7 svar
106 visningar
GunnarK är nöjd med hjälpen
GunnarK 3
Postad: 7 jun 2020 11:16 Redigerad: 7 jun 2020 11:32

Kultryck

Hej. Kanske fel forum, men hittade denna fantastiska sida m.v.h Gunnar K


Tråden flyttad från Matematik>Årskurs 9 till Fysik>Allmänna diskussioner. /Teraeagle, moderator

JohanF 2477
Postad: 7 jun 2020 12:04

Låna badrumsvågen!

Laguna 14485
Postad: 7 jun 2020 12:07

Man behöver några mått för att räkna ut det: hur långt båtens tyngdpunkt är framför axeln, och hur långt det är nu från kulan till axeln.

JohanF 2477
Postad: 7 jun 2020 12:20
Laguna skrev:

Man behöver några mått för att räkna ut det: hur långt båtens tyngdpunkt är framför axeln, och hur långt det är nu från kulan till axeln.

Samt släpvagnens tyngdpunkts placering. Men eftersom man ganska enkelt brukar kunna lyfta upp släpvagnens drag (när den är olastad) så ligger den nära hjulaxeln och man kan kanske bortse från det avståndet när man räknar summamomentet kring hjulaxeln. 

GunnarK 3
Postad: 7 jun 2020 16:49

Ok

Förstod att det behövdes fler parametrar.Båten är nu sjösatt. Får väl pröva att flytta fram axeln 10 cm och se vad det gjorde. badrumsvåg funkar ju inte som ni förstår eftersom det inte går att flytta axeln med båten på.

Tack för visat intresse

JohanF 2477
Postad: 7 jun 2020 18:46
GunnarK skrev:

Ok

Förstod att det behövdes fler parametrar.Båten är nu sjösatt. Får väl pröva att flytta fram axeln 10 cm och se vad det gjorde. badrumsvåg funkar ju inte som ni förstår eftersom det inte går att flytta axeln med båten på.

Tack för visat intresse

Du får ursäkta en landkrabba som jag att jag inte visste att det inte gick att flytta hjulaxeln utan att ta bort båten först ;-)

Men jag håller med att mitt antagande låter helkorkat såhär i efterhand. Med 2.5ton ögonsten i lasten så vill man inte gärna strula för mycket.

Såhär då: Om du inte överskrider maxvikt på lasten kan du kanske nästa gång justera genom att omfördela lasten som du har i båten, alternativt surra fast några stora stenar på lämpligt ställe. Det handlar ju inte om speciellt många kilo. Med tanke på din bild ser det lättast ut att kompensera med extra vikter om du har för litet kultryck från början, svårare om du har för högt kultryck.  

(Jag skulle nog undvika att strula för mycket med badrumsvågen med tanke på den dyrbara lasten, och istället använda bilens bakfjädring som "våg", om man kalibrerar den först)

JohanF 2477
Postad: 7 jun 2020 19:55 Redigerad: 7 jun 2020 19:55

Kanske behövs inte så mycket data ändå för att komma fram till en bra gissning...

Låt säga att båtens vikt ger störst tillskott, och vi bortser från släpvagnens vikt (släpvagnens tyngdpunkt antas ligga väldigt nära hjulaxeln både innan och efter förflyttning av hjulaxel). 

 

Antag b är horisontella avståndet från hjulaxel till kula. a är horisontella avståndet från hjulaxel till båtens tyngdpunkt.

Momentsumma kring hjulaxeln ger:

2500a=130b (1)

I nya läget (uttryck hjulaxelns förflyttning som en faktor gånger b):

2500(a-kb)=70(b-kb) (2)

(1) insatt i (2) ger:

2500130b2500-kb=70(b-kb) (3)

Förkorta bort b, och förenkla (3), ger:

130-2500k=70-70k

k=0.025

Det betyder att 10cm förflyttning skulle vara en lagom gissning om nuvarande avstånd mellan hjulaxel och kula är 4m.

Detta förutsätter givetvis att man kan placera båten i släpvagnen på precis samma ställe nästa gång. 

GunnarK 3
Postad: 7 jun 2020 20:19

Tack

Precis vad jag var ute efter

👍🇸🇪

 

Gunnar

Svara Avbryt
Close