11 svar
377 visningar
detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 14 dec 2018 20:01

Gymnasiearbete - om man inte får det resultat man förväntar sig, vad ska man göra då?

Hej, jag skriver ett gymnasiearbete om C-vitaminhalten i juice där jag bland annat undersöker hur mycket C-vitamin det finns i flädersaft, men också hur C-vitaminet påverkas av bland annat värme.

Jag har läst att C-vitaminet är känsligt för värme och oxiderar lätt. 

Men när jag testade detta verkade det som om C-vitaminhalten var densamma vilket jag tycker är lite konstigt med tanke på att det är känsligt för värme. 

 

Min fråga är: Vad ska jag göra? Ska göra testa igen och om jag får samma resultat, vad ska jag då skriva i min diskussion och hur ska man dra slutsatser om det? 

SvanteR 2732
Postad: 14 dec 2018 20:15

Det är alltid bra att testa igen (om du har tid och möjlighet). Får du samma resultat så kan du bara skriva det. Sedan får du berätta att du hade förväntat dig ett annat resultat. Till sist får du försöka diskutera varför du inte fick det resultat du förväntade dig,

Meningen med ett sådant arbete är inte att du ska ha "rätt", utan meningen är att du ska få testa alla momenten (planera - genomföra - beskriva - diskutera).

En sak du kan fundera på är förhållandet mellan tid, temperatur och hållbarhet. Även om C-vitamin är känsligt för värme kanske du inte har haft tillräckligt varmt tillräckligt länge för att du ska kunna mäta skillnaden. Hur läng värmde du och på vilken temperatur?

Laguna Online 29957
Postad: 14 dec 2018 20:15

Hur mäter man halten av C-vitamin? Jag vet inte alls hur man gör. 

detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 14 dec 2018 20:22
SvanteR skrev:

Det är alltid bra att testa igen (om du har tid och möjlighet). Får du samma resultat så kan du bara skriva det. Sedan får du berätta att du hade förväntat dig ett annat resultat. Till sist får du försöka diskutera varför du inte fick det resultat du förväntade dig,

Meningen med ett sådant arbete är inte att du ska ha "rätt", utan meningen är att du ska få testa alla momenten (planera - genomföra - beskriva - diskutera).

En sak du kan fundera på är förhållandet mellan tid, temperatur och hållbarhet. Även om C-vitamin är känsligt för värme kanske du inte har haft tillräckligt varmt tillräckligt länge för att du ska kunna mäta skillnaden. Hur läng värmde du och på vilken temperatur?

 Jag värmde i cirka 8-10 min och temperaturen tog jag ej, men jag antar att de kom upp till 100 grader för det började koka. 

Men jag ska testa nu igen på Tisdag (eller efter Jul) och då ska jag vara nogrannare, sen i värsta fall gör jag som du säger att jag diskuterar varför det blev fel. Men jag vet inte riktigt hur man ska göra det för i min teoretiska bakgrund skrev jag att det är känsligt för värme m.m. Och om man ska diskutera varför det blev fel, gör man det utifrån det man har skrivit i sin teoretiska bakgrund? 

detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 14 dec 2018 20:22
Laguna skrev:

Hur mäter man halten av C-vitamin? Jag vet inte alls hur man gör. 

Man gör det med hjälp av jodiometrisk titrering. 

SvanteR 2732
Postad: 14 dec 2018 21:15

Testa att värma längre. Du kan värma allt i samma kärl, sedan tar du ut en andel efter ett visst tidsintervall. Jag vet inte hur mycket du behöver, men om det räcker med tex 25 ml till titreringen kan du ha 500 ml i kärlet och sedan ta ut 25 ml efter 5, 15, 30, 60 minuter (beroende på hur mycket tid du har, och hur många gånger du har tid att mäta, du får anpassa efter det).

 

Sätt det svalt när du tagit ut det och mät. I bästa fall får du en fin tidskurva där du kan visa att det minskar med tiden!

detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 14 dec 2018 21:37 Redigerad: 14 dec 2018 21:43

Jag behöver 100 ml till titreringen och om jag ska ta ut det efter 5, 15, 30, 60 min, måste man då inte ha en konstant temperatur? 

 

Med jag ska testa den idéen, tänkte inte på att göra en tidskurva först, men ska definitivt göra det nu! 

 

EDIT: Min lärare brukade tala om att kontrollera variabeln, vet du vad hon syftar på?

SvanteR 2732
Postad: 14 dec 2018 21:53

Med kontrollvariabler brukar man mena sådant man inte ändrar på. Om du håller din saft vid en konstant temperatur (till exempel 100 °) och tar prover vid olika tidpunkter så är temperaturen en kontrollvariabel.

Om du i stället skulle värma en konstant tid men vid olika temperatur så skulle tiden vara en kontrollvariabel.

Du kan läsa lite här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Control_variable

detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 14 dec 2018 21:59

Kan man ha flera kontrollvariabler? 

SvanteR 2732
Postad: 14 dec 2018 22:26

Ja! Allt som man skulle kunna variera men väljer att inte variera. 

SeriousCephalopod 2696
Postad: 14 dec 2018 22:27 Redigerad: 14 dec 2018 22:30

Vad är målet med undersökningen? Vad är frågan?

Om frågan är huruvida småkokning i 10 min av c-vitaminlösning påverkar halten signifikant (såsom uppmätt av det aktuella testet)  så vad ju detta en jättevettig undersökning och indikerar ju att det helt enkellt inte gör det. Undersökning färdig; svar på frågan etablerad. Svaret är nej. Om man fortfarande är misstänksam så gör man om samma undersökning två tre gånger till och om det fortfarande inte fås någon effekt effekt så kan man vara lugn. 

Om frågan däremot är; Hur snabbt minskar halten i kokande c-vitaminlösning? Ja då har ju inte det här experimentet sagt något annat än att ingen signifikant minskning sker på några minuter men är i sig inte ett bra sätt att undersöka det. Då kanske kontinuerlig provtagning av kokande lösning är vettigare. 

Om frågan är: Hur sönderfaller/omvanlas c-vitamin vid högre temperaturer ja då har vi absolut inte fått någon information från det här experimentet. C-vitamin kan ju dessutom försvinna av många olika skäl; alltifrån att brytas ner av enzymer vid låga temperaturer till att reagera med luft vid 200 C där inga av dessa två skeenden ju kan ske i kokane lösning, särskillt som en kokande lösning driver ut gasformiga ämnen ur vätskan så blir rentav färre ämnen c-vitaminet kan reagera med vid kokning. 

Så mitt råd är att faktiskt lista ut vilken fråga du vill besvara. Inte hur man kan göra saker som ser ut som undersökningar. 

detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 15 dec 2018 12:35

Först hade jag helt andra frågeställningar än de jag har nu eftersom att jag inte kunde se ekvivalenspunkten när jag utförde min titrering. Jag skulle undersöka om färskpressad apelsinjuice innehåller mer C-vitamin än köpt juice. 

 

Men så ändrade jag frågeställningarna eftersom att de inte gick att besvara till hur C-vitaminet i juice påverkas av b la värme. Jag tänkte inte på det SvanteR sa, så jag tänkte pröva det på tisdag och se vad jag får. 

Svara
Close