Fundering
Johan arbetar med att varje dag väga och mäta fiskar som passerar en fisktrappa.
Så här var vikten på fiskarna i kg under en dag i juli:
1,2 1,8 2,4 0,8 0,2 1,3 4,3 5,2 3,9 0,8 0,9 3,1 2,7 5,7
0,5 1,2 1,4 3,4 0,7 4,8 5,1 4,8 2,6 3,1 1,7 2,8 1,5 3,5
A) Rita av och fyll i tabellen.
B) Rita ett lämpligt diagram över fiskens vikt.
Vikt i KG Antal
0-0,9 kg
1-1,9 kg
2-2,9 kg
3-3,9 kg
4-4,9 kg
5-5,9 kg
Hej! Vad har du för fundering kring uppgiften?
Antalet som jag inte förstår måste vara fiskar tror jag.
studen21 skrev:Så här var vikten på fiskarna i kg under en dag i juli:
1,2 1,8 2,4 0,8 0,2 1,3 4,3 5,2 3,9 0,8 0,9 3,1 2,7 5,7
0,5 1,2 1,4 3,4 0,7 4,8 5,1 4,8 2,6 3,1 1,7 2,8 1,5 3,5
Tabellen visar viktintervall. Det första är fiskar som väger < 1 kg. Nästa är för fiskar som väger >= 1 kg och < 2 kg.
Den första fisken väger 1,2 kg och passar alltså in i intervallet 1-1,9 kg. Då är antalet =1.
Nästa fisk väger 1,8 kg och passar också in i intervallet 1-1,9 kg, så då är antalet 1+1=2 där.
Den tredje fisken väger 2,4 kg och hamnar i intervallet 2-2,9 kg.
Nu har du två fiskar i ett av intervallen och en fisk i ett annat.
Kan du fortsätta fylla i tabellen? Du kan ju göra streck först och sedan räkna dem, istället för att skriva siffror och sudda.
Förstår inte vad som ska stå i någon av dessa rutor.
Jag tycker du skall ta och kika på frekvenstabeller och stolp-/stapeldiagram: https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-7/statistik/tabeller-och-diagram
Det är vad uppgiften handlar om. Om du inte har någon koll alls på vad du förväntas göra, så tror jag det är bra att läsa på lite grann.
Vad gäller din uppgift så skall du dela in fiskarna i grupper, beroende på i vilket intervall deras vikt passar in.
Jag har gjorde den första åt dig som exempel. De fiskar jag ringat in med rött passar i den första gruppen. Det blir sex stycken fiskar.
Men, du tjänar på att läsa på om det här känns helt nytt för dig.