9 svar
505 visningar
Lina94 är nöjd med hjälpen
Lina94 128
Postad: 30 jan 2018 15:25 Redigerad: 30 jan 2018 15:54

Hjälp tyda graf.

Sitter och pluggar gamla nationella prov och stötte på denna, jag vet inte hur många gånger ja läst om funktionerna men de lyckas aldrig riktigt fasta för mig... jag antar att dom båda ekvationerna har sin lösning där dom korsas va? (4, 3) betyder de också att dom har en lösning där dom korsas igen? (-2, 1) sen har andragradsfunktionen y=g(x) två stycken reella lösning vid typ x1 = -1.3 och x2 = 2.3, tänker ja rätt hittills? vet att det inte har nå med uppgiften att göra men vill bara veta om ja lärt mig rätt.

Hur blir det då med frågorna a och b? är a 4? tänkte då y-värdet på den är lite mer än -1 och ska jag ha den över 3 så måste ja lägga på typ 4.3. Kan nån förklara vad som exakt sker när man stoppar in ett värde i x? på tex g-funktionen?

mattekalle 223
Postad: 30 jan 2018 15:45

Testa om du kan läsa av några värden på g(x) tex vad är g(x) om x=1 eller om x=4. Titta sedan om du kan hitta var g(x) < 3, dvs tänk dig en vågrät linje vid y-värdet 3 och läs av x-värden där den korsar
g(x).

Lina94 128
Postad: 30 jan 2018 15:45 Redigerad: 30 jan 2018 15:45

Ja lyckades göra en kopia av grafen rätt bra tycker ja genom att bara kolla på den men stoppar jag in värden i x på den så blire inte som ja tänkt mig de ska bli, har ja gjort rätt?
https://www.desmos.com/calculator/ouvnkzurmc

Lina94 128
Postad: 30 jan 2018 15:47
mattekalle skrev :

Testa om du kan läsa av några värden på g(x) tex vad är g(x) om x=1 eller om x=4. Titta sedan om du kan hitta var g(x) < 3, dvs tänk dig en vågrät linje vid y-värdet 3 och läs av x-värden där den korsar
g(x).

x=1 då är (om jag lärt mig rätt) g(x) -1.1 typ och x=4 då är g(x) 3 stämmer det?

PeBo 540
Postad: 30 jan 2018 15:48

En sak som jag tror du har slarvat dit av misstag -- den vänstra punkten där f=g är (-2, 1), inte (-2, -1) som du skriver. Men det tror jag du ser. Svaret på A är ju inte ett värde, utan ett intervall (kanske öppet)--du är på rätt väg där. Jag förstår inte vad du inte förstår (och vill ha förklarat) när det gäller att "stoppa in ett värde i x". Vad som händer med x när man stoppar in den i g beror helt på hur g ser ut. Det som händer i grafen kan du se som att du börjar med x, sen går du rakt upp från x (som sitter på x-axeln) till du träffar g(x), och sen går du till vänster för att läsa ut värdet som g(x) get för det x du valt.

jonis10 1919
Postad: 30 jan 2018 15:53 Redigerad: 30 jan 2018 15:56

Hej 

Du behöver inte rita själv någon graf! Utan du kan få svaret på fråga a) och b) genom att bara titta på grafen. 

Om vi antar att frågan skulle vara "För vilka värden på x gäller att gx<1?". Då kollar vi på grafen, det blir mer tydligare och lättare om vi dra en horisontell linje dvs y=1. Nu kanske du upptäcker eller ser på bilden att för alla x-värden större än -2 och mindre än 3 så gäller olikheten gx<1. Mer matematiskt så blir svaret: -2<x<3

Kan du nu tänka på samma sätt på fråga a)?

b) frågan så är det lättast att skriva om så att du får ekvationen fx-gx=0gx=fx. Det kan du lösa utan några problem!

Lina94 128
Postad: 30 jan 2018 15:53
PeBo skrev :

En sak som jag tror du har slarvat dit av misstag -- den vänstra punkten där f=g är (-2, 1), inte (-2, -1) som du skriver. Men det tror jag du ser. Svaret på A är ju inte ett värde, utan ett intervall (kanske öppet)--du är på rätt väg där. Jag förstår inte vad du inte förstår (och vill ha förklarat) när det gäller att "stoppa in ett värde i x". Vad som händer med x när man stoppar in den i g beror helt på hur g ser ut. Det som händer i grafen kan du se som att du börjar med x, sen går du rakt upp från x (som sitter på x-axeln) till du träffar g(x), och sen går du till vänster för att läsa ut värdet som g(x) get för det x du valt.

Jo precis det är ett slarvfel, alltså grejen är att jag känner mig inte säker på hur grafer funkar, jag vet inte riktigt vad det är för info som fattas för att jag ska förstå dom bättre, de är säkert lite av varje men jag har suttit över hela månaden och försökt lära mig hela matte 2 kursen och nu känns de bara som att det är graferna jag är osäker på men jag vet inte... de lyckas som aldrig fastna. Jag förstår dock att det som händer med x beror på hur g ser ut men ska det bli så som jag ritat upp grafen i desmos? att om man stoppar in värden i x där på g tex så blir de bara konstigt.

Lina94 128
Postad: 30 jan 2018 15:58
jonis10 skrev :

Hej 

Du behöver inte rita själv någon graf! Utan du kan få svaret på fråga a) och b) genom att bara titta på grafen. 

Om vi antar att frågan skulle vara "För vilka värden på x gäller att gx<1?". Då kollar vi på grafen, det blir mer tydligare och lättare om vi dra en horisontell linje dvs y=1. Nu kanske du upptäcker eller ser på bilden att för alla x-värden större än -2 och mindre än 3 så gäller olikheten gx<1. Mer matematiskt så blir svaret: -2<x<3

Kan du nu tänka på samma sätt på fråga a)?

b) frågan så är det lättast att skriva om så att du får ekvationen gx-fx=0gx=fx. Det kan du lösa utan några problem!

Nä alltså jag vet att jag kan få svaret ifrån grafen det är bara det att jag har så svårt att lära mig om jag inte ser helheten visuellt så därför jag ville rita upp en graf för att kolla hur de fungerar jag tror jag fattar nu iaf svar på a blir då -3 < x < 4 ?

Lina94 128
Postad: 30 jan 2018 16:01

Definitionsmängd på g(x) blir de -1.3 < x < 2.3 ?

Smaragdalena 78676 – Lärare
Postad: 30 jan 2018 17:01

svar på a blir då -3 < x < 4 ?

Ja, det stämmer.

Definitionsmängden för g(x) är alla tillåtna x-värden, d v s alla reella tal (både heltal, bråk och irrationella tal, både positiva och negativa). Men det är inget man frågar efter i den här uppgiften.

-1.3 < x < 2.3 ?

Det du har skrivit här är de x-värden som gör att g(x) är negativt.

Fråga b har du redan svarat på i ditt förstainlägg - om skillnaden mellan f(x) och g(x) är noll, d v s f(x)-g(x) = 0 så är det samma sak som att f(x) = g(x).

Svara Avbryt
Close