4 svar
171 visningar
kcl0 är nöjd med hjälpen
kcl0 2
Postad: 7 apr 2023 21:10

Gymnasiearbete: möjligt att avvika från upplägget?

Strukturen i ett gymnasiearbete (GA) är väldigt tydligt. Alla resurser online säger att ett GA ska innehålla en förstasida följt av ett abstract, innehållsförteckning, inledning, metod, osv. Jag har inte sett ett exempel på projekt som har avvikit från detta upplägg, men jag undrar om det skulle vara möjligt att göra det. Här är mina förslag;

    • Exkludera innehållsförteckning,
    • Exkludera metod,
    • Ändra titel från "resultat" till flera anpassade sub-titlar.

Dessa delar känns mer passande i en labbrapport eller fallstudie än i en matematisk artikel. Alltså texter som handlar om medicin, psykologi, och samhällsvetenskapliga ämnen passar mycket bra in i detta format, men jag argumenterar för att det är olämpligt i en artikel som handlar om matematik eller programmering.

I de artiklar jag stöter på är detta upplägg icke-existerande, framförallt eftersom de har ett annat objektiv. Det är inte alltid de har en välformulerad frågeställning, utan att de informerar om någonting.

Jag vill utgå utifrån en mall försedd av IEEE i mitt gymnasiearbete. Exempel på en struktur som jag eftersträvar:

hal.inria.fr
link.springer.com

Jag förstår att ett GA och "riktiga" akademiska artiklar har olika syften, men jag skulle vilja veta om det är möjligt att avvika från exempelmallarna angivna av Skolverket. Tack :D

Teraeagle 20274 – Moderator
Postad: 7 apr 2023 23:14

Svaret är att du ska lägga upp rapporten på det sätt som din skola vill att du ska lägga upp den. Inom forskarvärlden och i en del yrken är det väldigt uppstyrt hur en rapport ska se ut, med ganska få individuella friheter.

Men med det sagt så tycker jag att ditt upplägg ser okej ut. Huvudsaken med rapporten är ju att den är lätt att läsa och navigera. Läsaren har tolkningsföreträde här, så om läsarna tycker att din rapport är svår att följa så är den det. Det spelar inte så stor roll ifall man själv tycker att rapporten är bra upplagd om ingen annan tycker det. En rapport är inte i första hand till för en själv.

Jag kan personligen tycka, och tror att lärare håller med om att en innehållsförteckning (en table of contents) är väldigt skön att ha. Både som intresserad läsare och läsare som ska sätta betyg så underlättar det. 

Metod är en viktigt del i Gya överlag. Självklart skiljer det från lärare till lärare men många har det som en grundpelare i Gya och kan därför inte helt skippas, kanske omformuleras men inte skippas helt.

Rubriker känns väldigt fritt. Tycker absolut inte att de ska vara förbestämda. 

Men hör med din handledare! Vet inte ens varför jag skriver detta eftersom det är helt upp till handledaren att bestämma hur arbetet ska vara uppbyggt... hehe

Lycka till iaf!

SaintVenant 3845
Postad: 8 apr 2023 13:36

Kan du argumentera för din sak och personen som sätter betyg är medgörlig kommer du nog kunna få igenom dina önskningar. Det gäller sedan säkert alltid att du ska kunna motivera exakt varför.

  • Principen med innehållsförteckning är att om arbetet överskrider ett visst antal sidor är det nästintill nödvändigt för läsbarhetens skull.
  • Du kan förmodligen inte exkludera metod i ett Gymnasiearbete då detta handlar mer om hur du gjort något än vad du gjort, enligt vad jag förstått. Speciellt är det viktigt att redogöra för hur du utfört en litteraturstudie till exempel. Om du satt och diskuterade matematiska koncept med Chat-GPT eller googlade efter vetenskapliga artiklar till exempel. Hur valde du vissa framför andra, hur granskade du dina källor etc.
  • Att ha en huvudrubrik som heter Resultat med inledande text följt av underrubriker är nog det som skulle rekommenderas.
kcl0 2
Postad: 8 apr 2023 18:29
Teraeagle skrev:

Svaret är att du ska lägga upp rapporten på det sätt som din skola vill att du ska lägga upp den. Inom forskarvärlden och i en del yrken är det väldigt uppstyrt hur en rapport ska se ut, med ganska få individuella friheter.

Men med det sagt så tycker jag att ditt upplägg ser okej ut. Huvudsaken med rapporten är ju att den är lätt att läsa och navigera. Läsaren har tolkningsföreträde här, så om läsarna tycker att din rapport är svår att följa så är den det. Det spelar inte så stor roll ifall man själv tycker att rapporten är bra upplagd om ingen annan tycker det. En rapport är inte i första hand till för en själv.

Det du säger låter vettigt och jag kommer att utgå ifrån det som underlättar för läsaren och det som förväntas (likt i en riktigt miljö).

 

Jag kommer att vidare diskutera detta med min mentor, men vet att jag uppskattar eran respons och feedback. Tack för att ni tog tiden att läsa och svara på min fråga!

Svara Avbryt
Close