betydelse i denna kontext? Alltså för att motivera om A blir större eller mindre om B dubbleras, det står i frågan att B är positivt.

Därför att resonemangen inte håller för B<0. 

När B närmar sig -1 "från höger", går A mot -∞.

Sedan, när B går från -1 "åt vänster" kommer att att gå från +∞ mot +1.

Charlieb 488
Postad: 20 maj 2024 16:31

Tack!

sictransit Online 2844 – Livehjälpare
Postad: 20 maj 2024 17:08 Redigerad: 20 maj 2024 17:11

Är du supernyfiken, så kika på:

Det är precis vad den här uppgiften handlar om. 

Bubo Online 7889
Postad: 20 maj 2024 19:40

Svar på mina frågor i inlägg 2 är

  • Om B dubbleras blir täljaren dubbelt så stor.
  • Om B dubbleras blir täljaren större, men inte dubbelt så stor.

Då ser man att A blir större. 2/k blir ju mer än 1, när k ligger mellan 1 och 2.

Svara
Close