Hård rättning av NP del A?
Hej,
Jag har fått tillbaka mitt rättade PM men känner att rättningen inte var tydlig nog. Hamnade på Aspektnivå 2 på allt förutom på "Styckeindelningen och styckemarkeringen fyller sinarespektive funktioner." (nivå 2) där jag hamnade på nivå 1 ("Texten är på ett rimligt sättindelad i stycken.") och någon annan aspekt.
När det gäller styckesindelningen så markerade läraren att ett längre stycke kunde delas upp i två vid ett ställe i min text. Stycket blev längre än de andra men diskuterade samma fråga genom hela stycket bara att jag refererade till en ny källa väldigt kort. Kan ett sådant fel sänka mig ner till E nivå när jag annars genom texten använde mig av stycken helt korrekt?
De markerade också vid flera meningar att jag använt satsradning men att det inte stämmer. Det förändrade dock inte betyget men vetskapen att texten är felrättad vid flera ställen gör mig bekymrad.
När jag också jämför mina referat med ett A-exempel så är det väldigt lika. Trotts detta hamnade jag på aspektnivå 2. Den enda kritik jag fick var att det förekom en tautologi vid ett referat:
Artikelförfattaren blablabla skriver i sin artikel... - att nämna att hon skrev i sin artikel är inte nödvändigt då jag redan berättat att hen är en artikelförfattare
Gjort ett tidigare inlägg om att jag var bekymrad över hur rättningen skulle gå då vi gjort övnings PM tidigare som då rättades väldigt hårt. Får högsta betyg på alla texter jag skriver vanligtvis men tydligen är det ofantligt svårt att få det på PM? Är det vanligtvis mycket högre krav från Skolverket eller rättar lärarna för hårt under PM?
Förstår helt att det är svårt för er att göra en bedömning kring detta då jag inte gett er texten i sin helhet!
bowsars skrev:Kan ett sådant fel sänka mig ner till E nivå när jag annars genom texten använde mig av stycken helt korrekt?
För att få C ska samtliga betygskriterier för betyget C vara uppfyllda. Är det en aspekt som saknas får du betyget D.
texten är felrättad vid flera ställen gör mig bekymrad.
När jag också jämför mina referat med ett A-exempel så är det väldigt lika.
Tittar du på samma aspekter/kvaliteter i din text som din lärare?
MaKe skrev:bowsars skrev:Kan ett sådant fel sänka mig ner till E nivå när jag annars genom texten använde mig av stycken helt korrekt?
För att få C ska samtliga betygskriterier för betyget C vara uppfyllda. Är det en aspekt som saknas får du betyget D.
Det är ett nytt system för hur rättning görs på nationella provet. Det är nu "Aspektnivåer" och inte E C A. Varje aspektnivå är värt en viss poäng så får man Aspektnivå 3 på ett krav inuti de tre Aspekter (innehåll, disposition och språk) får man mer poäng. Ens poäng räknas sedan ihop och får man inom ett visst intervall av poäng får man ett visst betyg. E är 13-20 poäng osv.

Tittar du på samma aspekter/kvaliteter i din text som din lärare?
Förstår inte riktigt. Är två referat lika och ett är bedömt till A-nivå är det andra också på A-nivå?