24 svar
161 visningar
Bobiba 126
Postad: 17 apr 2020 15:11

Histogram

Hej, jag undrar hur jag ska göra när jag ska klassa alla värden, i en frekvens tabell.  Hur bestämmer jag klassbrädden. jag vet att den måste vara lika för alla andra klasser men hur ska jag bestämma exakt för just den här uppgiften.  Det som gjorde mig mest förvirrad var alla siffror med världen och att nollorna upprepades, hur ska jag göra då i tabellen.

enligt uppgiften borde det vara 30 deltagare. 
( jag behöver endast hjälp med uppgift a) 

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 17 apr 2020 19:19

Låt varje klass omfatta antingen 500 eller 1000 g.

Laguna Online 28743
Postad: 17 apr 2020 19:26

Vilket är det största värdet? Dela det med något lagom bra tal, t.ex. fem eller tio.

Som av en slump blir det ungefär samma råd som Smaragdalena gav.

Bobiba 126
Postad: 19 apr 2020 15:10

Det högsta är väll 4861 / 5= 972

men jag vet inte hur jag ska göra när det inte är exakt 4000 eller 5000, hur ska jag göra då, ska jag avrunda?

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 19 apr 2020 16:24

Varför delar du fiskens massa med 5?

Om vi väljer att göra klassen 1000 g stor:

Hur många fångster vägde mellan 0 och 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 1 000 och 1 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 2 000 och 2 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 3 000 och 3 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 4 000 och 4 999 g?

Bobiba 126
Postad: 19 apr 2020 17:13

Kan man själv älta hur många fångster så länge summan blir 30

Bobiba 126
Postad: 19 apr 2020 17:15
Laguna skrev:

Vilket är det största värdet? Dela det med något lagom bra tal, t.ex. fem eller tio.

Som av en slump blir det ungefär samma råd som Smaragdalena gav.

Jag delade det största talet med 5 som blev 972

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 19 apr 2020 19:30

Varför delade du det största talet med 5?

Bobiba 126
Postad: 19 apr 2020 20:23

Vet inte för att Lagunda skrev det

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 19 apr 2020 20:51

Smaragdalena skrev:
Varför delade du det största talet med 5?

 

Bobiba skrev:
Vet inte för att Lagunda skrev det

Nej, Laguna skrev inte att du skulle dela det största värdet med 5. Laguna skrev att det största värdet var knappt 5 kg, och at tdet kunde vara lämpligt att dela in materialet i 5 eller 10 lika stora klasser. Då skulle varje klass bli antingen 1 000 eller 500 g stor.

Bobiba 126
Postad: 19 apr 2020 20:55
Smaragdalena skrev:

Varför delar du fiskens massa med 5?

Om vi väljer att göra klassen 1000 g stor:

Hur många fångster vägde mellan 0 och 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 1 000 och 1 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 2 000 och 2 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 3 000 och 3 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 4 000 och 4 999 g?

Det största värdet är inte 4999,

Kan jag själv välja hur många fångster det blir så länge summan bli 30

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 19 apr 2020 20:57
Bobiba skrev:

Kan man själv älta hur många fångster så länge summan blir 30

Alla de 30 fångsterna står angivna i uppgiften. Du behöver inte anta något (jag gissar att det är det ordet du menar).

Bobiba 126
Postad: 19 apr 2020 21:01 Redigerad: 19 apr 2020 21:32

Jag menar hur ska jag klassindelna fångsterna. Alltså om det ska vara tex 2 fångster som väger 1000 g eller 3 fångster som väger 1000 g hur ska jag göra

( alltså min fråga är hur jag ska bestämma frekvensen nu )

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 19 apr 2020 23:13
Bobiba skrev:
Smaragdalena skrev:

Varför delar du fiskens massa med 5?

Om vi väljer att göra klassen 1000 g stor:

Hur många fångster vägde mellan 0 och 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 1 000 och 1 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 2 000 och 2 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 3 000 och 3 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 4 000 och 4 999 g?

Det största värdet är inte 4999,

Kan jag själv välja hur många fångster det blir så länge summan bli 30

Det är ingen som har påstått att det största värdet är 4999. Nej, du kan inte hitta på värden själv, de finns angivna i uppgiften.

Bobiba 126
Postad: 19 apr 2020 23:17
Smaragdalena skrev:
Bobiba skrev:
Smaragdalena skrev:

Varför delar du fiskens massa med 5?

Om vi väljer att göra klassen 1000 g stor:

Hur många fångster vägde mellan 0 och 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 1 000 och 1 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 2 000 och 2 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 3 000 och 3 999 g?

Hur många fångster vägde mellan 4 000 och 4 999 g?

Det största värdet är inte 4999,

Kan jag själv välja hur många fångster det blir så länge summan bli 30

Det är ingen som har påstått att det största värdet är 4999. Nej, du kan inte hitta på värden själv, de finns angivna i uppgiften.

Skulle du kunna förklara vilka världen du talar om och vila de är?
jag tror att du behöver lösa uppgiften och sedan så frågar jag utifrån lösningen, för jag verkar inte komma vidare

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 20 apr 2020 07:15

Värdena som står i uppgitften - i ditt förstainlägg

Bobiba 126
Postad: 20 apr 2020 14:41

Jaha nu förstår jag och har löst uppgiften, men jag undrar hur jag kan få samma svar i frekvens tabellen som i facit när de gjorde från 0-1000 istället för 0-999? Är det någon skillnad isåfall och har facit isåfall klassbredden på 1001

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 20 apr 2020 15:01

Är man riktigt tydlig kan man skriva t ex 0x<10000\le x < 1000, 1000x<20001000\le x < 2000 och så vidare.

Bobiba 126
Postad: 20 apr 2020 15:24
Smaragdalena skrev:

Är man riktigt tydlig kan man skriva t ex 0x<10000\le x < 1000, 1000x<20001000\le x < 2000 och så vidare.

Men på den första klassen så är antalet fångster 9 men om man räknar med 1000 så bli det 10, och Facits  frekvens tabell  var från 0-1000 och hade fortfarande 9 fångster? Hur kan det vara så?

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 20 apr 2020 15:54

Då får jag ett resultat som inte är exakt samma som i facit. Det är OK.

Bobiba 126
Postad: 20 apr 2020 16:04
Smaragdalena skrev:

Då får jag ett resultat som inte är exakt samma som i facit. Det är OK.

Så hur ska jag göra istället / vill gärna inte få fel på provet

jag är inte säker på att man får rätt även om man är nära Svaret för det behöver oftast vara korrekt svar.

hur har facit räknat?

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 20 apr 2020 16:13

Du sa ju att facit räknade med 0x10000\le x\le 1000, 1000<x20001000<x\le2000 och så vidare. Använd det tänket för säkerhets skull.

Bobiba 126
Postad: 20 apr 2020 16:16

Ja jag skulle kunna göra det men min fråga var hur kan de få samma svar som när man använder 0-999

isåfal kanske man inte räknar den sista siffran alltså 1000

Smaragdalena 78730 – Lärare
Postad: 20 apr 2020 16:18

Så som jag hade skrivit så hör värdet 1000 till klass 2, 1000x<20001000\le x <2000.

Bobiba 126
Postad: 20 apr 2020 16:21
Smaragdalena skrev:

Så som jag hade skrivit så hör värdet 1000 till klass 2, 1000x<20001000\le x <2000.

Jag förstod inte helt vad det betydde men det ända settet för att få rätt svar verkar ju för att inte räkna med det sista

Svara Avbryt
Close