4 svar
362 visningar
Matteuppgift95 158 – Fd. Medlem
Postad: 9 maj 2018 18:42

Gymnasiearbete

Jag skriver ett arbete om talet pi som ska vara inne ganska snart.är sotter fast med frågeställningen så här är min frågeställning 

Vilka användningsområden har talet pi har haft i mina gymnasiemattekurser,samt vilken användning jag haft för???

Kan någon hjälpa mig mee vidareutveckla då min frågeställning inte är så pass vidarutvecklat

nerskruvatsnille 100 – Fd. Medlem
Postad: 9 maj 2018 21:34

Det viktigaste när man skriver en frågeställning är om man kan svara på den. Min upplevelse är att det är lättast att skriva frågeställningen efter att man skrivit ett resultat. 

Så... vad har du hittat i ditt resultat? vad har du presenterat för data?  titta på de och se om du kan formulera en frågeställning som matchar det. 

Ett förslag kan vara:

Vilken betydelse har talet Pi för matte-kurserna i gymnsiet?:, det är en ganska bred fråga, man skulle kunna begränsa den mer beroende på vilken vinkling du vill ha. Eventuellt, hur används talet Pi praktiskt i vardagen? 

 

Som sagt, titta på vad du har kommit fram till under arbetes gång och försök jobba utifrån det. 

Det är ett riktigt intressant ämne du har! lycka till! :)

Matteuppgift95 158 – Fd. Medlem
Postad: 9 maj 2018 22:54

Tack!! Jo jag har kommit fram till i min resultat del att jag gör en text analys av vilka användnings områden talet pi har i sanolikhetsteori,komplextal,trignomegriska funktioner geometri.Jag har skrivit i resultatdelen om dem avsnitt för varje del.Därför tycker jag det lite svår komma på frågeställning jag vet inte riktigt vad jag ska skriva där?? Har du tips kan du hjälpa 

Matteuppgift95 158 – Fd. Medlem
Postad: 9 maj 2018 23:06

Jag vill göra en textanalys som metod vill jag få resultat genom det sättet kolla på andra resultat och så vidare.Så jag vet inte var jag vill helst vinkla mig in i användningsområden som jag har mött mig på dvs från matte 1. Till matte 4. Aa 

Smaragdalena 78453 – Lärare
Postad: 10 maj 2018 05:59

Frågeställningen borde du ha kommit fram till i höstas,eller när det nu var du började jobba med gymnasiearbetet, så att du visste vad det är du letade efter. Att skriva frågeställningen när men vet svaret, som nerdkruvatsnille föreslog, är verkligen att spänna vagnen framför hästen, d v s att börja helt i galen ände. Det här borde din handledare ha hjälpt dig med för länge sedan!

Svara Avbryt
Close