2 svar
62 visningar
sara0sara0 51
Postad: 2 jun 2020

Gynnar det företagen om man köper sällan men mycket produkter eller köper ofta men få produkter?

Jag tänker på företag som ligger lite längre bort och inte i "centrum" såsom klädaffären H&M. Tänker att det borde gynna företagen att ligga långt bort, vara välkända så att kunden är medveten om företaget. Då åker ite kunden dit så ofta och när denne väl åker dit så kan den köpa mer än vanligt!?

foppa 250
Postad: 4 jun 2020

Det går säkert att argumentera för båda varianterna i speciella fall, men i allmänhet är min gissning att företag skulle föredra ett stadigt flöde av kunder och varor än att det ska bli efterfrågespikar då och då. Osäkerheten skulle öka, t.ex. risken att det blir helt slut på en viss vara för att det råkade komma två storköpskunder ungefär samtidigt. Mycket enklare att planera och optimera sin verksamhet med en stadig takt istället.

Affe Jkpg 6796
Postad: 4 jun 2020

Det spelar inte så stor roll om en enskild kund på H&M sällan köper mycket eller ofta köper lite, för att H&M har så många kunder.
Om t.ex. en Irakisk myndighet beställer flera hundra lastbilar, har det större betydelse, än om myndigheten i stället beställt lastbilar varje månad.

Svara Avbryt
Close