5 svar
393 visningar
Martin191919 67 – Fd. Medlem
Postad: 27 okt 2018 17:32

Gymnasiearbete

Hej, jag vet först och främst inte vilken kategori jag ska publicera denna fråga, men jag publicerar den på "Natur och teknik - kemi" eftersom mitt arbete handlar om kemi. 

 

Men min fråga är lite hur man bygger upp sin text. Jag har en frågeställning som handlar om vilka skillnaderna är mellan vitamintabletter och naturligt vitamin, alltså sådant vitamin som finns i exempelvis mat. Så jag tänker att jag presenterar hur vitamintabletter är "uppbyggda" under teoridelen/bakgrunden, och sedan skriver jag om vilka skillnaderna är i resultatdelen. Till sist skriver jag som en slutsats under diskussionsdelen/analysdelen, kan man göra så?

Smaragdalena Online 78601 – Lärare
Postad: 27 okt 2018 17:50 Redigerad: 27 okt 2018 18:03

Lägg din tråd på antingen Ke1 eller Ke2, beroende på vilken nivå du har läst. /moderator

Det kommer att bli en förfärligt tråkig uppgift du kommer att ägna dig åt, eftersom t ex c-vitamin från apelsiner eller kiwi är precis identisk med kemiskt framställd askorbinsyra. Det finns alltså inte några skillnader alls.

Det kan vara lite mer intressant när det gäller andra vitaminer, men jag skulle knappast tro det.

Smutstvätt 23894 – Moderator
Postad: 27 okt 2018 17:51 Redigerad: 27 okt 2018 17:54

Vilken typ av studie ska du göra? Är det en laboration, en litteraturstudie, en intervju, något annat? Om du gör en litteraturstudie presenterar du de olika källornas fakta i bakgrunden tillsammans med eventuell annan nödvändig information, och i resultatet ställer du dessa källor emot varandra. Du diskuterar vilken källa som är mest relevant för din frågeställning och varför, och utifrån den biten tar du fram ditt resultat. 

Martin191919 67 – Fd. Medlem
Postad: 27 okt 2018 17:55
Smaragdalena skrev:

Lägg din tråd på antingen Ke1 rlrt Ke2, beroende på vilken nivå du har läst. /moderator

Det kommer att bli en förfärligt tråkig uppgift du kommer att ägna dig åt, eftersom t ex c-vitamin från apelsiner eller kiwi är precis identisk med kemiskt framställd askorbinsyra. Det finns alltså inte några skillnader alls.

Det kan vara lite mer intressant när det gäller andra vitaminer, men jag skulle knappast tro det.

 Oj, jag tror att du missförstod mig. Jag har flera frågeställningar; jag ska laborera och besvara denna frågeställning. Och frågeställningen handlar inte om C-vitaminhalten ifrån olika livsmedel, utan det handlar om t.ex. om att C-vitamintabletter innehåller en väldigt hög dos C-vitamin i förhållande till naturligt C-vitamin (en skillnad). Eller att kroppen kan ta upp mer B-vitamin från B-vitamintabletter gentemot B-vitamin som finns i livsmedel

Martin191919 67 – Fd. Medlem
Postad: 27 okt 2018 17:57
Smutstvätt skrev:

Vilken typ av studie ska du göra? Är det en laboration, en litteraturstudie, en intervju, något annat? Om du gör en litteraturstudie presenterar du de olika källornas fakta i bakgrunden tillsammans med eventuell annan nödvändig information, och i resultatet ställer du dessa källor emot varandra. Du diskuterar vilken källa som är mest relevant för din frågeställning och varför, och utifrån den biten tar du fram ditt resultat. 

 Detta är en litteraturstudie. Okej, men vi säger att jag hittar en källa som är "bäst" så då skriver jag om den i resultatet, men ska jag då skriva om skillnaderna i diskussionen och bara presentera hur vitamintabletter är "uppbyggda" i resultatet

Teraeagle 20256 – Moderator
Postad: 27 okt 2018 18:42 Redigerad: 27 okt 2018 18:44

Du måste nog klargöra två saker:

  • Ska du utföra en laboration eller inte? Om nej - det är en litteraturstudie. Om ja - det är inte en litteraturstudie. Nu har du skrivit två olika saker i dina två senaste inlägg.
  • Menar du att det är högre vitaminhalt i ett kosttillskott jämfört med ett naturligt livsmedel när du säger ”hög dos C-vitamin i förhållande till naturligt C-vitamin”? Som Smaragdalena skriver så finns det inget sätt att särskilja en molekyl av c-vitamin tillverkad i labbet och en tillverkad i en växt eller ett djur. 
Svara Avbryt
Close