Hur balanserar man tekniska ämnen på universitetet?
TLDR: Kämpar för att kunna prestera på flera tekniska ämnen samtidigt, vad är en bra studieteknik?
Jag läser elektroteknik med fokus på inbyggda system. Vanligtvis när jag har till exempel 2 tentor på samma vecka brukar jag "offra" en av de genom att skippa ena och fokusera helt på den andra kursen. Sedan vid omtenta tillfället så fokuserar jag på den andra. Detta funkade förr och 2 veckor av tentaplugg var tillräcklig för att få C/B i kurserna. Förr har jag alltid haft 1 svår kurs och 1 enkel.
Denna vecka testade jag något nytt; att på 2 veckor plugga både elektronik/telecom tentan. Det gick bara OK, inget imponerande och kunde inte sista frågan på båda kurserna. Kommer förmodligen bara få D/C i kurserna om ens det.
Men något jag märkte under kursernas gång var att den "traditionella" studietekniken kändes omöjlig att uppfylla för svåra kurser. Hur ska jag kunna Läsa ett helt ellära kapitel innan föreläsningen + några uppgifter, sedan efter föreläsningen repetera, gör detta på 2 svåra kurser och samtidigt faktiskt bygga en intuition för kunskapen och inte memorisera. Att bara skumma genom kapitlet innan föreläsning har inte gjort nån magi heller. Jag brukar ändå ängna kl 8-17/18 till skolan så kanske finns bättre saker att göra med tiden.
Känns som att det är nästan mer värt att nöja sig med godkänt, sedan bara ängna tid åt personliga projekt för att bygga CV, men då för man säga hejdå till drömmen om en Master..
Nästa period läser jag 3 svåra kurser. Både mjukvara och hårdvara. Har ni någon rådgivning för att faktiskt kunna prestera bättre kommande period?
Jag har hört så mycket olika om det där med betyg, och det är säkert olika på olika program.
Men har man inte förtur till ett gäng olika masters.. och att det då inte krävs jättehöga betyg?
pepsi1968 skrev:Jag har hört så mycket olika om det där med betyg, och det är säkert olika på olika program.
Men har man inte förtur till ett gäng olika masters.. och att det då inte krävs jättehöga betyg?
Det vet jag inte om. Jag läser dock högskoleingenjör så kanske är annorlunda. Däremot har jag pratat med SYV som stressar hur svårt det är att komma in på master utbildningen på grund av internationell konkurrens...
Men har inte hittat en med lägre betyg göllande robotik/Embedded.
När jag gick på KTH hade vi 3 veckors läsperiod följt av en vecka tentaperiod med en helg, följande vecka och en avslutande helg. Den första helgen och veckan var avsatt för tentaplugg och den avslutande helgen hade vi 1, 2, 3 och undantagsvis 4 tentor. Det är lätt att förstå att veckan innan tentorna inte räckte om man inte var väl förberedd. Det tråkiga svaret är att jobba häcken av sig under läsperioden med föreläsningar och egenstudier och när sen tentaveckan kommer så kan man repetera och då borde det ha satt sig. Alla har väl olika sätt men det här fungerade för mig. Nackdelen var kanske att livet var lite asocialt under terminerna med full fokus på plugget men det är ju en begränsad tid.
CurtJ skrev:När jag gick på KTH hade vi 3 veckors läsperiod följt av en vecka tentaperiod med en helg, följande vecka och en avslutande helg. Den första helgen och veckan var avsatt för tentaplugg och den avslutande helgen hade vi 1, 2, 3 och undantagsvis 4 tentor. Det är lätt att förstå att veckan innan tentorna inte räckte om man inte var väl förberedd. Det tråkiga svaret är att jobba häcken av sig under läsperioden med föreläsningar och egenstudier och när sen tentaveckan kommer så kan man repetera och då borde det ha satt sig. Alla har väl olika sätt men det här fungerade för mig. Nackdelen var kanske att livet var lite asocialt under terminerna med full fokus på plugget men det är ju en begränsad tid.
För mig brukar det gå bra att hänga med i början men sedan när jag fastnar på ett kapitel vid egenstudier och sedan nästa föreläsning så ligger man efter hur gör man då? Det brukar vara ett kapitel per föreläsning oftast. Skjuter man upp den svåra kapiteln och jobbar på det relevanta eller är det bara att sluka ned kaffet för att få det gjort?
Det vanligaste tipset om man fastnar är att släppa det och gå vidare i takt med föreläsningar. Om de kommande föreläsningarna bygger på förståelse av det man inte förstått så kan man ställa frågor. Försöka notera det essentiella för enklare framtida egenstudier. Om inte, kan man alltid lära sig det man inte lyckats med genom hjälp av kurskamrater eller mer fokuserade studier. En bra grej kan vara att skaffa boken som PDF och anteckna i den på föreläsningen. Alternativt i den fysiska boken om man inte vill sälja den efter (vilket jag inte rekommenderar att man gör oavsett).
En fallgrop många fastnar i är när de spenderar timtal med att få fel svar på en uppgift på grund av något slarvfel. De tror att det är förståelsen som brister och vägrar gå vidare. Gör man ofta det rekommenderar jag fyra saker:
- Starta om uppgifter från början, var noggrann. Dela upp den i deluppgifter a)-e) även om inte sådana finns. Kontrollera uträkningen/tänket för varje steg. Be en kamrat kontrollera.
- Diskutera med ChatGPT. Inom ditt område är det ett extremt bra verktyg för att förklara koncept. Du kan enkelt be om källor ifall du är skeptisk.
- Lösningsförslag så som Chegg kan hjälpa oerhört mycket. Om man använder det på rätt sätt.
- Se över möjligheten att hämta ut extentor/tidigare skrivningar på ditt universitet.
Jag gick sällan på föreläsningar då jag har svårt för svensk utbildning i annat än matematik. Jag föredrog alternativa föreläsningar från amerikanska eller indiska universitet. Du kan också pröva det för mer effektiva egenstudier.
Jag känner ingen som pluggar mycket utanför tentaperioden vilket är lite frustrerande men brukar ofta kolla på andra skolors föreläsningar om det är något specifikt som är svårt.
Däremot är idé om att ta med sig boken på föreläsningen samt prioriteringen av att vara i fas något jag definitivt ska testa nästa period.
Tack!
Vi hade en föreläsare som själv läste Teknisk Fysik på Chalmers genom att enbart plugga 1,5h om dagen. Om jag sammanfattar hans tips så blir det typ följande:
- Scanna igenom alla gamla tentor och gör en noggrann och tydlig rangordning över vilka verktyg (metoder för att lösa uppgifter) som krävs för att klara tentan. Detta gör att du ändrar ditt studerande till att leta information istället för att bara planlöst få information kastat på dig. En annan fördel med detta är att du kan förbereda dig lite extra när det kommer föreläsningar med viktiga verktyg.
- När du pluggar så borde du alltid plugga in dessa verktyg från viktigast till minst viktig. Då får du en extrem kontroll över om du vill lägga det lilla extra och plugga mer detaljer som kan krävas för ett högre betyg eller om du bara vill klara kursen.
- Fundera starkt över hur mycket ditt antecknade hjälper dig och vad det har för syfte. Om det enbart är referensmaterial som annars är tillgänglig på andra sätt borde du överväga att sluta anteckna ner precis allt (om du gör det) och vara mer selektiv med precis vad du vill skriva ner. Föreläsningar brukar vara viktigast för att kunna ställa frågor och inte ta del av materialet. Men det beror på.
- Anteckna icke-linjärt i form av mind-maps. Sök på YT hur du gör detta bästa. Det finns 1000 saker man kan tänka på.
- Prioritera att aldrig fastna och försök att hitta en sweetspot där du lär dig saker men utan att slösa för mycket tid.