10 svar
200 visningar
kwich är nöjd med hjälpen
kwich 13
Postad: 20 jan 2023 10:32

Förstår inte mönstret i talföljden kan någon förklara tack i förhand mvh/Viktor

tomasvmo 17
Postad: 20 jan 2023 12:58

Rätt talföljd?

kwich 13
Postad: 20 jan 2023 13:20

tror det är en inlämningsuppgift men försökt men hittar inget som verkar fungera 

Tomten 1647
Postad: 20 jan 2023 16:08 Redigerad: 20 jan 2023 16:10
  • Du ser kanske att fr o m n=2 är antalet delbart med 3. Men 175 är inte delbart med tre, så frågan som Tomasvmo ställer är viktigt att få svar på: är det rätt talföljd? Kan det vara så att frågan istället ska vara fr o m vilket n-värde är antalet >=175?
kwich 13
Postad: 20 jan 2023 16:15

 Tack för svar jag är ganska säker på att det är rätt talföljd vi fick uppgiften idag och ser ingen anledning till att han skulle skrivit fel 

lagminator 42
Postad: 20 jan 2023 17:12

Hmm,  på denna sida finns i princip alla kända talföljder https://oeis.org/.

Talföljden 4,12,21,30 finns inte i deras databas så det är inte omöjligt att din lärare skrivit fel.

Yngve 37819 – Livehjälpare
Postad: 20 jan 2023 18:05

Jag tror att uppgiften är felskriven.

Med tanke på att detta är årskurs 8 tror jag att de första talen egentligen skulle vara 4. 13, 22, 31.

Laguna 28468
Postad: 20 jan 2023 19:48

Det jag brukar göra först är att ta differenserna mellam närliggande värden. Här blir det 

8   9   9

och om alla hade varit 9 så hade det varit en andragradsfunktion, vilket inte är konstigt med tändsticksfigurer.

Det hade kunnar vara 8  9  10 också vilket ger en tredjegradsfunktion, och då har man väl byggt på höjden också, men 8  9  9 ser fel ut.

kwich 13
Postad: 21 jan 2023 01:42

Tack för alla svar för skriva till han imorgon och fråga mina vänner och jag blev väldigt förvirrade och verkar som det måste blivit fel 

kwich 13
Postad: 22 jan 2023 22:31

uppdatering han hade skrivit fel så ni vet tack för hjälpen 

Yngve 37819 – Livehjälpare
Postad: 22 jan 2023 22:34

Nyfiken, vad skulle det stå?

Svara Avbryt
Close