5 svar
77 visningar
Lizzie.08 är nöjd med hjälpen
Lizzie.08 6
Postad: 1 feb 17:10

Funktioner och talföljder

Hej! Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med hur man räknar ut uppgift 5 och 6? Jag har matteprov imorgon och fattar absolut ingenting. 

Uppgift 5a lyckades jag lösa genom att skriva upp hela talföljden fram till nummer 11. Men det kommer ju att ta hela dagen om jag ska göra så ända fram till nummer 1 111. 

På uppgift 6 så är en serie 6 punkter långt innan serien upprepas. Alltså måste punkten som en ny serie börjar med vara delbart med 6. (De punkterna har jag markerat med blått på bilden nedan för att förtydliga). 

1 997 är inte delbart med 6, därför kan inte 1 997 vara den första punkten i en serie som alternativ A visar. Men A är tydligen rätt svar, vilket jag inte förstår alls. 

Superduper tacksam för svar🙏

Facit: 

5a)8  b)2

6) A

N00R 955
Postad: 1 feb 17:14 Redigerad: 1 feb 17:32

2*3 = 6.

3*6 = 18. Sista siffran i 18 är 8.

6*8 = 48. Sista siffran i 48 är 8.

8*8 = 64. Sista siffran i 64 är 4.

8*4 = 32. Sista siffran i 32 är 2.

4*2 = 8. Sista siffran i 8 är 8.

2*8 =...

Kan du fortsätta?

Bedinsis 2643
Postad: 1 feb 17:17 Redigerad: 1 feb 17:55

På uppgift 5: skriv ut sekvensen som du får i en rad ända tills att du ser att sekvensen upprepar sig. Så snart sekvensen börjar upprepa sig vet du om att den kommer bilda samma slinga av siffror igen, eftersom sättet man bildar nästa tal i sekvensen inte ändras. Betänk sedan hur lång slingan är, vilken startposition sekvensen hade och du kan säkert räkna ut vilket tal som hamnar på plats 1111 i ordningen.

il_noor06, jag tror att du missuppfattade uppgift 5. Uppgiftsbeskrivningen säger uttryckligen hur man bildar nästa tal i sekvensen. EDIT: vilket du tycks hålla med om eftersom du ändrade ditt inlägg.

Lizzie.08 6
Postad: 1 feb 17:46
Bedinsis skrev:

På uppgift 5: skriv ut sekvensen som du får i en rad ända tills att du ser att sekvensen upprepar sig. Så snart sekvensen börjar upprepa sig vet du om att den kommer bilda samma slinga av siffror igen, eftersom sättet man bildar nästa tal i sekvensen inte ändras. Betänk sedan hur lång slingan är, vilken startposition sekvensen hade och du kan säkert räkna ut vilket tal som hamnar på plats 1111 i ordningen.

il_noor06, jag tror att du missuppfattade uppgift 5. Uppgiftsbeskrivningen säger uttryckligen hur man bildar nästa tal i sekvensen.

Tack så mycket! Fattar hur jag ska lösa uppgift 5 nu :D

N00R 955
Postad: 1 feb 19:26 Redigerad: 1 feb 19:45

Fråga nummer 6:

Låt oss undersöka en mindre figur för att utveckla en teknik som du kan tillämpa efteråt. Låt oss nu undersöka 14.

Du är medveten om mönstret 0–6.
Efter det kan vi använda 14/6=2,33333.
Undersök heltal (2), multiplicera det med 6 och du får 2*6=12, vilket indikerar att 0 och 12 är placerade på samma plats i mönstret.
Men vi var nyfikna på vad 14 är. Ange bara mönstret och fortsätt genom att räkna framåt.
alltså 12=0, 13=1 och 14=2. Det menas med att 14 motsvarar bild 2

Prova nu med 1997 och se vad du får för bild.

Lizzie.08 6
Postad: 1 feb 21:40
ii_noor06 skrev:

Fråga nummer 6:

Låt oss undersöka en mindre figur för att utveckla en teknik som du kan tillämpa efteråt. Låt oss nu undersöka 14.

Du är medveten om mönstret 0–6.
Efter det kan vi använda 14/6=2,33333.
Undersök heltal (2), multiplicera det med 6 och du får 2*6=12, vilket indikerar att 0 och 12 är placerade på samma plats i mönstret.
Men vi var nyfikna på vad 14 är. Ange bara mönstret och fortsätt genom att räkna framåt.
alltså 12=0, 13=1 och 14=2. Det menas med att 14 motsvarar bild 2

Prova nu med 1997 och se vad du får för bild.

Okej, så: 

1997/6=332,83 vilket jag avrundar till 333 

333•6=1998 

Alltså 1998 har samma plats som 0, 6 och 12. 
Då borde väl 1997 vara på samma plats som 5 och 11, dvs alternativ E. Men i facit står det att rätt svar är alternativ A. 

Svara Avbryt
Close