3 svar
165 visningar
Nathaliee.Hanna är nöjd med hjälpen
Nathaliee.Hanna 5 – Fd. Medlem
Postad: 27 aug 2021 12:10

Gymnasiearbete

Hej!

Jag ska skriva ett gymnasiearbete och tänker att det ska vara ett ämne inom biologi. Är mest intresserad av att göra något inom miljö eller hjärnan. Tex hur hjärnan påverkas av mörker eller vilka delar av hjärnan används under olika tider på dygnet mm.

Har dock inte någon specifik frågeställning och vill få fler idéer om vad man kan skriva om. Skulle ni kunna skriva några idéer om vad jag kan skriva mitt gymnasiearbete om?

mag1 8919
Postad: 27 aug 2021 14:52

En specifik frågeställning kan behöva lite funderande och bollande. Hjärnan är väldigt komplex och kan studeras/skrivas om från väldigt olika perspektiv. Samma sak gäller för miljö.

Kan du komma på någon mer begränsad del inom någon av ämnena som du känner är extra intressant? Då blir det lättare för oss att fortsätta bolla idéer...

Nathaliee.Hanna 5 – Fd. Medlem
Postad: 1 sep 2021 19:06

Ja, jag förstår. Har bara svårt att komma på något. Har någon några exempel som jag skulle kunna ta inspiration från? Det skulle också kunna vara inom kemi och fysik, är öppen för förslag:)

Behöver bara lite inspiration just nu tror jag. 

mag1 8919
Postad: 2 sep 2021 14:25

Vill få med ett praktiskt moment, t.ex. en laboration, i kombination med litteraturstudier/analys? Eller fokusera på litteraturstudier/analysen?

 

Du kan t.ex. undersöka hur en biologisk enhet som jästcellen klarar av olika förändringar i sin miljö (uttorkning, osmos, frystorkning, kyla, värme, syra/bas). Efter exponering för olika "påfrestande miljöer" kan det kopplas till hur cellen anpassats genom evolutionen till sin livsmiljö - och då klara vissa "påfrestningar" bättre än andra.

Celldelningen efter påfrestning kan ses i vätska, eller räknas med mikroskop - och på så vis kan du se hur väl cellen klarar påfrestningen. Samtidigt kan du prova att mäta metabolismen hos de stressade cellerna genom att se hur mycket gas vid bildas vid fermentering av sockervatten, eller hur stora bullarna/bröden blir efter påfrestning. Bullarna blir lite knepigare att kontrollera experimentellt, och fungerar det experimentet inte så väl kan du försöka förklara varför medans du mumsar på kontrollprovet (d.v.s. bullarna bakade med jäst som inte fått någon påfrestning).

Svara Avbryt
Close