4 svar
144 visningar
TomaterÄrFina 97
Postad: 2 feb 2019 Redigerad: 2 feb 2019

Gymnasiearbetet-konflikt

Hej! Min grupp bestod innan av tre personer, vi kom inte riktigt igång med arbetet i början men var efter jullovet på god väg. Trots det verkade det som att det bara var jag som hade den uppfattningen, en person (vi kallar henne för A) i gruppen tyckte inte att det funkade bra och under hösten var jag bort från skolan rätt så mycket av olika anledningar, den andre personen var också väldigt frånvarande då. Lärarna blev tveksamma om oss som grupp och beslöt nu därför för att splittra på oss med motiveringen att de ville säkerställa att betyget som gymnasierbetet skulle få inte enbart skulle nå genom en endas persons insatts. Alltså verkade de syfta på att person A var den som bar hela lasten men det de inte vet är att jag skrev halva teorin (vilket är det enda vi hann med), måste även påpeka att person A aldrig diskuterade med oss om hur hon kände och detta kom därför som en chock. Situationen känns fel och jag vet inte vad jag ska göra, borde jag prata med person A? Borde jag ens nämna att trots att jag hade en hög frånvaro så var det jag som drev arbetet framåt?

Hur har ni skrivit på arbetet? Om ni använt något onlineverktyg brukar man kunna hitta i historiken vem som gjort vad. Om du tycker att du behöver räta ut några missförstånd, börja med att prata med din lärare. Det är mycket möjligt att lärarna trodde att A gjorde allt, men det också möjligt att lärarna trodde att någon annan gjorde arbetet eller hade andra skäl att splittra er, som de inte ville nämna. Det kan mycket väl vara så att det var A som bad om att gruppen skulle splittras, och lärarna tog på sig att "hundhuvudet". Ta upp det med lärarna före din vän, skulle jag rekommendera, om du ens ska ta upp det överhuvudtaget.

Det du beskriver låter inte så farligt, låt det vara och gå vidare istället. :) Det är segt att göra ett helt gymnasiearbete själv, men det går. Genomför ett bra gymnasiearbete, lär dig mycket om det vetenskapliga arbetssättet och hur man skriver en bra rapport, och gå vidare med livet, är min rekommendation.

TomaterÄrFina 97
Postad: 2 feb 2019

Det är sant jag bara överanalyserar kanske, viktigaste är ju att göra ett bra arbete i slutet av dagen. Tack! Angående gymnasiearbetet, sänker det betyget om man fråga efter hjälp för mycket och vilka bra hjälpmedlen finns det?  

AlvinB 2544
Postad: 2 feb 2019
TomaterÄrFina skrev:

Det är sant jag bara överanalyserar kanske, viktigaste är ju att göra ett bra arbete i slutet av dagen. Tack! Angående gymnasiearbetet, sänker det betyget om man fråga efter hjälp för mycket och vilka bra hjälpmedlen finns det?  

 Jag tror det finns väldigt få lärare som ger dig ett sämre betyg för att du frågar saker. Läraren är ju där för att hjälpa dig. Om det är något läraren tycker du bör kunna själv kommer den nog säga det snarare än att göra någon hemlig anteckning som sänker ditt betyg.

Tänk även på att de enda betygen du kan få på ditt gymnasiearbete är E eller F, d.v.s. godkänt eller icke godkänt.

TomaterÄrFina 97
Postad: 2 feb 2019 Redigerad: 2 feb 2019

Okej! Dock har läraren sagt att de kommer använda arbetet som bedömningsunderlag för specialiseringskursen men annars mycket riktigt

Svara Avbryt
Close