16 svar
150 visningar
RonyaF är nöjd med hjälpen
RonyaF 153
Postad: 23 jun 2020 13:49 Redigerad: 23 jun 2020 13:52

gränsvärde


2205 

b) gränsvärdet ska gå mot oändligheten! Men hur kommer jag fram till svaret?

Vänd bilden rätt är du snäll.

/moderator

Micimacko 4070
Postad: 23 jun 2020 13:53

Tror du krånglar till tänkandet med x=1000. Det är som vanligt bara att stoppa in 1000 på x:s plats och slå in på miniräknare vad det blir.

Om man har en rot i ett gränsvärde brukar det vara en bra ide att förlänga med konjugatet, testa och se vad du får

Laguna Online 28563
Postad: 23 jun 2020 13:54

Vad blev det för x = 100 och x = 1000?

RonyaF 153
Postad: 23 jun 2020 14:01
Micimacko skrev:

Tror du krånglar till tänkandet med x=1000. Det är som vanligt bara att stoppa in 1000 på x:s plats och slå in på miniräknare vad det blir.

Om man har en rot i ett gränsvärde brukar det vara en bra ide att förlänga med konjugatet, testa och se vad du får

Hur förlänger jag med konjugat om jag har en rot?

RonyaF 153
Postad: 23 jun 2020 14:01
Laguna skrev:

Vad blev det för x = 100 och x = 1000?

ca 0,4988 

ca 0,4999

a.
x+x2-x   med x=1000 blir det  1000+10002-1000  

Är problemet att du vill ha ett exakt svar? Annars kan du bara slå det på en miniräknare.


b.  skriv om till x+x2-x1 och förläng med konjugatet  x+x2+x . Förenkla.

Du får då:   xx+x2+xkommer du vidare då?

RonyaF 153
Postad: 23 jun 2020 14:07
joculator skrev:

a.
x+x2-x   med x=1000 blir det  1000+10002-1000  

Är problemet att du vill ha ett exakt svar? Annars kan du bara slå det på en miniräknare.


b.  skriv om till x+x2-x1 och förläng med konjugatet  x+x2+x . Förenkla.

Du får då:   xx+x2+xkommer du vidare då?

Nu fattar jag inte riktigt.. 

hur har du förenklat liksom hur ska jag se att jag kan förenkla det så?

Micimacko 4070
Postad: 23 jun 2020 14:11

Visa hur du förlänger bråket med samma sak och hur långt du kommer med förenklandet.

RonyaF 153
Postad: 23 jun 2020 14:16
Micimacko skrev:

Visa hur du förlänger bråket med samma sak och hur långt du kommer med förenklandet.

Jag fattar inte hur jag ska göra överhuvudtaget. Kommer inte fram till något sätt att göra det på

Laguna Online 28563
Postad: 23 jun 2020 14:18
RonyaF skrev:
Laguna skrev:

Vad blev det för x = 100 och x = 1000?

ca 0,4988 

ca 0,4999

Kan du gissa vilket rationellt tal det blir då?

Smaragdalena Online 78377 – Lärare
Postad: 23 jun 2020 14:46
RonyaF skrev:
Micimacko skrev:

Visa hur du förlänger bråket med samma sak och hur långt du kommer med förenklandet.

Jag fattar inte hur jag ska göra överhuvudtaget. Kommer inte fram till något sätt att göra det på

Vet du vad som menas med konjugatet till x+x2-x\sqrt{x+x^2}-x?

Vet du vad som menas med att förlänga ett tal (eller uttryck) med ett annat tal (eller uttryck)?

RonyaF 153
Postad: 23 jun 2020 16:50
Smaragdalena skrev:
RonyaF skrev:
Micimacko skrev:

Visa hur du förlänger bråket med samma sak och hur långt du kommer med förenklandet.

Jag fattar inte hur jag ska göra överhuvudtaget. Kommer inte fram till något sätt att göra det på

Vet du vad som menas med konjugatet till x+x2-x\sqrt{x+x^2}-x?

Vet du vad som menas med att förlänga ett tal (eller uttryck) med ett annat tal (eller uttryck)?

Nej begrepp är inte min starkaste sida. Att förlänga förstår jag men förstår inte hur jag ska kunna se att det behöver förlängas eller skrivas på ett annat sätt

Smaragdalena Online 78377 – Lärare
Postad: 23 jun 2020 17:19

Kommer du ihåg komjugatregeln, alltså (a+b)(a-b) = a2-b2? Den heter så därför att a+b och a-b är konjugat till varandra.

I din uppgift är a=x+x2a=\sqrt{x+x^2} och b=xb=x och det är ett minustecken mellan de båda termerna, så det ser ut som den faktorn som är (a-b). Kan du räkna ut vad konjugatet, d v s (a+b) är i det här fallet?

RonyaF 153
Postad: 23 jun 2020 17:55
Smaragdalena skrev:

Kommer du ihåg komjugatregeln, alltså (a+b)(a-b) = a2-b2? Den heter så därför att a+b och a-b är konjugat till varandra.

I din uppgift är a=x+x2a=\sqrt{x+x^2} och b=xb=x och det är ett minustecken mellan de båda termerna, så det ser ut som den faktorn som är (a-b). Kan du räkna ut vad konjugatet, d v s (a+b) är i det här fallet?

Blir det inte samma fast att x är positivt?

Micimacko 4070
Postad: 23 jun 2020 18:51
RonyaF skrev:
Smaragdalena skrev:

Kommer du ihåg komjugatregeln, alltså (a+b)(a-b) = a2-b2? Den heter så därför att a+b och a-b är konjugat till varandra.

I din uppgift är a=x+x2a=\sqrt{x+x^2} och b=xb=x och det är ett minustecken mellan de båda termerna, så det ser ut som den faktorn som är (a-b). Kan du räkna ut vad konjugatet, d v s (a+b) är i det här fallet?

Blir det inte samma fast att x är positivt?

Då är det bara att förlänga.

RonyaF 153
Postad: 23 jun 2020 18:55
Micimacko skrev:
RonyaF skrev:
Smaragdalena skrev:

Kommer du ihåg komjugatregeln, alltså (a+b)(a-b) = a2-b2? Den heter så därför att a+b och a-b är konjugat till varandra.

I din uppgift är a=x+x2a=\sqrt{x+x^2} och b=xb=x och det är ett minustecken mellan de båda termerna, så det ser ut som den faktorn som är (a-b). Kan du räkna ut vad konjugatet, d v s (a+b) är i det här fallet?

Blir det inte samma fast att x är positivt?

Då är det bara att förlänga.

Ok tack!!! Nu lyckades jag

Svara Avbryt
Close