5 svar
413 visningar
Na5a 388
Postad: 9 dec 2018 21:39 Redigerad: 9 dec 2018 21:58

Fysik 1a bedömningskriterier

Hej!

 

Vad innebär det om man uppfyller "bitvis välutvecklade" kunskaper? Vilket betyg motsvarar det?


Flyttade tråden från Fler ämnen/Övriga ämnen till Natur och teknik/Fysik /Fy1 /Smaragdalena, moderator


SeriousCephalopod 2692
Postad: 9 dec 2018 21:42 Redigerad: 9 dec 2018 22:19

Den formuleringen återfinns inte i kunskapskraven i skolverkets kursplan så formellt så motsvarar det ingenting.

https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731/syllabuscw/jsp/subject.htm?subjectCode%3DFYS%26lang%3Dsv%26tos%3Dgy%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3

Na5a 388
Postad: 9 dec 2018 21:50

Min lärare har kallat det här för "goda grundkunskaper med bitvis välutvecklade kunskaper", vet någon vilket betyg det är?

SeriousCephalopod 2692
Postad: 9 dec 2018 22:36 Redigerad: 9 dec 2018 22:45

Be läraren att förtydliga vad hen menar om du inte förstått den feedback som du fått. Målet med feedback är att du ska veta vad du behöver förändra för att nå längre och vad du göra bra och ska vara stolt över. Om du inte förstår din feedback så är det läraren som behöver förtydliga den.

Kursplanerna är inte riktigt formulerade så att det finns olika nivåer av kunskaper utan hänvisar till förmågor såsom att "redogöra utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp" eller "löser komplexa problem i bekanta situationer" och det är från dem man konstruerar ett betyg.

Vad den där tabellen representerar är i någon mån en checklista motsvarande formuleringarna i kunskapskraven där man i princip måste checka i alla lådor i en kolumn för att få det betyger merparten men inte alla i en högre kategori för att få mellanbetyget. Så om man säg har hela C-kolumnen (alla C-förmågor) och merparten av alla A-kriterier så får man B. 

Just nu är det mesta tomt vilket formellt betyder att det inte finns underlag för att sätta betyg men låt säga att du forstatte ha samma fördelning i betyfskategorierna  10/11, 4/8, 3/9 även när alla framtida examinationer gjorts så skulle det rent aritmetiskt betyda ett betyg mellan E och C dvs D. 

"Betyget D sätter läraren om en elevs kunskaper motsvarar som beskrivs i kunskapskravet för betyget E och övervägande delen av det som beskrivs i kunskapskravet för betyget C."

(källa: Skolverket)

Men det utgår från en vis tolkning av vad siffrorna representerar. Om man utgår från att färgen, grön, representerar att målen, i alla fall prognostiskt,  är uppfyllda i den kategorin så betyder det C som betyg på det hela. 

Na5a 388
Postad: 9 dec 2018 22:47

Det jag har förstått från henne tidigare är att poängen nedan som visas under varje kolumn inte spelar någon stor roll. Det hon har sagt är att man ska kolla på tabellen och se det man uppfyller. I det här provet testade hon bara begrepp, problemlösning och kommunikation så jag vet inte riktigt vad hon menar med "goda grundkunskaper och bitvis välutvecklade kunskaper".

SeriousCephalopod 2692
Postad: 9 dec 2018 22:49

Fråga henne.

Förmodligen något i stil med; "E är stabilt och du har nog potential för C eller högre men du måste jobba mer för att visa det vilket du inte gjort fullt hittills"

Men det är en spontanttolkning av någons ord när jag aldrig träffat personen. 

Svara Avbryt
Close