9 svar
129 visningar
trevligtmedkunskap 3
Postad: 8 aug 2017

Hjälp med att förklara detta till en minderårig?

Hej!

 

Jag måste hjälpa min bror men jag är inte proffs på matte. Han undrar: ''hur kan 1.5x1.5 bli 2.25?'' Jag vet inte hur jag ska förklara... 

Han tänker så: 1x1=1 och 0.5x0.5=0.25 = 1.25 , alltså att svaret ska vara 1.25 men det rätta är 2.25...någon som fattar?

stupidugly 58
Postad: 8 aug 2017

Tänk istället: 1x1.5=1.5 och 0.5x1.5=0.75, som adderas till 2.25

Det kanske är enklare när man ser det som fraktioner: 32×32=94=2.25

trevligtmedkunskap 3
Postad: 8 aug 2017

tack!

Bubo 593
Postad: 9 aug 2017

Jag hade nog ritat en kvadrat i ett rutnät.

Om personen kände till att arean av en kvadrat är lika med kvadraten på sidlängden hade jag också ritat på rutat papper, annars hade jag använt tändstickor för att förklara.

Och välkommen till Plugggakuten!

Albiki 912
Postad: 9 aug 2017

Hej!

Du kan använda Kvadreringsregeln från algebra; ett samband som många ofta tycker är helt meningslöst att lära sig (Jag kommer aldrig att använda Algebra i mitt liv, så varför ska jag lära mig den?)

Eftersom 1.5=2-0.5 1.5 = 2 - 0.5 så är 1.5·1.5 1.5\cdot 1.5 samma sak som (2-0.5)2 (2-0.5)^2 . Kvadreringsregeln säger att detta tal är lika med

    (2-0.5)2=22-2·2·0.5+0.52=4-2+0.25=2+0.25=2.25. \displaystyle (2-0.5)^2 = 2^2 - 2\cdot 2\cdot 0.5 + 0.5^2 = 4 - 2 + 0.25 = 2+ 0.25 = 2.25.

Albiki

Albiki 912
Postad: 9 aug 2017

Hej!

Istället för Kvadreringsregeln kan man använda Utveckling av parentesuttryck (också en helt värdelös kunskap från Algebra som varje normal människa aldrig kommer att ha någon nytta av i sitt liv). 

Eftersom 1.5=2-0.5 1.5 = 2-0.5 och också 1.5=1+0.5 1.5 = 1+0.5 så kan man skriva

    1.52=(2-0.5)(1+0.5). 1.5^2 = (2-0.5)(1+0.5).

Utvecklar man parenteserna med hjälp av regler från Algebra så får man

    (2-0.5)(1+0.5)=2·1+2·0.5-0.5·1-0.52=2+1-0.5-0.25=3-0.75=2.25. \displaystyle (2-0.5)(1+0.5) = 2\cdot 1 + 2\cdot 0.5 - 0.5\cdot 1 - 0.5^2 = 2 + 1 - 0.5 - 0.25 = 3 - 0.75 = 2.25.

Albiki

Jag tror inte att den som är 12-13 år gammal (åk 7) har stött på vare sig kvadreringsregeln eller tekniken att multiplicera ihop binom.

Men om personen ändå är lagd åt det algoritmiska hållet så borde en klassisk multiplikationsuppställning fungera, även om det då blir mer av formen "visa att" än "förklara varför".

larsolof 260 – Mattecentrum-volontär
Postad: 10 aug 2017 Redigerad: 10 aug 2017

Visa på kakelplattorna i badrummet.     1,5 x 1,5 = 

Svara Avbryt
Close