5 svar
105 visningar
Katnisshope 1013
Postad: 8 feb 15:16

Hastighet

Hej! Jag förstår inte när jag ska vilja ut två punkter o när jag ska räkna ut arean när jag när det gäller räkna ut hastighet. T.ex denna upp nedan räknar man arenan men vrf inte välja ut två punkter när ska jag vlja ut två punkter o räkna ut hastigheter med skillnaden i s delat med skillnaden i t o när ska jag räkna arean det känns lite förvirrannde

sictransit 2844 – Livehjälpare
Postad: 8 feb 15:58 Redigerad: 8 feb 16:09

Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga. Den är inte superlätt att läsa, men jag gör ett försök.

I bilden visas ett v-t-diagram. Man håller konstant hastighet under en timme.

Du vet säkert att s = vt, så om man kör 70 km per timme och kör i en timme, så är sträckan:
s = 70 km/h * 1 h = 70 km

Det är också arean av den streckade rektangeln i bilden. Rektangelns area är ju basen (=1) * höjden (=70).

Om y-axeln är i enheten km/h och x-axeln i enheten h, så blir ju km/h * h = enheten km.


Det där med att beräkna arean har med primitiva funktioner och integraler att göra, men det är nog kanske en bit fram i gymnasiekursen. 

Tänk dig detta v-t-diagram istället:

Något startar med hastigheten v=0 och accelererar under 2 timmar. När det gått 2 timmar håller det hastigheten 2 km/h. Sedan börjar det bromsa och efter ytterligare två timmar är v=0 och det har stannat.

Hur långt har föremålet kommit?

Nu går det inte att räkna s=vt längre eftersom v inte är konstant.

Däremot kan vi räkna ut arean av en halvcirkel med radien r=2:

A=πr22=π2226,3

Föremålet har alltså färdats ungefär 6,3 km på 4 timmar. Är det rimligt? 

Ja, om hastigheten varit konstant v=2 under 4 timmar hade vi kommit 8 km. Nu var den lite lägre i början och slutet, så det känns OK.

 

Det man egentligen gör är att man delar upp kurvan i massa små rektanglar, som alla är lätta att räkna ut arean för. Sedan lägger man ihop dem. Läser du Fysik1 nu är det överkurs, men det kommer garanterat i Matte3 eller så.


Vet inte om detta var någon sorts svar på din fråga. Återkom gärna.

Katnisshope 1013
Postad: 8 feb 19:03
sictransit skrev:

Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga. Den är inte superlätt att läsa, men jag gör ett försök.

I bilden visas ett v-t-diagram. Man håller konstant hastighet under en timme.

Du vet säkert att s = vt, så om man kör 70 km per timme och kör i en timme, så är sträckan:
s = 70 km/h * 1 h = 70 km

Det är också arean av den streckade rektangeln i bilden. Rektangelns area är ju basen (=1) * höjden (=70).

Om y-axeln är i enheten km/h och x-axeln i enheten h, så blir ju km/h * h = enheten km.


Det där med att beräkna arean har med primitiva funktioner och integraler att göra, men det är nog kanske en bit fram i gymnasiekursen. 

Tänk dig detta v-t-diagram istället:

Något startar med hastigheten v=0 och accelererar under 2 timmar. När det gått 2 timmar håller det hastigheten 2 km/h. Sedan börjar det bromsa och efter ytterligare två timmar är v=0 och det har stannat.

Hur långt har föremålet kommit?

Nu går det inte att räkna s=vt längre eftersom v inte är konstant.

Däremot kan vi räkna ut arean av en halvcirkel med radien r=2:

A=πr22=π2226,3

Föremålet har alltså färdats ungefär 6,3 km på 4 timmar. Är det rimligt? 

Ja, om hastigheten varit konstant v=2 under 4 timmar hade vi kommit 8 km. Nu var den lite lägre i början och slutet, så det känns OK.

 

Det man egentligen gör är att man delar upp kurvan i massa små rektanglar, som alla är lätta att räkna ut arean för. Sedan lägger man ihop dem. Läser du Fysik1 nu är det överkurs, men det kommer garanterat i Matte3 eller så.


Vet inte om detta var någon sorts svar på din fråga. Återkom gärna.

tack snälla det var tydligt förklaring

Katnisshope 1013
Postad: 8 feb 19:07
Katnisshope skrev:
sictransit skrev:

Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga. Den är inte superlätt att läsa, men jag gör ett försök.

I bilden visas ett v-t-diagram. Man håller konstant hastighet under en timme.

Du vet säkert att s = vt, så om man kör 70 km per timme och kör i en timme, så är sträckan:
s = 70 km/h * 1 h = 70 km

Det är också arean av den streckade rektangeln i bilden. Rektangelns area är ju basen (=1) * höjden (=70).

Om y-axeln är i enheten km/h och x-axeln i enheten h, så blir ju km/h * h = enheten km.


Det där med att beräkna arean har med primitiva funktioner och integraler att göra, men det är nog kanske en bit fram i gymnasiekursen. 

Tänk dig detta v-t-diagram istället:

Något startar med hastigheten v=0 och accelererar under 2 timmar. När det gått 2 timmar håller det hastigheten 2 km/h. Sedan börjar det bromsa och efter ytterligare två timmar är v=0 och det har stannat.

Hur långt har föremålet kommit?

Nu går det inte att räkna s=vt längre eftersom v inte är konstant.

Däremot kan vi räkna ut arean av en halvcirkel med radien r=2:

A=πr22=π2226,3

Föremålet har alltså färdats ungefär 6,3 km på 4 timmar. Är det rimligt? 

Ja, om hastigheten varit konstant v=2 under 4 timmar hade vi kommit 8 km. Nu var den lite lägre i början och slutet, så det känns OK.

 

Det man egentligen gör är att man delar upp kurvan i massa små rektanglar, som alla är lätta att räkna ut arean för. Sedan lägger man ihop dem. Läser du Fysik1 nu är det överkurs, men det kommer garanterat i Matte3 eller så.


Vet inte om detta var någon sorts svar på din fråga. Återkom gärna.

tack snälla det var tydligt förklaring

jag har en annan fråga hur kan förflyttningen här mellan 0 min & 30 min bli 0 km/h?

sictransit 2844 – Livehjälpare
Postad: 8 feb 19:23 Redigerad: 8 feb 19:27

Hastighet är ju en vektor så den har både storlek och riktning. Diagrammet säger att man börjar fara i 50 km/h. Efter en kvart står man still  och därefter får åker man åt andra hållet. 

Vill du räkna areor så har du en +area ovanför x-axeln och en lika stor -area under. Summan av dem blir noll. 

Katnisshope 1013
Postad: 9 feb 13:32
sictransit skrev:

Hastighet är ju en vektor så den har både storlek och riktning. Diagrammet säger att man börjar fara i 50 km/h. Efter en kvart står man still  och därefter får åker man åt andra hållet. 

Vill du räkna areor så har du en +area ovanför x-axeln och en lika stor -area under. Summan av dem blir noll. 

ja nu förstår jag  tack så mycket!!

Svara
Close