0 svar
1814 visningar
Irmacc 1 – Fd. Medlem
Postad: 11 nov 2019 18:45

Ge mig feedback på min Etik och religions text

Det finns några saker religioner har gemensamt om man tittar på dom utifrån.

Alla religioner och livsåskådningar har en gyllene regel.

Alla religioner utgår från heliga texter eller olika heliga regler/lagar. Därför skulle man kunna säga att alla religioner är pliktetiska men det finns oftast andra inslag som påverkar hur man håller sig till reglerna också. Därför kan en religion ha flera etiker som folk tänker och använder sig av.

Här kommer lite kort om var varje religions tankesätt och regler grundar sig i.

Kristendomen utgår från bibeln, jesus lära och de 10 budorden. Man följer reglerna för att man vill hamna i himlen och inte helvetet.

Judendomen utgår från de 613 reglerna i Torah och de 10 budorden. För judarna följer man reglerna för att hedra relationen mellan människa och gud.

Islam utgår nästan blint ifrån koranen, sunna och sharialagar. Islam har ganska strikta regler om man ser på det från ett västerländskt perspektiv då vi har helt andra normer och värderingar.

Islam och kristendom tror på helvetet och himlen. Därför bryter man inga regler.

Buddhismen har  fokus på sig själv och inte någon gud, Man fokuserar på karma för att uppnå nirvana och inte återfödas längre. Nirvana är något som varken ses som en plats eller existensform.

Hinduismen vill uppnå moksha genom att ha bra karma och man har respekt för allt liv.

Alla religioner har en stor påverkan på de troendes liv men i Islam är religionen det viktigaste som finns. När man är muslim och troende så formas ens hela liv av religionen, eftersom Islam lär ut t ex hur man skall äta, umgås, jobba, tala. Så Islam blir alltså en muslims sätt att leva då hela ens vardag fylls med etiska riktlinjer som skall följas.

Det som alla religioner verkligen har gemensamt är den gyllene regeln. Alla religioner har samma mening alltså behandla andra som du själv vill bli behandlad. Detta tyder på att det viktigaste inom alla religioner är att alla ska vara lika värda och att respektera andra är en central och den viktigaste punkten i alla religioner. Den gyllene regeln är inte nödvändigtvis kopplad till en religion. Att behandla andra som man själv vill bli behandlad ses som en självklarhet av många och inte bara inom religiösa människor utan även ateister. Eftersom den är naturlig i så pass många samhällen så kan det vara därför nästan alla religioner har det som sin gyllene regel. De finns många regler som t.ex man ska inte döda, vara otrogen eller vara svartsjuk inom religioner som man skulle kunna sätta ihop och förenkla till den gyllene regeln. Man skulle kunna säga att den gyllene regeln är som en sammanfattning av flera regler. Det finns andra regler också som säger hur man ska se på djur och natur. En livsåskådning som tror starkt på att djur och natur har samma värde som människor och vi bör värna om naturen är ekosofin. Ekosofin har ställningspunkten att allt har ett egenvärde. Det kallas för att ha en biocentrisk ståndpunkt. Ekosofin har sina åsikter men det har även religioner och detta skapar motsättningar.

I en del av bibeln menar den på att man ska betrakta djur och natur som något man kan ta nytta av till sin egen vinning. Man skulle kunna tänka sig att gud skapade naturen och djuren för oss människor och att vi är fria att använda den som vi vill. Detta går ju emot ekosofin då den tyder på att vi är skapade lika att vi inte har något övertag över djuren och därför bör värna om den. Det är dock endast kristna som inte har någon motsättning eller regel mot att t.ex äta något djur. Inom Islam äter man inte fläsk eftersom det står i koranen “Vad Han har förbjudit er är kött av självdöda djur, blod och svinkött och sådant som offrats åt en annan än Gud. “ källa:islam.se

Judarna som utgår ifrån gamla testamentet alltså samma som kristendomen, äter heller inte kött eftersom det står där att svinkött är orent, men även som en protest mot den gamla kanaaneiska religionen. Eftersom de offrade grisar. 

Det får mig att fundera varför judarna gör något de kristna har möjlighet för att göra men inte gör. De kristna borde vilja följa alla guds regler för att hamna i paradiset.

Hinduismen och buddismen är starkt emot våld och de anser att alla levande ting hänger ihop. Hinduerna tror på att om man skadar något med en själ skadar man gud och drar även på sig dålig karma. Därför är många vegetarianer och kossan är helig. Ändå fast de säger att de bryr sig så pass mycket om sin karma och att inte skada gud så offrar de djur för att själva få tur eller inte råka på en olycka. Alltså kan jag dra en slutsats att om den kom att välja på djur och människa så skulle människan väljas först i alla religioner med undantag för grisar i judendom och islam, och kossor inom hinduismen. 


Politik och religion

Det partiet som tydligast kopplas till en religion är kristdemokraterna. Kristdemokraterna är ett parti med kristna värderingar och står till höger tillsammans med moderaterna. 

I deras ideologi står det om hur alla människor är unika och att familjen är det viktigaste.

De värnar om kristna budskap och tankar men tydligen inte om alla.

För kristna och icke kristna ses de kristna värdena synonymt med rättvisa och barmhärtighet. Det kan aldrig handla om att sätta gränser och utestänga människor från skydd, hjälp och trygghet. Alltså ska kristna hjälpa alla som behöver det, och behandla alla rättvist. Utifrån de kristna värderingar vi nu vet ska jag nu jämföra det med kristdemokraternas värderingar. De är ett högerparti som vill att folk ska betala mindre skatt och därmed mindre pengar till bidrag, sjukvård och fler allmänna jobb och saker som folk behöver dagligen. Dessutom tar de ut olika mängder skatt från olika personer beroende på om du är pensionerad eller inte eller om du är rik behöver du inte behöva särskilt mycket mer än de som inte är rika. Detta går väl emot rättvisan i de kristna värdena. Högern är nästan alltid de med mest strikt invandringspolitik. De är dem som vill sätta låga gränser på hur många vi får ta in. Det går väl emot barmhärtigheten som vill att man ska hjälpa de som behöver hjälp och att visa medmänsklighet. Jag skulle påstå att dom går emot det mest centrala tanke n som finns i kristendomen, den gyllene regeln. Att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Om Ebba Busch Thor skulle bli arbetslös p.g.a psykisk ohälsa, skulle hon då inte vilja få pengar för att kunna försörja sin familj och sig själv. Pengarna kommer från skatter och mindre skatt betyder mindre bidrag till de som behöver det. Om  hon skulle hamna mitt i ett krig och behövde fly, skulle hon då inte vilja att landet han flyr till gör allt för att försöka hjälpa henne och åtminstone släppa in henne. Att både vara kristen och höger passar inte ihop för det mesta.

Svara Avbryt
Close