3 svar
37 visningar
Mariam1999 är nöjd med hjälpen!
Mariam1999 501
Postad: 30 maj 2019

Historiebruk uppsats

Hej

Det är så att jag ska skriva en uppsats om Makedonien och Grekland. Men även ska jag tänka på historiebruk. Jag har ett antal källor jag ska läsa innan imorgon. Då jag ska skriva uppsatsen på plats i 4 timmar. Men jag undrar om hur jag ska skriva en analys? Det är väl många skillnader och likheter mellan länderna och hur de använder historiebruk.

 

Om jag har förstått rätt så har Makedonien använt sig av existentiellt historiebruk, då Alexander den store härskade Makedonien, och tog över många länder. Medans Grekland använder sig av moraliskt historiebruk, då de drabbades hårt utav Filip den andres förbund. Det ger dem sin identitet. Vad mer ska jag tänka på för att uppnå A nivå.

SeriousCephalopod 1769
Postad: 30 maj 2019 Redigerad: 30 maj 2019

När du skriver Makedonien, menar du Nordmakedonien? Landet bytte namn i januari i år efter årtionden av en namndispyt med Grekland, delvis utgångpunkt i att det historiska regionen makedonien inte exklusivt eller till merpart ligger i moderna Nordmakedonien. Var beredd på att behöva göra vissa språkliga hopp kring faktumet att kungariket makedonien, romerska provincen makedonien, och regionen makedonien inom moderna Grekland alla har olika geografiska utbredning och att bara säga "makedonien" som en enda sak är en historisk fiktion. Edit: Att säga "antika makedonien" när man hänvisar till den antika kungariket/provinsen/regionen räcker nog.

Jag tycker dock att själva idén att diskutera historiebruk utifrån dessa två länder är fantastisk! Det är ett levande exempel på levande historia! Eloge till dig eller din lärare. 

Gällande ditt. Existentiellt om Nordmakedonien köper jag även om det behöver motiveras, men vad moraliskt i anknytning till grekland betyder skulle jag behöva lite motivation. Jag är faktiskt osäker på hur grekerna undervisar sina barn om sin historia och jag antar att det kanske finns en viss skillnad i betoning mellan de som bor i Aten och de som bor säg uppe i Thessaloniki (notera flaggan) som överlappar med det antika makedonien men går man runt i Aten hittar man en del statyer av "Megas Alexandros" men det är en bra fråga var man hittar statyer av Filip.

Mariam1999 501
Postad: 30 maj 2019
SeriousCephalopod skrev:

När du skriver Makedonien, menar du Nordmakedonien? Landet bytte namn i januari i år efter årtionden av en namndispyt med Grekland, delvis utgångpunkt i att det historiska regionen makedonien inte exklusivt eller till merpart ligger i moderna Nordmakedonien. Var beredd på att behöva göra vissa språkliga hopp kring faktumet att kungariket makedonien, romerska provincen makedonien, och regionen makedonien inom moderna Grekland alla har olika geografiska utbredning och att bara säga "makedonien" som en enda sak är en historisk fiktion. Edit: Att säga "antika makedonien" när man hänvisar till den antika kungariket/provinsen/regionen räcker nog.

Jag tycker dock att själva idén att diskutera historiebruk utifrån dessa två länder är fantastisk! Det är ett levande exempel på levande historia! Eloge till dig eller din lärare. 

Gällande ditt. Existentiellt om Nordmakedonien köper jag även om det behöver motiveras, men vad moraliskt i anknytning till grekland betyder skulle jag behöva lite motivation. Jag är faktiskt osäker på hur grekerna undervisar sina barn om sin historia och jag antar att det kanske finns en viss skillnad i betoning mellan de som bor i Aten och de som bor säg uppe i Thessaloniki (notera flaggan) som överlappar med det antika makedonien men går man runt i Aten hittar man en del statyer av "Megas Alexandros" men det är en bra fråga var man hittar statyer av Filip.

Men hur kan jag koppla historiebruk utifrån Greklands perspektiv då?

SeriousCephalopod 1769
Postad: 30 maj 2019

Grekiska politiker eller grekisk undervisning kan mycket väl använda ett moraliskt historiebruk men jag såg inte riktigt hur filip den stores erövnigar av Grekland används i ett moraliserande/moraliskt historiebruk när det kanske lika gärna kan ses som existentiellt, att förenandet av grekland under en stat är något positivt. Moraliserande kommer kanske kommer in i andra sammanhang.

Vilka slutsatser du kan dra beror på dina källor och om källorna ger intrycket av att grekerna använder Filip den andres förbund i moraliskt historiebruk så kan det mycket väl stämma utifrån de källor du har. 

Svara Avbryt
Close